شناسهٔ خبر: 30634863 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

خواننده های ملی و محلی در نخستین اجرای شب های انقلاب روی صحنه رفتند

صاحب‌خبر -

مراسم افتتاحیه جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج «آوای بیداری» شامگاه دوشنبه ۲۴ دی‌ماه، با حضور امیر نصیربیگی رئیس بسیج هنرمندان، جمشید جم دبیر جشنواره و جمعی از هنرمندان موسیقی در سالن جلسات بانک تجارت خرم‌آباد آغاز به کار کرد.

این مراسم  با اجرای طواق سعادتی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی ترکمن  همراه با امیر سعادی نوازنده کمانچه  با موسیقی ضد آمریکایی و متعلق به  اوایل انقلاب کلید خورد.

 

جمشید جم، رئیس انجمن موسیقی بسیج هنرمندان و دبیر چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج  نیز در این مراسم با اشاره به اینکه همه داشته‌های ما در موسیقی متعلق به گذشتگان است، گفت: شمال غرب، غرب تا جنوب غرب ایران سرزمینی است که موسیقی ما را شکل داده و باید از آن به عنوان مادر موسیقی و سازهای حماسی یاد کرد.

وی برگزاری جشنواره «آوای بیداری» را حاصل تلاش جوانان عرصه موسیقی دانست و توضیح داد: این اتفاق حاصل تلاش جوانان عرصه موسیقی سراسر کشور است که آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

رئیس انجمن موسیقی بسیج هنرمندان عنوان کرد: ۴۰ سال پیش ما در عرصه سرود آثار کمی داشتیم که جمع‌آوری شد و در رادیو پخش شد و بعدها در ۸ سال دفاع مقدس نیز سرودهای ممتازی ساخته شد که وقتی دوباره از سازندگان آن‌ها خواستیم تجربیاتشان را تکرار کنند، دیگر نتوانستند.

دبیر جشنواره «آوای بیداری» به سطح کیفی آثار رسیده به این جشنواره اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارهای رسیده به جشنواره حرفه‌ای است و آثار ارزشمندی هستند که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را حفظ و حمایت کنیم. این جشنواره فقط متکی بر یک جشن نیست بلکه برای سال‌های بعد از هنرمندان حاضر حمایت می‌کند تا بتوانند آلبوم‌های موسیقی منتشر کنند و همچنین آثار آن‌ها را از صدا و سیما پخش کنیم که این وظیفه مهم و سنگین بر دوش بسیج هنرمندان کشور است.  

این هنرمند پیشکسوت تاکید کرد: سرود، موسیقی پاک و منزه ایرانی است که نیاز به حمایت دارد. این حمایت باعث می شود که ما  در همه عرصه‌های موسیقی اصیل ایرانی پیشرفت داشته باشیم.

جم  در رابطه با قطعه «مُشت» خود  گفت: این قطعه را برای کودکان و مادران غزه ساختم که هرگاه آن را اجرا می‌کنم منقلب می‌شوم. امیدوارم بچه‌های ما و بچه‌های همه سرزمین‌های ملت‌های اسلامی در صلح و آرامش زندگی کنند.       

وی  پس از اجرای  قطعه  معروف «یار دبستانی»  خود عنوان کرد: داستان این قطعه نیز به سال ۵۷ برمی‌گردد. من در محرم ۵۷ در همان روزهایی که الله اکبر می‌گفتیم و راهپیمایی می‌کردیم تیر خوردم و جانباز شدم.

این هنرمند پیشکسوت  بیان کرد:شما جوانان قدر این روزهای خوب و آرام را بدانید. امیدوارم خاطراتمان به نسل‌های جدید انتقال پیدا کند. من افتخار می‌کنم که خیلی از شهدای نسل دهه شصت را در آغوش گرفتم و با خاطرات آن‌ها زندگی می‌کنم.  

 بهمن اسکینی هنرمند لرستانی قطعات «کُر لُر» و «ضامن آهو»  و محمدحسین سپهوند خواننده لرستانی قطعه «جشن شادی» را به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی اجرا کرد.  

گفتنی است ؛ چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج «آوای بیداری» به دبیری جمشید جم از ۲۴ تا ۲۶ دی‌ماه در خرم‌آباد با اجراهای شبانه «شبهای نقلاب» برگزار می شود.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما