شناسهٔ خبر: 30634611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس مسایل غرب آسیا:

ایران باید با همه گروه های عراقی ارتباط سازنده داشته باشد

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل غرب آسیا سفر دکتر ظریف به عراق را با اهمیت توصیف کرد و گفت: ایران باید با همه گروه های قومی و مذهبی در عراق ارتباط مثبت و سازنده داشته باشد.

صاحب‌خبر -

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که به منظور دیدار با مقامات، شخصیت ها و گروه های سیاسی و اقتصادی روز یکشنبه هفته جاری عراق وارد این کشور شده بود، در دو روز گذشته با محمد علی حکم وزیر امور خارجه، عادل المهدی نخست وزیر، محمد الحلبوسی رییس پارلمان عراق، رهبران فراکسیون اصلاح و سازمندگی، ایاد علاوی نخست وزیر پیشین، عراق دیدار و مذاکره کرده است.
حضور در بین فعالان اقتصادی، گفت وگو با نمایندگان ادیان، اقوام و گروه های مختلف از جمله رهبران اقلیم کردستان عراق از جمله برنامه های سفر دکتر ظریف به این کشور بود.
حسین رویوران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اهمیت سفر دکتر ظریف وزیر امور خارجه به عراق اظهار داشت: ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه روابط بسیار گسترده اقتصادی، سیاسی، توریستی، فرهنگی و مذهبی دارند، بنابراین ایجاب می کند هماهنگی های بیشتری بین دو کشور درباره تحولات منطقه از جمله سوریه، یمن و خود عراق انجام شود.
وی این سفر را با اهمیت توصیف کرد و افزود: دکتر ظریف در این سفر می تواند شرایط و روابط دو جانبه و همچنین هماهنگی های منطقه ای را به روز کند.
کارشناس مسائل غرب آسیا درباره دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات و گروه های مختلف در عراق گفت: ایران باید با همه گروه های قومی و مذهبی ارتباط مثبت و سازنده داشته باشد.
رویوران خاطرنشان کرد: ممکن است برخی نیروها از لحاظ فکری و سیاسی به ایران نزدیک تر بوده و برخی این چنین نباشند اما این موضوع نباید مانع از ارتباط مستقیم و مثبت با همه گروه ها باشد.
وی با یادآوری این که عراق برای امنیت ملی ایران اهمیت بسیار زیادی دارد، تصریح کرد: زمانی ایران می تواند نسبت به شرایط عراق اطمینان یابد که با همه گروه های سیاسی، مذهبی و قومی ارتباط داشته باشد.
این استاد دانشگاه به انتخابات پارلمانی اخیر در عراق اشاره و خاطرنشان کرد: این انتخابات نشان داد نیروهایی که ارتباط خوبی با ایران دارند در بین مردم عراق دارای محبوبیت بالایی هستند و این موضوع نشان دهنده پایگاه گسترده ایران در بین مردم این کشور است.

** مردم عراق رابطه خود با ایران را تحت فشار آمریکا تنظیم نمی کنند
رویوران درباره سفر منطقه ای پمپئو به عراق هم گفت: آمریکا تلاش می کند تا عراق را تبدیل به پایگاهی برای تهدید ایران تبدیل کند که امر قابل تحقق نیست.
وی با تاکید بر این که مردم عراق حاضر نیستند رابطه خود با ایران را تحت فشار آمریکا تنظیم کنند، یادآور شد: مردم عراق بزرگترین ضمانت ایران هستند و تا زمانی که این مردم به ایران و همپیمانی طبیعی آن نگاه مثبت دارند، آمریکا نخواهد توانست بین ایران و عراق شکاف ایجاد کند.
سیام**9314**1535

نظر شما