شناسهٔ خبر: 30632677 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ قاری نوجوانی که مورد تحسین رهبر معظم انقلاب قرار گرفت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «قاری نوجوانی که مورد تحسین رهبر معظم انقلاب قرار گرفت» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

صاحب‌خبر -

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ قاری نوجوانی که مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفت

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 25 دی‌ماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تا ساعت 14:30 تعداد پنج خبر منتشر کرده است. در این صفحه از انتصاب حجت‌الاسلام سهرابی به مدیرکلی تبلیغات اسلامی تهران خبر داده شده و آمده است که محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی حکمی حجت‌الاسلام علی‌اصغر سهرابی را به‌عنوان مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران منصوب کرد.

در خبری دیگر در این صفحه با عنوان «برگزاری مراسم سوگواری ایام فاطميه در آستان حضرت عبدالعظيم(ع)» آمده است: به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا(س)، مراسم عزاداری و سوگواری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم برگزار می‌شود. مراسم سوگواری ایام فاطمیه از روز چهارشنبه 26 دی‌ماه تا روز یکشنبه 30 دی‌ماه به مدت 5 شب، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد جامع آستان مقدس، با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری برگزار خواهد شد. در این مراسم، ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السّلام، حاج حسن شالبافان و حاج حامد رضوان‌فر در سوگ دخت نبی مکرم اسلام(ص) به مرثیه‌سرایی خواهند پرداخت.

سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «اعلام برخی محافل اقامه عزای فاطمی شهر تهران در دهه اول فاطمیه»، «ضرورت استفاده از روش‌های علمی برای جذب کودکان به مسجد» و «ترتیل صفحه ۵۵۷ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانسجویان ایران، از پایان کار جشنواره ملی ذکر و ذاکرین آیات خبر داده و آورده است: امیرنیا، مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره ذکر و ذاکرین که در تالار سینمایی هلال زاهدان برگزار شد، گفت: هر اختتامیه‌ای آغازی است برای این که محاسن را ببینیم و تقویت کنیم و اگر معایبی وجود دارد، بر طرف کنیم. جشنواره ذکر و ذاکرین برگرفته از فکری است که دهه ۷۰ صورت گرفت و تعدادی از کسانی که دل در گرو حفظ موسیقی آیینی و اقوام داشتند آن را بنا نهادند، اما سال ها انجام نشد و ممکن بود هنرمندانی به فراموشی سپرده شوند.

وی ادامه داد: این جشنواره هم نقطه امیدواری بود و هم جای تأسف، نقطه امیدواری این که بزرگانی در عرصه موسیقی آیینی و دینی فعالیت می‌کنند و آنچه را در مدح پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) سینه به سینه آموختند حفظ کردند، اما هنرمندان حاضر در این جشنواره پیشکسوت بودند و نسل جوان به این نوع موسیقی اقبالی نداشتند، در صورتی که همه داشته‌های ما باعث می‌شود بدانیم از چه ریشه‌ای هستیم و چگونه می‌توانیم داشته‌های خود را به نسل آینده انتقال دهیم. این جشنواره با حضور گروه‌های موسیقی ۸ استان در بخش موسیقی و نغمات آیینی و دینی اقوام ایران ۱۹ و ۲۰ دی ماه در ۲ تالار اشراق و سینمایی هلال برگزار شد

«فجایع سوریه با فیلم و قلم مستندسازی شود عنوان» یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز تا این ساعت، تعداد چهار خبر با عناوین «حجت‌الاسلام سهرابی مدیر تبلیغات اسلامی تهران شد»، «شعرخوانی احمد بابایی درباره شهدای مدافع حرم + صوت»، «زینب(س) نماد ایستادگی در برابر ظلم و بیداد شد + فیلم» و «تلاوت امین پویا در کرسی نفحات + صوت» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و تا ساعت 15 صرفا دو خبر منتشر کرده است. این صفحه، امروز با امیرحسین حیدری، قاری نوجوانی که مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفت، مصاحبه‌ای انجام داده است که در بخشی از آن آمده است: امیرحسین حیدری، متولد ۷۹ قاری و حافظ قرآنی است که قرائت او مورد تشویق رهبر انقلاب قرار گرفت. با او درباره فعالیت‌های قرآنی‌اش به گفتگو نشستیم. لزوم معرفی قهرمانان قرآنی در جامعه، در سخنان مقام معظم رهبری نشان از اهمیت و کارکرد راهبردی قرائت قرآن در نگاه ایشان دارد. از این رو جهت شناسایی، هدایت و پرورش نوجوانانی نخبه در هنر پرفروغ قرائت، با هدف تربیت مبلغان شایسته قرآنی، طرح ۸ ساله آموزشی-تربیتی قاریان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم موسوم به «اُسوه» به همت «جامعه فرهنگی قرآنی عصر» و با همکاری «شورای عالی قرآن» تدبیر و از سال ۹۳ به اجرا درآمد.

بر این اساس، اجرای طرح آموزشی تربیتی اُسوه با سرمایه‌گذاری در بخش قاریان نوجوان ممتاز سراسر کشور، با طراحی نظامی جامع که ناظر به همه ابعاد تربیت یک قاری ممتاز در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، تدارک شد. در این مدرسه تخصصی، با یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه و با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فنی و بهره‌مندی از اساتید مجرب، تلاش می‌شود تا شرایط مناسب جهت رشد و شکوفایی استعدادهای ناب قرآنی فراهم گردد و با تربیت قاریانی برجسته از حیث فنی وشخصیت‌های متدیّن و انقلابی، گامی جدّی در معرفی الگوهای قرآنی به جامعه ایران اسلامی و جامعه جهانی برداشته شود.

حیدری با تأکید بر اینکه هم‌اکنون در سطح شهر تهران مشغول فعالیت‌های قرآنی است، افزود: در حال حاضر نیز توانستم فعالیت‌های قرآنی خوبی را رقم بزنم و هم اکنون در سطح استان تهران چندین جلسه قرائت و حفظ قرآن دارم. در کلاس‌های موسسه جامعه القرآن مشارکت می‌کنم و در موسسه کهف‌الوری که با مدیریت خودم اداره می‌شود، به تدریس می‌پردازم. موسسه کهف الوری، موسسه‌ای جامع است که در آن حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن به علاقه‌مندان دوسال آموزش داده می‌شود و افرادی که وارد این دوره می‌شوند، به صورت جامع حفظ قرآن، مفاهیم و ترتیل قرآن کریم را انجام می‌دهند. این نوجوان قرآنی بزرگترین افتخارش را تلاوت در محضر مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: افتخاراتی در این چند سال داشته‌ام که مهمترینش قرائت در ماه مبارک رمضان در محضر رهبرانقلاب بوده است. مدرک کارشناسی را از طریق دانشگاه علوم قرآن و حدیث اخذ کردم و هم اکنون نیز دانشجوی ارشد هستم.

«هدف و انگیزه، مهمترین نکته در همه فعالیت های قرآنی است» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد پنج خبر با عناوین «هفت کاری که خداوند به رسول اکرم(ص) سفارش کرد چه بود؟»، «سوگواره شعر فاطمی «حریر سوخته» فراخوان داد»، «انتصاب مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران»، «نماز به معنای حقیقی چگونه حاصل می‌شود؟» و «فاطمیه اول هیئت کجا برویم؟» منتشر کرده است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران تا این ساعت، هیچ خبری منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه، مربوط به روز گذشته است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز صرفا یک خبر با تیتر «اول بهمن ماه؛ ثبت نام اعتکاف دانشجویان دانشگاه تهران» منتشر کرده است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز سه خبر با عناوین « چند ساعت قبل مرگم چه کنم؟»، « بهترین مردان امت چه کسانی هستند؟» و «70 درصد سریال شبانه شبکه یک به پایان رسید/«خاک گرم» ۲۴ بهمن روی آنتن» منتشر کرده است.

روزنامه کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز صرفا یک گزارش با عنوان «رذایل اخلاقی و راه درمان آن‌ » منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: رذایل اخلاقی به مجموعه‌ای از منش‌ها و کنش‌های شخصیتی و رفتاری انسان گفته می‌شود که او را از انسانیت دور می‌کند و به حیوانیت می‌کشاند. غرور، تکبر، تفاخر، حسادت، بخل، کینه، دشمنی، تهمت، دروغ، بی‌وفایی، ترس و مانند آنها از رذایل اخلاقی است که انسان‌ها به طور فطری و طبیعی از آن بیزار هستند، ولی با این همه به علل معرفتی و ارادی دچار آن هستند. نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزه‌های قرآنی بر آن است تا راه‌های درمان رذایل اخلاقی را تبیین کند. شاید کمتر کسی به علل اصلی پیدایش رذایل اخلاقی در انسان پرداخته باشد. از همین رو، شناسایی علل می‌تواند نقش تعیین‌کننده در درمان معلولی چون رذایل داشته باشد. در میان علل گوناگونی که می‌توان برای رذایل اخلاقی در نظر گرفت، می‌توان به نقش تعیین‌کننده فقر هویتی انسان به عنوان یک علت اصلی‌اشاره کرد.
بر اساس آموزه‌های قرآنی، انسان دارای فقر هویتی است. به این معنا که انسان همانند دیگر آفریده‌های الهی، خود دارای هیچ غنا و ثروت ذاتی و هویتی نیست، بلکه ذات به معنای هویت انسان، گرفتار فقر است، به طوری که هر آنچه از وجود و نعمت‌های وجودی دارد، دم به دم از منبع دیگری که غنی با لذات است به او داده می‌شود. آن منبع تامین‌کننده هستی و نعمت‌های وجودی جز خداوند غنی حمید نیست. خداوند به‌صراحت در آیه ۱۵ سوره فاطر می‌فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى الله و الله هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ؛ اى مردم، شما به خدا فقیر و نیازمندید و خداست که بى‏‌نیازِ و ستوده است. از آنجا ‌که انسان دارای فقر هویتی و ذاتی است، هیچ چیزی را نمی‌تواند داشته باشد که از آن خودش باشد، بلکه حتی وجودش همانند انرژی از منبع آن به بشر می‌رسد به‌طوری که اگر دمی قطع شود، انسان نابود می‌شود. از سویی همه دارایی انسان نیز نعمت‌هایی است که خداوند غنی حمید بدون هیچ چشم‌داشتی به انسان بخشیده است. پس هر کمالی که انسان از علم، قدرت، ثروت، دانایی، شنوایی، بینایی، فهم و ادراک و مانند آن داراست، خدادادی است و هر آن ممکن است از او گرفته شود. خداوند انسان را به عنوان خلیفه خود انتخاب کرده و همه صفات کمالی خود را در انسان به ودیعت گذاشته و سرشته است.

انتهای پیام

نظر شما