شناسهٔ خبر: 30632020 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

افزایش تولیدات آبزی‌پروری و شیلاتی در خوزستان

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، کیخسرو چنگلوایی در همایش ملی منطقه‌ای آبزی‌پروری مدیریت و ارتقای بهره‌وری منابع آب افزود: خوزستان با تولید 13.3 درصد کل محصولات کشاورزی کشور، بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی ایران است.

وی با بیان این که استان خوزستان سومین تولید کننده محصولات آبزی‌پروری و شیلات کشور است افزود: در حال حاضر 121 هزار و 785 تن محصول آبزی‌پروری و شیلاتی در استان تولید می شود و در این بخش 79 هزار و 955 نفر اشتغال دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مساحت مجتمع‌های شیلاتی استان در فاز اول را 6 هزار و 250 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مجموع تولیدات آبزی‌پروری استان 27.4 درصد افزایش یافته است.

چنگلوایی با بیان این که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در افق 1404 تولید محصولات کشاورزی استان باید به 27 میلیون تن برسد اضافه کرد: در حال حاضر 2.5 درصد آب‌های دنیا شیرین است که فقط 30 درصد آن قابل استحصال است و طبق این آمار فقط برای 33 درصد مردم جهان، آب کافی وجود دارد.

وی میزان تبخیر در کشور را بالاتر از میانگین جهانی اعلام و تصریح کرد: میانگین بارندگی دراز مدت کشور 243 میلی‌متر است و این در حالی است که پتانسیل تبخیر در کشور حدود 2 هزار میلی متر در سال (سه برابر متوسط جهانی) می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، یکی از اقدامات مهم در راستای سازگاری با بی‌آبی را اصلاح الگوی کشت عنوان کرد و گفت: کشت محصولاتی که علاوه بر نیاز کم به آب، ارزش اقتصادی بالایی برای کشور دارد در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی احداث مجتمع‌های پرورشی ماهیان گرمابی، سردآبی و میگو، پرورش متراکم کپور در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، توسعه پرورش ماهی در قفس، کشت و پرورش تلفیقی با کشاورزی، و ... را از جمله برنامه های مهم برای توسعه بخش شیلات دانست و اضافه کرد: برای افزایش بهره وری آب باید کارهای تحقیقاتی ، علمی و پژوهشی بیشتری صورت گیرد همچنین آموزش بهره برداران با توجه به نیازسنجی انجام شود که در این خصوص آموزش های فنی و حرفه ای دارای اولویت می باشند.

این مسوول اظهار داشت: برای توسعه زیرساخت‌های شیلات باید اتکا به منابع دولتی کمتر شود و راه را برای بخش خصوصی هموار کرد در حال حاضر 90 درصد محصولات شیلاتی توسط بخش خصوصی تولید می‌شود در حالیکه سهم این بخش در سیاستگذاری کم می‌باشد همچنین تهیه بانک اطلاعاتی منسجم با توجه به تحقیقاتی که صورت می‌پذیرد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما