شناسهٔ خبر: 30628718 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

8 هزار قطعه غاز پیشانی سفید در آذربایجان غربی مشاهد شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تیم های سرشماری پرندگان این اداره هشت هزار قطعه غاز پیشانی سفید کوچک از گونه های در حال انقراض را در زیستگاه های استان شمارش کردند.

صاحب‌خبر -

امید یوسفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: غازهای پیشانی سفید کوچک به 2 گونه شرقی و غربی تقسیم می شوند که گونه شرقی آن در این فصل از شمال سیبری به چین و مالزی مهاجرت می کنند و گونه غربی آن نیز برای زمستان گذرانی وارد زیستگاه های آبی در منطقه ما می شوند.
وی اضافه کرد: جمعیت جهانی این پرنده در حال انقراض، 20 هزار قطعه تخمین زده می شود که هم اکنون هشت هزار قطعه آن در زیستگاه های آذربایجان غربی زیست می کنند.
یوسفی افزود: غاز پیشانی سفید کوچک تنها پرنده در حال انقراض در دنیاست که برنامه حفاظت بین المللی برای آن تدوین شده است و در هنگام مهاجرت رصد می شود.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: هم اکنون طرح سرشماری پرندگان در 70 زیستگاه استان با مشارکت 12 تیم شامل 60 نفر از کارشناسان محیط زیست و پرنده نگاران در حال اجراست.
یوسفی گفت: این سرشماری که از 10 دی ماه شروع شده است تا 10 بهمن ماه ادامه می یابد و پیش بینی می شود در این مدت 75 تا 80 هزار قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی در زیستگاه های استان شمارش شد.
به گزارش ایرنا غاز پیشانی سفید کوچک، پرنده ای به طول 53 تا 65 سانتی‌متر است که با توجه به سفیدی مشخص روی پیشانی اش از سایر غازها قابل تشخیص است؛ رنگ کلی بدن آن خاکستری تیره است و در نواحی گردن به رنگ قهوه ای بلوطی و سطح کمرش به رنگ قهوه ای متمایل می شود.
این پرندگان در تغذیه و رفتار معمولا نسبت به سایر غازها تند و تیزتر و چابک تر است و معمولا در گله های منظم و به شکل V پرواز کرده و بیشتر از گیاهان اطراف رودخانه ها و جلبک های آب های شیرین و دانه های گیاهان و حشرات تغذیه می کنند.
غاز پیشانی سفید معمولا در تالاب ها، باتلاق ها، دریاچه های آب شیرین، سواحل دریاچه ها و رودخانه ها دیده می شود.
آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 180 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و بیش از 30 تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.
3020/6185/3072

نظر شما