شناسهٔ خبر: 30627254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نامه بسیج پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران به علی لاریجانی:

«استانی شدن انتخابات» خسارتی جبران‌ناپذیر به مفهوم «نمایندگی مردم» وارد می‌کند

بسیج پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران خطاب به علی لاریجانی تاکید کرد: یک فوریت طرح « استانی شدن انتخابات نمایندگی مجلس» خسارتی جبران‌ناپذیر به مفهوم «نمایندگی مردم» در نظام وارد کرده و باعث وهن بیش از پیش مجلس خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح خلاصه ایرادات وارده به طرح استانی شدن انتخابات تاکید کرد: یک فوریت طرح « استانی شدن انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی» که با نظرات و هماهنگی‌های شخص جنابعالی در حال پیگیری‌ست خسارتی جبران‌ناپذیر به مفهوم «نمایندگی مردم» در نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد کرده و باعث وهن بیش از پیش مجلس خواهد شد. 

در این ادامه نامه خطاب به لاریجانی آمده است: ضمن عرض تاسف برای شخص جنابعالی و بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که ریشه معضلات مجلس را به جای آنکه در گره خوردن اراده نمایندگان با لابی‌های قدرت و ثروت ببینید، به دنبال قطع کردن اراده مردم حاشیه‌نشین کشور از اثرگذاری در سیاستهای کلان کشور هستید، خلاصه ایرادات وارده به این طرح خدمتتان تقدیم می‌گردد:

1 -حذف تصمیم و ارادهی فرودستان و مناطق حاشیه‌ای کشور از اثرگذاری در سیاست‌های کشوری و ناامیدی مردم و مستضعفین از جمهوریت نظام:

با استانی شدن انتخابات مجلس، عالوه بر حذف امکان حضور نمایندههای مستقل از شهرستانها و قدرت گرفتن البیهای ثروت و قدرت بزرگ استانی، امید مردم حاشیهنشین به اثرگذاری در وضعیت خودشان به ناامیدی گرویده و هزینهی این ناامیدی مردم از جمهوری اسالمی به هر صورت از تمامی هزینههای انتخاباتی فعلی بیشتر خواهد بود.

2 -تشدید نگاه محلی و افزایش سطوح درگیری آن از شهرستانها به استانها:

با استانی شدن انتخابات نه تنها نگاههای قومیتی –که ریشه در فرهنگ و بافت اجتماعی کشور عزیزمان دارد- از بین نمی‌رود؛ بلکه این نگاه قومیتی به جای آنکه به دنبال جاده کشیدن و تسهیل امور شهروندان حاشیه ای از محل بودجهی فرمانداریها و استانداری‌ها باشد با این طرح به دنبال گرفتن صنایع بزرگ و امتیازات استانی از وزارتخانه‌ها خواهند بود. وجود واحدهای صنعتی بزرگی که به دلیل جانمایی نامناسب در کشور در حال حاضر با کمتر از 50 درصد توان تولیدی خود کار می‌کنند– از جمله ذوب آهن اصفهان- شاهدی برای این مسئله می‌باشند.

3 -تشدید اختالفات و چالشهای قومیتی در استانها و احتمال ایجاد مشکل امنیت ملی:

این طرح خصوصا برای استانهایی که از بافت قومیتی متنوع برخوردار میباشند و در این طرح از استانی شدن انتخابات استثنا نشده‌اند، اختلافات و چالش‌هایی اساسی به وجود خواهد آورد. چرا که تسلط یک قومیت با جمعیت نسبی بیشتر بر تمام کرسی‌های نمایندگی مجلس در یک استان، باعث گسستهای اجتماعی وسیع در تمامی استانهای کشور خواهد شد. نمود این مسئله در استانهایی از جمله استانهای خوزستان (بین دو قومیت عرب و لر)، کرمانشاه (بین دو قومیت کرد و لر)، آذربایجان غربی ( بین دو قومیت ترک و کرد) به شدت حساسیت‌ برانگیز حتی در سطح امنیت ملی خواهد بود. 

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما