شناسهٔ خبر: 30626784 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بسته خبری تئاتر/ 25دی97

«پیله» به اجرای عموم رسید/5 کتابی که در فجر رونمایی می‌شوند

نمایش «پیله» به نویسندگی و کارگردانی مهتاب عسگری از هجدهم دی مه اجرایش را در سالن شکیبایی آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «پیله» به نویسندگی و کارگردانی مهتاب عسکری و تهیه کنندگی محمدرضا یزدانی از ١٨ دی ماه ساعت ١٩ در سالن شکیبایی روی صحنه رفته است. فرهاد گودرزی، علی اکبر نیک‌خو، مهتاب عسکری، هامون قربانی، موژان حاصلی پژوه، امیرحسین حسینی به عنوان بازیگر در نمایش «پیله» نقش آفرینی می‌کنند.

این نمایش تصویری واقعی از چالش تفکرات انقلابی جوان‌های سال ۵۷ و تاثیرات آن را بر جامعه، خانواده و شکل گیری شخصیت ارایه می‌دهد. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به صورت حضوری تا پایان دی به آدرس میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، کوچه کبکانیان پلاک ١٢ سالن شکیبایی مراجعه کنند.

*اعلام اسامی ۵ کتاب که در جشنواره‌ سی و هفتم رونمایی می‌شود

روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خبر داد که در این دوره جشنواره از پنج عنوان کتابِ تازه رونمایی خواهد شد. به گفته‌ نصرالله قادری، مدیر بخش انتشارات و پژوهش سی و هفتمین دوره از این جشنواره، علاقه‌مندان به این رویداد بین‌المللی شاهد رونمایی از پنج عنوان کتابِ تازه خواهند بود.

عناوین این کتاب‌ها عبارت است از؛ «تئاتر ایرانی» نوشته‌ آدولف تالاسو با ترجمه‌ی جلال ستاری، «تماشا در عصر صفویه» نوشته ژان کالمار با ترجمه‌ی یدالله آقاعباسی، «بیداری» نوشته‌ی ژولیان گارنر با ترجمه‌ی داوود دانشور، «تئاتر و انقلاب» (مجموعه مقالات سمینار علمی- پژوهشی چهل سالگی انقلاب اسلامی) به سرپرستی مهدی حامدسقائیان و «مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده فجر ۳۷».

*آخرین مهلت ثبت نام بخش‌های مختلف پیشخوان هنرهای اجرایی

آخرین مهلت تکمیل فراخوان بخش هنرهای اجرایی، ارسال اسناد تصویری و دیگر ملزومات شرکت در این بخش تنها تا ۲۹ دی ماه خواهد بود. 
در همین راستا، هنرمندانی که قصد شرکت در این بخش را داشته اند می بایست تمامی اسناد و متعلقات اثر شرکت کننده  خود را به ایمیل  nsip.fitf@gmail.com  ارسال کنند. 
شرکت برای تمامی آثار حاضر در جشنواره و خارج از بخش جشنواره، در همه  بخش های نمایشی آزاد بوده و این آثار توسط انتخاب کنندگان جشنواره های معتبر خارجی، برای حضور در کشورهای مختلف انتخاب و داوری خواهند شد. 
بدیهی است آثاری که پس از این تاریخ ارسال شوند، یا تا این تاریخ اسناد تصویری و دیگر ملزومات طرح شده در فراخوان را تکمیل نکرده باشند، از گردونه  داوری حذف و مسئولیت این امر بر عهده  دبیرخانه جشنواره  تئاتر فجر نخواهد بود. 
سی و هفتمین جشنواره  تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند برگزار خواهد شد.

*کمدی «سیاه و سیندرلا» در فرهنگسرای نیاوران

نمایش کمدی «سیاه و سیندرلا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی گل‌رخ میلانی و نویسندگی فرهاد نقدعلی از چهارشنبه ۲۶ دی ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود. این نمایش از تلفیق سیاه بازی سنتی ایرانی و افسانه «سیندرلا» نوشته شده است.

در «سیاه و سیندرلا» وحید شاهینی، ندا نجیمی، شاهین علایی‌نژاد، پیمان مقدم و آزاده حسینی به ایفای نقش می پردازند. پیام کیا نیز در این اثر نمایشی اجرای زنده  موسیقی خواهد داشت. همچنین آناهیتا کاشف طراح لباس و مسعود میلانی طراحی صحنه این نمایش را برعهده دارند.

نمایش کمدی «سیاه و سیندرلا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی گل رخ میلانی و نویسندگی فرهاد نقدعلی از چهارشنبه ۲۶ دی ماه هر شب به جز سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۰ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

*«دارما» به صحنه دیوار چهارم می‌رود

«دارما» نام چهارمین اثر از گروه «مثلث» است که در قالب نمایشنامه خوانی در نخستین دوره رقابتی نمایشنامه خوانی کارگاه «مثلث» شنبه ۲۹ دی‌ماه ساعت ۱۶ در مجموعه نمایشی دیوار چهارم روی صحنه خواهد رفت.

نخستین دوره از این کارگاه به سرپرستی و کارگردانی زری کریمی از ۶ نمایشنامه تشکیل‌ شده است که به فاصله هر هفته از ۸ دی‌ تا ۱۳ بهمن در روزهای شنبه ساعت ۲۰ برگزار خواهد شد. «هفت‌طبقه»، «قرمز و دیگران» و «ورود خانم‌ها آقایان ممنوع» سه اجرای نخست این نمایشنامه خوانی بودند.

چهارمین اثر از این دوره، «دارما» نوشته زری کریمی است که در آن محسن اعتمادی راد، عاطفه انصاری، ویدا آقایاری، پارمیس بیگلری، سوگل خیراندیش، پریا دارابیان، سینا زیبایی، زهرا شریفی، امید شهدادی، پگاه فولادی نشتا، الهه لکی، راضیه محمدی، محمدامین منصوری، علی نیکو محمدی و فاطمه یزدان پناه به نقش خوانی می‌پردازند.

*«کُلفَت‌ها» در سالن انتظامی

نمایش «کلفت‌ها» به نویسندگی ژان ژنه و بازنویسی و کارگردانی دریا دریایی اجراهای عمومی خود را از روز پنجشنبه ۲۷ دی‌ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان آغاز خواهد کرد. ترجمه این نمایشنامه را مدیا کاشیگر بر عهده داشته است.

در خلاصه‌ داستان این نمایش آمده است: کِلر و سولانژ، ۲ خواهر و کلفت‌های خانم متمولی هستند. آن دو طی نقشه‌ای باعث دستگیری معشوقه خانم می‌شوند اما آقا ناگهان آزاد می‌شود و خواهران کلفت از ترسِ فاش‌شدن ماجرا، بازی تازه‌ای را آغاز می‌کنند. زهرا مولایی، نیلوفر دهقان و دریا دریایی در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.

*فراخوان بازیگری برای اجرا در تئاتر مستقل تهران

تئاتر مستقل تهران به منظور کشف استعدادهای تازه در بازیگری در نظر دارد کارگاه ویژه بازیگری را برای اجرا برگزار کند. این کارگاه زیر نظر مهدی کوشکی بازیگر، نویسنده و کارگردان با سابقه تئاتر و سینما کار خود را آغاز می کند. در این دوره بازیگری که ۸ ماه به طول می‌انجامد  هنرجویان در کنار مباحث مختلف بازیگری تمرین پروژه نمایشی را آغاز خواهند کرد. 

این کارگاه آموزشی در دو دوره ۴ ماهه مقدماتی و پیشرفته برگزار خواهد شد و پروژه پایانی مهر ماه ۹۸ به کارگردانی مهدی کوشکی در تئاتر مستقل تهران به اجرا در خواهد آمد.

نمایش «سیزده» که آبان و آذر سال جاری در تئاتر مستقل به اجرا درآمد،  پروژه پایانی دوره قبلی کارگاه بازیگری مهدی کوشکی بود که با استقبال منتقدان و تماشاگران مواجه شد. علاقه‌مندان می‌توانند به تئاتر مستقل مراجعه کنند.

*«پابرهنه، لخت، قلبی در مشت»

نمایش «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» (با کاروان سوخته) با نویسندگی، طراحی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، بازی میثاق زارع و تهیه کنندگی وحید محمدحسینی از اول بهمن ماه در سالن دیوار چهارم به روی صحنه می‌رود. «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» برنده جایزه نمایشنامه نویسی مردمی آلمان در سال ۱۹۹۹ شده است و گروه‌های مختلف تئاتری، بیش از ۷۵۰ بار در کشورهای مختلف آن را اجرا کرده‌اند.

این نمایش داستان زندگی کارگر ترکی است در آلمان. او قربانى یک آتش‏ افروزى می‌شود که جوانان نژادپرست مسبب آن بوده‏‌اند. نه ‏تنها زن و پسرش را از دست می‌دهد، بلکه خانه‌‏اش، که با رنج و کار فراوان خریده بود، نیز طعمه‏ آتش مى‏‌گردد. در یک مونولوگ گروتسک، اتفاقات را مرور مى‏‌کند. در این نمایشنامه‏ هم عشق به زندگى و اجتماعى بودن یک خارجى که در آلمان زندگى مى‏‌کند، به تصویر کشیده مى‏‌شود و هم رنج و دردش. على نه از کسى شکایت مى‏‌کند و نه کسى را متهم. گرایشات ضد نژادپرستانه‏ نمایشنامه، تنها با در برابر هم قرار دادن دشمنى کور از یک ‏سو و عشق انسانى از سوى دیگر، پرداخته مى‏شوند. مونولوگى سراپا شاعرانه و انسانى که به هنگام دیدنش مثل فیلم‌‏هاى چارلى چاپلین باید با یک چشم گریست و با چشم دیگر خندید.

این نمایش از دوشنبه اول بهمن ماه، ساعت ۱۷ در سالن دیوار چهارم به نشانی: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، بین خیابان سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴۴ به روی صحنه خواهد رفت و علاقمندان می ‌توانند از ساعت ۱۸ سه شنبه ۲۵ بهمن جهت تهیه تیک‌ایت مراجعه کنند.

*اولین دوره کارگاه‌های تخصصی نمایشنامه‌نویسی در تماشاخانه سیمرغ 

تماشاخانه سیمرغ در راستای رشد و شکوفایی استعداد علاقمندان به هنر نمایشنامه‌نویسی اقدام به فضایی هدفمند کرده است. این کارگاه آموزشی در قالب یک دوره ۱۰جلسه‌ای ۴۰ ساعته، از یکم بهمن ماه در روزهای ۲شنبه و ۴شنبه‌، از ساعت ۱۳- ۹ تشکیل می‌شود.
در این کارگاه دانشجویان بر اساس تئاتر آگوستو بوال و گروتسک، با اصول نظری و تکنیکی نمایشنامه‌نویسی آشنا خواهند شد، و مدرس مولفه های مورد نظر را در راستای نگارش نمایشنامه‌نویسی استاندارد به آنها آموزش خواهند داد.
شایان ذکر است که هنرجویان در پایان دوره موظف‌اند یک نمایشنامه بنویسند، و به نمایشنامه برتر به انتخاب مدرس در تماشاخانه سیمرغ اجرای عمومی داده خواهد شد. علاقمندان به شرکت در این کارگاه می‌توانند با شماره ۶ _ ۸۸۸۳۷۷۷۴ تماس حاصل کرده و به آدرس خیابان ایرانشهر ضلع شرقی خانه هنرمندان، کوچه اردلان، پلاک ۲۵، بنیاد بیدل دهلوی، تماشاخانه سیمرغ، مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما