شناسهٔ خبر: 30626660 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

دانش‌آموزان؛ اصلی‌ترین جامعه هدف در حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر شعبه جواد‌الائمه(ع) مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان در مشهد گفت: برای آموزش حفظ قرآن در بین اقشار جامعه بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان مورد توجه بوده‌اند و از بین این دو نیز بیشتر دانش‌آموزان هدف آموزش حفظ قرآن قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

دانش‌آموزان اصلی‌ترین جامعه هدف در حفظ قرآنمحمد کبیری، مدیر شعبه جواد‌الائمه(ع) مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان در شهر مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: در برگزاری مسابقات قرآن توجه به قشر دانش آموز بیشتر است و همین عاملی شده تا پیگیری آموزش‌ها توسط آموزش و پرورش برای کسب نتایج بهتر در مسابقات دانش‌آموزی قرآن انجام پذیرد.

وی ادامه داد: البته مسابقات قرآنی دانشجویان نیز برای طلب استعداد قرآنی در زمینه حفظ، عامل مناسبی بوده اما باید با یک نگاه جامع همه اقشار جامعه، حتی مسن‌ترین افراد هم مورد هدف در طرح‌های متنوع حفظ قرار گیرند. برای رسیدن به این جامعیت در آموزش حفظ قرآن باید طرح‌هایی متناسب با شرایط مختلف افراد در سطح جامعه تدوین شود.

مدیر شعبه جوادالائمه(ع) مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان در ادامه گفت: برنامه‌هایی مدون در نهادها و سازمان‌های قرآنی کشور وجود دارد اما این برنامه‌ها نیاز به پیگیری‌ و تأکیدات بیشتری دارد تا حفظ قرآن به خوبی پا بگیرد.

کبیری افزود: حفظ تلفنی، تصویری و آنلاین قرآن می‌تواند ایده مناسبی برای گسترش هرچه بیشتر آموزش‌های حفظ قرآن در میان افراد جامعه باشد. با به کارگیری چنین روش‌هایی افرادی که مشاغلی با اوقات فراغت اندک فعالیت دارند نیز توان حفظ قرآن را پیدا می‌کنند و می‌توانند با چند جلسه توجیهی حضوری و کوتاه کار حفظ قرآن را آغاز کنند.

وی با انتقاد از تبلیغ و تشویق اندک در حوزه حفظ قرآن عنوان کرد: از رسانه ملی انتظار است که به گسترش برنامه‌های تبلیغی قرآنی در شبکه‌های مختلف بپردازد و خود را محدود به یک شبکه قرآن نداند و به روش‌ها و از طرق مختلف کار قرآنی به مردم نشان داده شود.

کبیری با اشاره به همکاری محدود نهادها و مؤسسات قرآنی افزود: نمی‌توان گفت همکاری و همیاری در موضوع حفظ قرآن از سوی نهادها انجام نمی‌شود اما باید گفت این همکاری بسیار کم و محدود است. شاید یکی از عوامل موفقیت برخی مؤسسات قرآنی فعالیت بر اساس حمایت‌های مردمی و روی پای خود ایستادن باشد؛ به طور کلی مؤسسات قرآنی بیشتر از نهادها برنامه‌های خود را پیگیری، تدوین و اجرا می‌کنند و اثرگذاری بیشتری از اقدامات آن‌ها احساس می‌شود.

مدیر شعبه جوادالائمه(ع) مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان با بیان اثرگذاری منفی کاهش بودجه‌های قرآنی در سطح جامعه اضافه کرد: ما بر این باوریم که اگر کار قرآنی در کشور نهادینه شود و نهادها فعالیت خود را بر اساس معارف قرآنی انجام دهند، یک کشور پایدار و مقاوم خواهیم داشت.

استفاده از تجربه‌ها برای تدوین طرح حفظ
وی با اشاره به اهمیت تجربه در پیشبرد فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد: مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حدود 23 سال کار مداوم در پرونده خود دارد و اگر در هر سال به یک نکته تجربی در آموزش‌های خود رسیده باشد، هم‌اکنون 23 تجربه در اختیار خویش دارد. تجربه اساتید و قرآن‌آموزان مؤسسه بیت‌الاحزان را به یک طرح جامع برای آموزش حفظ کل قرآن در یک سال رسانده است و روش همیشگی این مؤسسه در جذب قرآن آموز ارزیابی و کسب تجربه در دوره کوتاه مدت است.

کبیری افزود: سال جاری در شهر مشهد حدود 150 نفر در گذرندان دوره کوتاه مدت موفق عمل کردند و از این میان فقط 29 نفر وارد دوره حفظ یک ساله قرآن شدند. مؤسسه بیت‌الحزان برای آنان که قادر به حضور در طرح حفظ یک ساله نباشند، طرح‌های دیگری در نظر گرفته و سعی در آموزش به اقشار در سنین مختلف داشته است؛ ضمن اینکه فعالیت فرهنگی که لازمه آموزش حفظ قرآن است، همیشه انجام می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما