شناسهٔ خبر: 30625605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

یاد بگیریم با حوادث زندگی کنیم/افزایش نشاط اجتماعی وظیفه عمومی هلال احمر است

رییس جمعیت هلال احمر گفت‌: همه مردم شریف ایران اعم از مرد و زن ، کوچک و بزرگ باید یاد بگیریم که با حوادث زندگی کنیم و اگر حادثه اتفاق افتاد واکنش ما نسبت به آن چه باشد.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش ‌راه مردم  پیوندی در اجلاس سران مدیران روسای شعب جمعیت هلال احمر سراسر کشور که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، با بیان این که این اجلاس بعد از حدود هفت سال برای اولین بار است که برگزار می‌شود و اجرای آن در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و همزمانی آن را به فال نیک می گیریم، اظهار کرد: همه مدیون انقلاب هستیم و دستاوردهای بسیاری داشته است که گوشه‌ای از این دستاوردها متعلق به جمعیت هلال احمر است.

وی ادامه‌ داد: داوطلبان، امدادگران و مدیران در جهت اعتبار جمعیت، افزایش حیثیت عمومی، نیازهای مردم، تکریم انسان‌ها، ارتقای سلامت و ترویج روحیه صلح دوستی تلاش می‌کنند و باید قدردان باشیم و امیدوارم که در هر رده‌ای بتوانیم در این زمینه‌ها کارهای جدی انجام دهیم.

رییس جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اضافه کرد: در کشور ما حوادث زیادی وجود دارد و وقتی سطح رفاه افزایش می‌یابد حوادث جدیدی رخ می‌دهد که متاسفانه حوادث در کشور ما کم اتفاق نیافتاده است. بنابراین باید کار جدی انجام دهیم و در این راستا می‌توانیم دو مسیر را طی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از این مسیرها این است که خودمان را تبدیل به افرادی توانمند کنیم و لجستیک‌های خود را نیز تقویت کنیم، اما آیا این مسیری است که همه مشکلاتمان را حل کند؟ گمان نمی‌کنم. هر چند که باید مجهز باشیم، اما مسیر دوم و راه مفید و موثر  و کم هزینه گسترش آموزش همگانی است. در حقیقت بایستی دو مسیر را در کشور جذاب و اقلیم گسترده و پر حادثه در نظر داشته باشیم.

پیوندی با بیان اینکه احتمال وقوع هر حادثه‌ای در کشور وجود دارد، در این باره تاکیدکرد: همه ما باید ملزم به گسترش آموزش همگانی شویم و وظیفه‌ای که در برنامه ششم توسعه به  ما محول شده است و ما به عنوان سازمان و ارگان پیشرو هستیم، گسترش آموزش همگانی است. همچنین  در داخل جمعیت هلال احمر و همه مردم شریف ایران اعم از مرد و زن ، کوچک و بزرگ باید یاد بگیریم که با حوادث زندگی کنیم و اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد واکنش ما نسبت به آن چه باشد.

به گفته وی، بایستی به عنوان رییس شعبه، مدیر ستادی و در هر رسته‌ای که در جمعیت هلال احمر کاری را انجام می‌دهیم در جهت گسترش آموزش همگانی تلاش بسیار زیادی کنیم و بتوانیم فصل جدیدی از آموزش را در مردم با کمک سازمان صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب، شبکه های اجتماعی و وسایل جدید آموزشی به سرانجام برسانیم که در این‌ راستا نیازمند حمایت‌های دولت، مجلس شورای اسلامی و همه مردم هستیم.

رییس جمعیت هلال احمر در ادامه‌ به افزایش اعتماد عمومی مردم اشاره کرد و یادآور شد: اعتماد مردم باید روز به روز افزایش یابد. هر قدمی که بر می داریم بایستی در جهت افزایش اعتماد عمومی باشد. اگر کار امداد و نجات، جوانان، ارتباط با خیرین و حضور در صحنه‌های بین‌المللی را انجام می‌دهیم همه بایستی در جهت افزایش اعتبار جمعیت هلال احمر در نزد مردم در منطقه و جهان باشد.

وی در ادامه‌ اظهار کرد: در این بین سرمایه های زیاد انسانی داریم که باید به جد به آنها توجه شود. داوطلبان و جوانان سرمایه‌های بی بدیل و گران سنگ هستند که در صحنه اجتماع با آنها مواجه هستیم، بنابراین باید قدر آنها را بدانیم و در راستای افزایش جذب داوطلبان و جوانان به جمعیت هلال احمر کمک کنیم. در حقیقت باید فرهنگ کار داوطلبی را گسترش دهیم که بتوانیم با کمک آنها مشکلات مردم را مرتفع کنیم.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به این که کشور ۸۰ میلیونی هستیم و داشتن هلال احمری با جمعیت یکی ، دو میلیون داوطلب به نظر به اندازه انتظار مسئولان نظام، رییس جمهور و مقام معظم رهبری نیست، در این باره گفت‌: آنها این انتظار را دارند که مشارکت بیشتری از مردم در کارهای داوطلبانه داشته باشیم. باید جوانان را در تمامی رده‌ها با برنامه‌ریزی صحیح و درست جذب کنیم و در جهت آموزش آنها نیز کارهایی را نیز انجام دهیم. در حقیقت باید فصل جدید، نگاه نو و ریل گذاری جدیدی انجام شود تا بتوانیم از این پتانسیل‌ که در کشور وجود دارد با قالب ارزش‌های اسلامی و انسانی ، نوعدوستی و کار داوطلبی مردم استفاده کنیم.  اگر بتوانیم در این قسمت کارهای جدی را انجام دهیم جمعیتی پویا و خلاق خواهیم داشت که می‌توانند در تمامی عرصه ها و مشکلات و حوادث غیر مترقبه انسان ساز و … حضور داشته باشند و آنها را مرتفع کنند.

پیوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اضافه کرد: اعتماد عمومی به جمعیت هلال احمر بالا است ، زیرا در هر مرحله‌ای که فراخوان کردیم و مردم را به کمک طلبیدیم مردم دست نیاز ما را ردنکردند و ما همیشه با دست پر بازگشتیم. باید دستمان را به سوی مردم دراز کنیم و به این شکل می‌توانیم در درون مردم باشیم و به کمک آنها برای آنها کارهایی را انجام دهیم. از سویی بایستی روحیه مطالبه گری نیز در ما وجود داشته باشد. در بسیاری از اقدامات انفعالی و واکنشی عمل کردیم. یعنی حادثه ای رخ داد و به کمک مصدومان شتافتیم. درست است که یکی از وظایف ذاتی ما کمک به حادثه دیدگان است، اما باید روحیه مطالبه گری نیز در ما افزایش یابد و تمامی دستگاهها نیز با وظایف خودشان آشنا باشند. در حقیقت باید مطالبه کنیم و با مطالبه گری بسیاری از خسارات ناشی از حوادث انسان ساز و غیر مترقبه را کاهش دهیم.

وی در ادامه‌ سخنانش به افزایش نشاط در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: وظیفه عمومی جمعیت هلال احمر افزایش نشاط اجتماعی است. باید حالتی را ایجاد کرد تا امید مردم به آینده و طراوت و شادابی آنها افزایش یابد. بنابراین در  سطح کلی باید نشاط در جامعه تزریق کنیم.

پیوندی اظهار کرد: ارگان و نهادی می‌تواند خدمات شایسته‌ای انجام دهد که در درون خودش نشاط ، همدلی، امید و انسجام وجود داشته باشد و از این جهت هم باید بین امدادگران، مدیران و اعضاء همدلی و رفاقت و محبت افزایش یابد. پس باید در درون انسجام و در بیرون نیز تعامل سازنده ای داشته باشیم و این مسیری است که باید همیشه  فراروی خودمان در نظر بگیریم.

رییس جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مأموریت توأمان مدیران و روسای شعب اشاره کرد و گفت‌: روسای شعبه ، مدیران عامل و مدیران باید تمام ماموریت‌های جمعیت هلال احمر را با هم انجام دهند. امداد و نجات از وظایف ذاتی ما است، اما دیگر ماموریت های ما ارتباط با خیرین، آموزش و فعالیت‌های بین‌المللی است و رییس شعبه نباید فقط در امداد و نجات باشد و باید خود را در حوزه های دیگر دخیل بداند. بنابراین باید در این زمینه  وقت بگذاریم و این راهی است که می‌توانیم وظایف خود را به عنوان مدیر عامل و رییس شعبه انجام دهیم.

نظر شما