شناسهٔ خبر: 30624659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رسانه‌های عربی بررسی کردند

حساب باز کردن روی بیماری نصرالله به عنوان راهکار نهایت خیال‌پردازی است

رسانه‌های عربی شایعات درباره بیماری سید حسن نصرالله و بستری شدنش در بیمارستان و توجه رسانه‌های اسرائیلی به این موضوع را نشانه ترس و ناامیدی و شکست رژیم صهیونیستی دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در گزارشی نوشت: "وقتی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان حرف می‌زند لرزه بر اندام اسرائیلی‌ها می‌افتد و شروع می‌کنند واژه به واژه حرف‌هایش را تحلیل و تفسیر می‌کنند اما زمانی که سکوت کند وضع برای اسرائیلی‌ها بدتر می‌شود و آن‌ها نگران‌تر می‌شوند و می‌خواهند زودتر علت را پیدا کنند به این خاطر که وقتی کسی در جایگاه و شخصیت سید حسن نصرالله سکوت می‌کند این سکوت معنایی دارد و شاید به معنای آمادگی برای حوادث غافلگیرکننده‌ای از جمله جنگ باشد. البته ما از اظهارات یسرائیل کاتس، وزیر سازمان اطلاعات اسرائیل و دیگر مقامات اسرائیلی اینگونه برداشت می‌کنیم. هرچند که با بیشتر تحلیل تفسیرهای آن‌ها درباره سکوت سیدحسن نصرالله که بیشتر تفسیراتی سطحی هستند، مخالفیم.

کاتس مدعی شد که سکوت سیدحسن نصرالله و عدم حضورش به دلیل شوکی است که در پی انهدام تونل‌های "هجومی‌" منتسب به حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل با آن روبه‌رو شده است.

زمانی که می‌گوییم این تفسیر سطحی است به این دلیل است که این تفسیری معتبر نیست و هیچ‌گونه ادله علمی نمی‌تواند آن را ثابت کند. نمایش انهدام تونل‌ها خود اسرائیلی‌ها را هم قانع نکرده است. رسانه‌های اسرائیلی این نمایش را تلاش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای منحرف کردن افکار عمومی اسرائیل از اتهامات فساد علیه وی و همسرش می‌دانند.

نتانیاهو شاکی به شورای امنیت رفت اما حتی به یک بیانیه برای محکومیت حزب الله و رهبر آن دست نیافت چراکه تمامی اسناد و ادله‌ای که درباره این تونل‌ها ارائه کرد با شهادت‌های کارشناسان نیروهای ناظر بین‌المللی در آن سوی مرزها به باد هوا رفت. چگونه ممکن است تونلی به طول ۴۰ متر در آن سوی مرزها خطری برای شهرک‌هایی باشد که در بیشتر مواقع بیش از دو کیلومتر با مرزها فاصله دارند.

سکوت سید حسن نصرالله شاید به این موضوع برمی‌گردد که او این نمایش اسرائیل را ناچیز دانسته و آن را شایسته پاسخ دادن نمی‌داند چراکه در صورتی که پاسخ بدهد به این معناست که این نمایشی معتبر است. شاید هم در راستای استراتژی جنگ روانی برای آشفته کردن دشمن و بازی کردن با اعصابش است.

اسرائیلی‌ها شایعاتی را درباره بیماری سید حسن نصرالله پخش می‌کنند تا او را مجبور کنند که به حرف بیاید اما او و کسانی که اطراف او هستند قواعد این بازی را خوب بلدند و به این راحتی به دام نمی‌افتند.

ما همه اطمینان داریم که سید حسن نصرالله بالاخره سخن خواهد گفت اما در زمان مناسب و مسائلی را خواهد گفت که فاجعه بزرگی را برای اسرائیل به وجود خواهد آورد و اسرائیلی‌ها را بسیار نگران و هراسناک خواهد کرد. فقط باید منتظر بمانیم."

***

روزنامه لبنانی الاخبار نیز در این باره در گزارشی نوشت: "شبکه‌های اجتماعی عبری زبان طی دو روز گذشته مشغول شایعه "بیماری" سید حسن نصرالله و بستری شدنش در بیمارستان هستند و سؤالات زیادی را در این باره مطرح کرده و به تحلیل و تفسیر پرداخته‌اند. اسرائیل دو سال پیش هم چنین خبری را درباره سید حسن نصرالله منتشر کرده و گفته بود که وی به خاطر یک بیماری سخت به کما رفته است.

مشغول شدن نویسندگان و تحلیلگران اسرائیلی به این شایعه روز گذشته به وزرا و سیاستمداران اسرائیلی نیز سرایت کرد و باید اینجا به دلایل و اهداف آن اشاره کنیم.

ابتدا باید به این مساله اشاره کنیم که چند سال پیش در سال ۲۰۰۷ رسانه‌های عبری زبان از یکی از پیامدهای آشکار تأثیر جایگاه دبیرکل حزب الله لبنان در آگاهی جمعی اسرائیلی‌ها پرده برداشتند: "ماهی نصرالله". ماهی که در سواحل اسرائیل پیدا شده و یک ماهی با ظاهری زیبا اما بسیار سمی است و موجب فلج افراد و حتی مرگ آن‌ها می‌شود و پادزهری برای آن وجود ندارد.

اگرچه اسرائیلی‌ها در وجه تسمیه این ماهی ویژگی‌های مربوط به اطلاعات‌شان از نصرالله را درنظر گرفته‌اند اما آن‌ها عملا این ویژگی‌ها را اینگونه نشان دادند که سید حسن نصرالله نماد هر چیزی است که اسرائیل و اسرائیلی‌ها را تهدید می‌کند.

با وجود تمامی نفرتی که اسرائیلی‌ها از شخص سید حسن نصرالله دارند اما رسانه‌های اسرائیلی از تعبیراتی درباره وی استفاده می‌کنند که نشان دهنده  میزان بالایی از احترام گذاشتن به دشمنی است که ثابت کرده با تمامی آنچه اسرائیلی‌ها درباره او آزموده‌اند فرق دارد و دارای ویژگی‌هایی است که نه فقط در بین اکثر رهبران عربی بلکه در رهبران خودشان هم نیست. اسرائیلی‌ها نصرالله را بیشتر از رهبران خود باور دارند و آرزو می‌کنند که کاش رهبران اسرائیلی ویژگی‌ها و صداقت او را داشتند این یک بیان ثابت و محکم است و با گذشت زمان محکم‌تر می‌شود.

روزنامه هاآرتص در یکی از گزارش‌های خود بعد از جنگ ۲۰۰۶ نوشت که نصرالله به عنوان یک رهبر عربی برای اولین بار توانست تصویر کلیشه‌ای رهبران عربی را درهم بشکند و ثابت کند که فردی است که بی‌دلیل حرف نمی‌زند و دروغ نمی‌گوید و در اظهاراتش کاملا دقیق و مورد اعتماد است. براساس این واقعیت مسؤولان رسانه‌ای اسرائیلی تصمیم گرفتند که با سخنان او به عنوان یک سلاح واقعی برخورد کنند.

اکنون یکی از تلاش‌های اسرائیل کاهش تأثیرپذیری اسرائیلی‌ها از او و کاهش آگاهی جمعی‌شان از تصویر و اعتبار نصرالله و واداشتن او به پاسخ دادن به این ادعاهاست. شرایط و موفقیت‌های حزب‌الله لبنان هر چه باشد اما یکی از تلاش‌های اسرائیل دادن امید واهی به اسرائیلی‌ها درباره امکان رفتن قریب‌الوقوع نصرالله است.

روایت‌هایی که در رسانه‌های عبری درباره نصرالله وجود دارد دارای دو منبع هستند: یک منبع رسانه‌ای و مردمی که درباره جایگاه نصرالله صحبت می‌کند و او را به عنوان دشمن اول و صادق‌ترین در آن واحد توصیف می‌کند. در مقابل منبع دوم برای کمرنگ کردن این چهره تلاش می‌کند و آن بخش سخنگوی نظامی ارتش اسرائیل است که اخبار و روایت‌ها درباره حزب الله را مطابق با منفعت اسرائیل نقل می‌کند.

 مشکلی درباره این مساله نیست که یک نفر بیمار شود این طبیعت انسان‌هاست. اما مساله جالب توجه این است که روی مریض شدن یک فرد به عنوان یک گزینه و راهکار حساب باز کنی. این دلیلی بر یأس و ناتوانی و شکست است و نهایت خیال‌پردازی است. این چیزی است که شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز گذشته به آن اشاره کرد. این شبکه اعلام کرد که بیشترین واژه‌ای که اسرائیلی‌ها طی ۲۴ ساعت در گوگل سرچ کرده‌اند واژه نصرالله بوده است.

مساله‌ای که به وضوح دیده شد مشغول شدن اسرائیل به خبر انتقال سید حسن نصرالله به بیمارستان و تحلیل و تفسیرگویی درباره شخصیتی بود که بیشترین نگرانی را برای اسرائیلی‌ها دارد. مساله مهم‌تر این است که کارشناسان و رسانه‌ها مشغول خبری شدند که خودشان هم میزان سخیف بودن آن را درک می‌کنند.

نمی‌توان فرضیه‌های متعدد را بعید دانست. از جمله این فرضیه‌ها این است که خود اسرائیل این خبر را در راستای منافعش چه در داخل اسرائیل و چه در فضای بین حزب الله و حامیانش ساخته باشد به ویژه اینکه به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت کسی که در توییتر این خبر را منتشر کرده بود با دستگاه‌های اطلاعاتی غرب ارتباط داشت.

درباره مشغول شدن رسانه‌های اسرائیلی به این خبر می‌توان به گزارش یدیعوت اشاره کرد که با عنوان "چه اتفاقی برای نصرالله افتاده است" نوشت: آیا نصرالله ۵۹ ساله مریض شده است؟ معلوم نیست. اگر سالم باشد و این گزارش‌ها را بخواند احتمالا به زودی سخن خواهد گفت و کسانی را که این شایعات را پخش کرده‌اند شوکه خواهد کرد. در رسانه‌های لبنانی تا به این لحظه خبری درباره وضعیت نصرالله یا مکان اقامتش پخش نشده است و این خود سؤالاتی را به وجود می آورد."

انتهای پیام

نظر شما