شناسهٔ خبر: 30622749 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ستاری در دانشگاه صنعتی شریف:

پژوهش نیاز به صدقه ندارد/ پول و دانش به تنهایی نمی‌توانند ناحیه نوآوری را ایجاد کنند

معاون علمی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اجزای تشکیل دهنده یک منطقه نوآوری باید همانند یک چرخ دنده کنار یکدیگر کار کنند، گفت: پژوهش نیازی به صدقه ندارد و خود به تنهایی پولساز است.

صاحب‌خبر -

پژوهش نیاز به صدقه ندارد/ پول و دانش به تنهایی نمی‌تواند ناحیه نوآوری را ایجاد کند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در رویداد معرفی و ارائه برنامه‌های توسعه ناحیه نوآوری شریف که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: طی یک مطالعه از دانشجویان و نخبگان ایرانی شاغل به تحصیل و فعالیت در آمریکا سوال پرسیدیم که چه عواملی باعث شده است سیلیکون ولی در آمریکا باشد و کشور‌های دیگر از چنین ناحیه‌ای برخوردار نباشند بعد از مطالعه این افراد پاسخ دادند که تنها اکوسیستم منجر به شکل گیری این ناحیه شده است.

وی ادامه داد: بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که پول و دانش هر کدام به تنهایی نمی‌توانند یک سیلیکون ولی یا ناحیه نوآوری را ایجاد کنند و برای ایجاد یک ناحیه نوآوری اکوسیستم شرط مهمی است.

ستاری با تاکید بر اینکه اجزای تشکیل دهنده یک منطقه نوآوری باید همانند یک چرخ دنده کنار یکدیگر کار کنند، اظهار داشت: پژوهش نیازی به صدقه ندارد و خود به تنهایی پولساز است؛ لذا پژوهشی که با پول دولت انجام شود به شکست محکوم است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: خیلی از مفاهیمی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، در آینده از بین می‌روند همانند مفاهیم آموزش که دیگر در آینده به شکل رفتن به مدرسه و گذراندن مقاطع دانشگاهی نیست؛ بلکه مفهوم آموزش، آموزش تا لحظه مرگ است که شهر‌ها بستر مهم آن هستند.

وی ادامه داد: نواحی نوآوری و خلاق زمانی معنا پیدا می‌کند که شهری خلاق داشته باشیم همچنین لازمه یک شهر خلاق این است که همه مردم هر صبح که از خواب بلند می‌شوند موارد جدیدی را یاد گیرند دقیقا اینجاست که مفهوم واقعی آموزش و به تبع آن شکل گیری اکوسیستم لازم برای ایجاد نواحی نوآوری را شاهد خواهیم بود.
 
ستاری با بیان اینکه ایران بزرگترین استارتاپ‌های منطقه را دارا است، گفت: کشور ما در حوزه بیوتکنولوژی تاکنون فوق العاده عمل کرده و حدود ۹۷ درصد دارو‌ها را خودمان تولید می‌کنیم همچنین توانایی‌ها و نیرو‌های انسانی بالایی داریم که بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها با شکل دهی اکوسیستم‌ها است.

به گفته وی باید به موضوعات مختلف نگاه استارتاپی داشته باشیم و ضمن توسعه شتاب دهنده‌ها دولت برای ایجاد محیط کسب و کار و رشد آن‌ها زمینه‌های لازم را فراهم کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: هم اکنون هزاران ایده به ثمر نشسته در دنیا از مشکلات اجتماعی گرفته تا مسائلی که شهر با آن‌ها درگیر است را در قالب یک کتابچه آماده کرده ایم که در سایت معاونت علمی و فناوری قابل دسترسی است و علاقه مندان می‌توانند به آن مراجعه کنند؛ البته ناگفته نماند که بهتر است به سمت ایده‌های جدید پیش رویم و از فعالیت بر روی ایده‌هایی که پیش از این استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به آن پرداخته اند، بپرهیزیم.

نظر شما