شناسهٔ خبر: 30622660 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

عارف:

فقدان متخصصان مهارتی در صنعت کشور/نظام اداری در شأن انقلاب نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از انقلاب بحث جدی در جهت‌گیری رشته‌های مهندسی به وجود آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا عارف صبح امروز در مراسم تجلیل از دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی استان تهران که صبح امروز در محل تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بحث جدی در جهت‌گیری رشته‌های مهندسی به وجود آمد تا بتوانیم چرخ صنعت را به حرکت درآوریم و در ترویج علم و فناوری مؤثر باشیم.

وی افزود: در این جهت‌گیری، با نگاه کاربردی برنامه‌های آموزشی تدوین شد و در هرم مراکز آموزشی، فقدان مجموعه‌های کاربردی و مهارتی به وضوح قابل مشاهده است.

رییس کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد: در سال ۶۲ برای نشان دادن رشته‌های کاردانی و فنی و حرفه ای دانشگاه تهران مجبور به جذب دانشجوی کاردانی شد ولی متاسفانه این طرح با شکست مواجه شد چون استادان توانایی آموزش در رشته های فنی حرفه‌ای را نداشتند.

وی ادامه داد: در سال ۶۸ رفتار دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که در بخش صنعت خلع آموزش و مهارت وجود دارد که در این ارتباط گروه علمی کاربردی تشکیل شد تا رشته‌ها توسعه یابد. در نهایت در سال ۷۰ ستاد عالی علمی کاربردی ایجاد شد و دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۷۱ در شورای عالی گسترش به تصویب رسید.

عارف افزود: صنعت کشور و گرفتاری‌های نظام اداری به دلیل بحث شاخص بهره‌وری است که این امر به خلاء فقدان متخصصان مهارتی ختم می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در اسناد بالادستی نظام و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی  مهارت و آموزش مشاهده می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به افزایش سهم نیروی انسانی از طریق آموزش و مهارت، رشد بهره‌وری در اقتصاد با توانمندی نیروی کار و افزایش نیروی انسانی ماهر توام با آموزش مهارتی اشاره کرد.

رییس کمیسیون آموزش در خصوص عملکرد دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: عملکرد دانشگاه علمی کاربردی عملکردی مناسب و رو به رشد است و این دانشگاه ۱ میلیون و ۶۹۰ هزار فارغ التحصیل دارد و اصلاح ساختار دانشگاه با رویکرد ارتقای جایگاه در حال انجام است.

عارف در ادامه تاکید کرد: عدم موفقیت در بخش‌های صنعتی به کمبود نیروی کارشناس و خبره ارتباط دارد و فقدان مهارت در صنایع کشور به وضوح دیده می‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های حال حاضر در کشور، چالش مدیریتی است و نظام اداری در برهه کنونی در شأن انقلاب اسلامی ایران نیست و باید تحولی اصولی در این امر حاصل گردد و یک نظام مهارتی ایجاد شود تا شایسته سالاری در تمام کشور فراگیر شود.

عارف در خصوص ایجاد دانشگاه های نسل سوم تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی دانشگاه‌ها در دهه پنجم انقلاب باید حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین باشد.

وی در پایان در حمایت از طرح‌های دانشجویان اظهار کرد: طرح‌ها و ایده‌های دانشجویان با هماهنگی دانشگاه علمی کاربردی به کمیسیون آموزش تحویل داده شود تا مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه از دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی توقع حمایت داریم. 

انتهای پیام/۴۱07/4113/

نظر شما