شناسهٔ خبر: 30622336 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

در پارک فناوری پردیس معاونت علمی؛

کارگاه چگونگی مستندسازی مدارک و ضمائم اختراع برگزار شد

صاحب‌خبر -



به‌منظور توانمندسازی شرکت‌ها و دانشگاه‌ها و توسعه مراکز حمایت از فناوری و نوآوری، اجرای پروژه تیسک (TISC) کارگاه‌های نحوه جستجوی پایگاه داده‌های اختراع و چگونگی مستندسازی مدارک و ضمائم اختراع، در محل پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دفاتر تیسک در محل دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری باهدف افزایش دسترسی به دانش فنی و علمی، ارائه کمک به بدنه‌های تحقیقاتی در انجام کار نوآورانه و رساندن ایده به مارکت، فعالیت می‌کنند که کارگاه‌های آموزشی به‌منظور خدمت‌رسانی بهتر این دفاتر به ایده پردازان با حضور مدرسان متخصص و بین‌المللی برگزارشده است.


مهرداد الیاسی رئیس اداره ثبت اختراعات کشور، در خصوص توسعه و اجرای پروژه ایجاد مراکز حمایت از فناوری و نوآوری (تیسک) در کشور و در حاشیه برگزاري این کارگاه‌ها گفت: نظر به اینکه جمهوری اسلامی ایران همچون بسیاری دیگر از کشورهای عضو سازمان جهانی مالکیت معنوی، تأکید بر حمایت از مالکیت فکری اشخاص و مؤسسات داشته و از طرف دیگر اختراع و نوآوری از پیشنیازهای غیرقابل‌انکار توسعه و همچنین نیروی محرکه اقتصاد خلاق و پویا بوده و زمینه‌ساز ایجاد اقتصاد پایدار می‌شود، مرکز مالکیت معنوی جمهوری اسلامی ایران اقدام به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان در اسناد بالادستی مرتبط با این امر کرده است.


وی بیان کرد: کارگاه نحوه جستجوی پایگاه داده‌های اختراع و توسعه مراکز حمایت از فناوری و نوآوری و کارگاه پتنت، در برای هدف‌گذاری و نشانه‌گذاری در مسیر پرشتاب رشد علوم دانش‌بنیان و مالکیت معنوی برای کمک به دفاتر تیسک که در مراکز دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند برگزارشده است.
الیاسی در خصوص اهداف این کارگاه‌های آموزشی افزود: دفاتر تیسک به‌منظور ارتقای مالکیت معنوی و نوآوری ملی و همچنین در راستای توانمندسازی مراکز ذینفع اعم از دانشگاه‌ها، پارک‌های علمی و فناوری، مؤسسات تحقیقاتی و سایر ذینفعان راه‌اندازی شده‌اند و نمایندگان این دفاتر در این کارگاه‌ها حضور یافته‌اند.


وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که دانشگاه‌ها و متقاضیان ثبت اختراع دارند بحث آشنایی با چگونگی مستندسازی اسناد اختراع است، طی کردن مراحل مستندسازی بر اساس معیارهای استاندارد بین‌المللی و نوشتن پتنت و به‌کارگیری و تجاری‌سازی آن از خدماتی است که این دفاتر در اختیار ایده پردازان قرار می‌دهند. همچنین این دفاتر می‌توانند خدمات جستجو و اطلاعات مرتبط با آخرین دستاوردهای علمی در زمینه‌های مختلف فنی را به‌دست بیاورند.


اجرای این پروژه تسهیلاتی از قبیل جستجوی دانش فنی، رصد فناوری، ثبت پتنت و مستندسازی اختراع، امکان انتقال تکنولوژی، به‌کارگیری و تجاری‌سازی تکنولوژی، همکاری‌های حقوقی و ایجاد دفاتر و مراکز تیسک و همچنین امکان یک شبکه جامع که بتواند حلقههای مختلف اختراعات را در یک فضای مجازی گرد هم آورد، ارائه و گسترش می دهد.


شایان‌ذکر است، دوره نخست این گردهمايي‌ها با عنوان کارگاه نحوه جستجوی پایگاه داده‌های اختراع از تاریخ‌ 21 تا 24 آبان‌ماه برگزار شد. حدود 80 شرکت‌کننده داخلی كه از تجربه و سابقه فعاليت در این حوزه برخوردارند، حضور داشتند. دوره دوم آن با عنوان چگونگی مستندسازی مدارک و ضمائم اختراع از تاریخ 22 تا 26 دی‌ماه به ميزباني پارك فناوري پرديس معاونت علمی برگزار می‌شود.
پایان پیام/29

نظر شما