شناسهٔ خبر: 30621715 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار اتاوا درباره سفر به چین و امکان درخواست تجدید نظر برای شهروند محکوم به اعدام کانادا

71089

در پی صدور حکم اعدام علیه یک شهروند کانادایی در چین به اتهام قاچاق مواد مخدر، این کشور به شهروندانش در بالاترین سطح درباره سفر به چین هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس بیانیه منتشر شده به مسافران چین هشدار داده شده است، خطر اجرای "خودسرانه و اختیاری" قانون در چین وجود دارد و توجه بسیار کمی به وضعیت امنیت و ایمنی مسافران می‌شود.

دادگاه چین روز دوشنبه یک شهروند کانادایی به نام "رابرت لوید شلنبرگ" را به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم کرد. این حکم پس از آن صادر شد که حکم حبس پانزده ساله اولیه برای وی بسیار سبک اعلام شد.

شلنبرگ 36 ساله علیه حکم اولیه دادگاه درخواست تجدید نظر کرده بود که این درخواست تجدید نظر پس از بازداشت مدیر اجرایی هوآوی در کانادا پذیرفته شد. اما دادگاه لیائونینگ در شمال شرقی چین پس از تجدید نظر در حکم پانزده سال که در سال 2016 علیه این شهروند کانادایی صادر شده بود، وی را به حکم اعدام محکوم کرد.

روابط کانادا و چین پس از بازداشت یکی از مدیران اجرایی هواوی در کانادا و درخواست استرداد وی به آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایران، دچار تنش شده‌ است.

جاستین ترودو ، نخست وزیر کانادا پس از صدور این حکم توسط دادگاه چین، پکن را به استفاده اختیاری و خودسرانه از حکم اعدام متهم کرد.

پس از وقوع  این اتفاق تنش‌ها در روابط دیپلماتیک میان دو کشور افزایش یافته است.

ترودو با محکوم کردن حکم صادر شده اعلام کرد: چین از سیستم قضایی‌اش برای فشار آوردن به کانادا درباره بازداشت شهروند چین و مدیر اجرایی هوآوی استفاده می‌کند. تمام کشورهای جهان باید نگران باشند که پکن از سیستم قضایی‌اش به طور اختیاری استفاده می‌کند.

وی ادامه‌ داد: ما نگرانی بزرگی به عنوان دولت کانادا داریم و تمام دوستان بین‌المللی و متحدان ما باید این را بدانند که چین به استفاده خودسرانه از حکم اعدام روی آورده است.

هم چنین یک مقام ارشد کانادا با اشاره به پرونده بازداشت یک شهروند دیگر کانادایی در چین اعلام کرد که مقامات چینی مایکل کاوریگ، یک دیپلمات پیشین را تحت بازجویی قرار داده‌اند؛ در حالی که وی همچنان دارای مصونیت دیپلماتیک بوده است.

کاوریگ، دیپلمات پیشین کانادا، یک تحلیلگر مسائل شمال شرقی آسیا برای اندیشکده گروه بین‌المللی بحران بود.

کاوریگ و مایکل اسپیوار، تاجر کانادایی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در چین بازداشت شدند.

همچنین یک مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در پیامی در توییتر اعلام کرد که استفاده چین از سیاست‌های "گروگانگیری" و محکوم کردن یک کانادایی به اعدام نشان می‌دهد که  پکن به دنبال فشار آوردن بر کانادا برای آزادی مدیر اجرایی هوآوی است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره پرونده کاوریگ اعلام کرد، مقامات این کشور مشخص کرده‌اند که کاوریگ دیگر تحت مصونیت دیپلماتیک نبوده و اعتراض جاستین ترودو را رد کردند.

وی ادامه‌ داد: کاوریگ دیگر دیپلمات نبوده و با پاسپورت معمولی و ویزای تجاری وارد چین شده است.

او اضافه کرد: اتهامات وارد شده مبنی بر این که چین به طور خودسرانه شهروندان کانادایی را بازداشت می‌کند، کاملا بی پایه و اساس است.

از سوی دیگر وکیل شلنبرگ اعلام کرد: دادستانی هیچ گونه شواهد جدیدی برای صدور حکم سنگین‌تر برای این شهروند کانادایی در یک دادگاه یک جلسه‌ای ارائه نکرده است.

وی ادامه‌ داد: در حال‌ حاضر شلنبرگ 10 روز فرصت دارد که درخواست جدید نظر بدهد.

او در ادامه اظهاراتش از بیان هر گونه ارتباط میان صدور حکم جدید علیه موکلش و بازداشت مدیر اجرایی هوآوی خودداری کرد.

انتهای پیام

مترجم: ساناز عباسعلیزاده رضایی

دبیر: مهران ثنایی
 

نظر شما