شناسهٔ خبر: 30621677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پشت پرده احضار سفیر ایران در لندن

رسانه های انگلیسی از احضار بعیدی نژاد توسط وزیر خارجه انگلیس خبر دادند که او پشت پرده این خبر را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، انگلیس که مدتی است تلاش می کند از پرونده «نازنین زاغری» به منظور پیشبرد اهداف سیاسی خود در ایران بهره ببرد، روز گذشته سفیرمان را احضار کرد.

 

روزنامه ایندیپندنت نوشت: «جرمی هانت» وزیر امورخارجه انگلیس سفیر ایران در لندن را به وزارت امورخارجه احضار کرده "تا نگرانی‌ها درباره پرونده نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی را به او ابلاغ کند."

 

اما «حمید بعیدی نژاد» جزئیات این دیدار را منتشر کرد.

 

سفیر ایران در لندن در صفحه توییتر خود درباره جزییات جلسه با مقامات وزارت خارجه انگلستان نوشت: در جلسه به طور صریح به آقای جرمی هانت وزیر خارجه گفتم مداخله در وضعیت یک تبعه ایرانی، دخالت در امور داخلی ایران محسوب شده و مردود است.به ویژه آنکه خانم زاغری به دلیل جاسوسی برای خود دولت شما در زندان است. توصیه‌های افراد خارج از زندان به وی هم با مقاصد سیاسی است و کمکی به وی نمی‌کند.

 

این در حالی است که رسانه های انگلیسی با توجه گسترده به این خبر سعی بر آن داشتند که جدیت لندن در گلایه مندی نسبت به پرونده زاغری را نشان دهند. اما بعیدی نژاد نکات متفاوتی نسبت به این احضار بیان کرد.


وی در همین توئیت خود با اشاره به نوع انتشار خبر احضار وی به وزارت خارجه انگلیس نوشت: دفتر بنده هنوز برای قطعی کردن ساعت جلسه با دفتر وزیر خارجه انگلیس در گفتگو بود که ما خبر احضار را از رسانه‌ها شنیدیم. معلوم شد خبر زودتر به بی بی سی داده شده و همه جا پخش شده بود. در واقع در حالی که هنوز دو ساعت به جلسه مانده بود، همه فکر می‌کردند جلسه برگزار و تمام شده است.

 

یادآور می شود، «جرمی هانت» چندی پیش که به تهران سفر کرده بود پس از بازگشت به لندن مباحث غیر واقعی مطرح و ایران را به تلاش برای استفاده دیپلماتیک از بازداشت افراد دوتابعیتی متهم کرد.

 

وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی تند مدعی شد که «زاغری بی دلیل زندانی شده است و گفت که اگر ایران می‌خواهد در دنیا کشوری پذیرفته باشد، نباید افرادی همچون نازنین زاغری را حبس کند.»

 

همچنین «صادق خان» نیز ۲ ماه گذشته حبس نازنین زاغری را «به تمسخر گرفتن عدالت» خواند و ادعا کرد: نازنین به غلط دو سال در زندان ایران حبس شده است. او هیچ کار اشتباهی نکرده و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است. اتهامات مطرح شده علیه وی اشتباه هستند.

 

شهردار لندن در ادامه افزود: با نزدیک شدن کریسمس، ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که وی را آزاد کنند تا او بتواند به خانه بازگردد و به خانواده‌اش ملحق شود.

 

پیش از این ها نیز «بوریس جانسون» وزیر پیشین امور خارجه انگلیس در سفر دو روزه خود در ۱۸ آذر ۹۶ به تهران و دیدار با مقامات بلندپایه کشورمان خواستار آزادی وی شده بود.

 

به گزارش شبستان، «نازنین زاغری رتکلیف» شهروند ایرانی-بریتانیایی که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان در کرمان دستگیر شده بود طبق اعلام «محمود جعفری دولت‌آبادی» دادستان عمومی و انقلاب تهران به تهران منتقل شد و چندی بعد محکومیت او به جرم جاسوسی و حبس ۵ ساله از سوی سخنگوی قوه قضائیه تائید شد.

 

در خصوص آخرین وضعیت زاغری گفته شده که او ۳ سال از محکومیت ۵ ساله خود را گذرانده که در این مدت ۲۷ بار با خانواده خود دیدار داشته است و مسائل مربوط به پرونده پزشکی او نیز کاملا پیگیری می شود.

 

همچنین زاغری چندی پیش نیز مرخصی ۳ روزه داشته و اخیرا هم مرخصی دیگری برای او ترتیب داده شد که به دلیل عدم تمایل خانواده این محکومه مبنی براینکه حضور وی در خارج از زندان به تعدیل روحیه اش کمکی نمی کند مورد قبول واقع نشد.

 

سفر «ریچارد رتکلیف» همسر نازنین زاغری نیز از سوی مقامات ایرانی مجوز یافت اما او از سفر به کشورمان سرباز زد.

 

از سویی دیگر نیز خبرهایی مبنی بر پرونده جدید این شهروندی ایرانی - بریتانیایی نیز به گوش می رسد که «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دادگستری استان تهران در این رابطه سال گذشته گفته بود: «پرونده جدید نازنین زاغری هنوز باز است و مشخص نیست که محکوم می‌شود یا تبرئه یا اینکه در صورت محکومیت به چه مجازاتی محکوم خواهد شد.»/

 

نظر شما