شناسهٔ خبر: 30621256 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پژوهش با پول دولت محکوم به شکست است

ستاری گفت:‌ پژوهش با پول دولت محکوم به شکست است، زیرا پژوهش پول ساز بوده و امروزه در پارک‌ها ۱۰ برابر دولت بخش خصوصی آمده است.

صاحب‌خبر -

باید علوم بین رشته‌ای تقویت شوندبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور در مراسم ناحیه نوآوری شریف که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: علوم جدید می‌تواند تغذیه‌ای مناسب برای دانشکده‌های مهندسی باشد و مرز‌های دانش برداشته شده و علوم ممزوج شده‌اند. در دورانی شاهد جدایی علوم از همدیگر بودیم، اما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که علوم باید یکی باشند و علوم بین رشته‌ای باید تقویت شوند. هیچ سیستم مهندسی زیباتر از بدن انسان نیست و بهترین الگویی است که می‌توانیم در مهندسی داشته باشیم.

ستاری ادامه داد: برای دولت، هیچ سرمایه گذاری بهتر از سرمایه گذاری در پارک‌های علم و فناوری نیست، چون نسبت سرمایه گذاری دولت به بخش خصوصی، یک به ۱۰ است و خوشبختانه بزرگترین شرکت‌های شتاب‌دهنده و‌ هایتک منطقه، ایرانی هستند بنابراین باید نمونه‌ها و تجارب موفق شرکت‌های فناور و دانش بنیان را بیشتر نشان دهیم تا مشخص شود که از حوزه پژوهش می‌توان خلق ثروت، اشتغال و ماندگاری و جذب نیرو‌های انسانی ایجاد کرد.

ایران، چهارمین کشور تولید کننده مهندس در دنیا

ستاری اضافه کرد: اقتصاد دانش بنیان و تکیه بر نیروی انسانی موضوع مهمی است و خوشبختانه ایران دارای سرمایه عظیمی تحت عنوان نیروی انسانی است و کشورمان چهارمین تولید کننده مهندس در دنیا محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های دانشگاهی کارشان را از یک زیر پله‌ای شروع می‌کنند و امروزه سود فروش آن‌ها به چندین میلیارد تومان می‌رسد.

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: باید محیط مان را تغییر دهیم و کشور نیازمند یک اکوسیستم است.

وی با بیان این که مشکلات حوزه پژوهش، محدود به مشکلات مالی نیست، افزود: باید محیط و نگرش موجود نسبت به پژوهش تغییر کند زیرا حوزه پژوهش، فانتزی نیست و احتیاجی به صدقه دادن ندارد و برای کشور اقتدار آفرین است.

ستاری افزود: در شرایط کنونی کشور، رشد و پیشرفت چشمگیر شرکت‌های فناور و دانش بنیان کشور این سیگنال را به دولتمردان می‌دهد که سرمایه گذاری در این حوزه اقتصادی و به صرفه است و باید موانع پیش پای جوانان را برداشت و امور آن‌ها را تسهیل کرد.

وی بیان کرد: اگر اکوسیستم درست شود از پتانسیل‌ها به خوبی استفاده می‌کنیم و ما نیازمند یک فضا هستیم تا کار‌ها را توسعه دهیم.

ستاری افزود: باید شتاب دهنده را توسعه دهیم و دولت در آن سرمایه گذاری کند، باید یک اکوسیستم را ایجاد کند و نوع کمک باید سبب ترغیب بخش خصوصی باشد.

وی ادامه داد: برای دولت هیچ سرمایه‌گذاری بهتر از سرمایه‌گذاری در پارک‌های علم و فناوری نیست و خوشبختانه بزرگ‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها متعلق به ایران است و به همین دلیل باید تجارت موفق شتاب‌دهنده‌ها را به سایر دستگاه‌ها منتقل کنیم و به نظرم حوزه پژوهش می‌تواند خلق ثروت، اشتغال و باعث جذب نیروی انسانی شود.

ستاری تأکید کرد: امروزه با پول نفت کشور اداره نمی‌شود بلکه باید به جوانان و نخبگان اعتماد کرد و ما برای تغییر محیط‌مان نیازمند یک اکوسیستم هستیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: حوزه پژوهش فانتزی نبوده و احتیاجی صدقه دادن ندارد و این حوزه برای کشور ثروت آفرین است.

وی ادامه داد: دانش مبتنی‌بر اقتصاد فقط با اکوسیستم درست می‌شود و پژوهش با پول دولت محکوم به شکست است، زیرا پژوهش خودش پولساز است و بخش خصوصی ۱۰ برابر دولت در پارک‌های علم و فناوری سرمایه‌گذاری کرده است.

ستاری با اشاره به اینکه خیلی از مفاهیم مانند آموزش در مدارس در آینده از بین می‌روند، افزود: امروزه از افرادی که سن‌شان بالای ۷۰ سال است به دلیل انجام کار‌های روزمره‌شان با موبایل یا تبلت کار می‌کنند و باید بستر‌های لازم را در این زمینه در کشور فراهم کرد.

۹۷ درصد از داروها را خودمان تولید می‌کنیم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: ایران نهمین زبان اینترنت در دنیا است و پتانسیل خوبی در جوانان وجود دارد و ما در حوزه بیوتک و تجهیزات پزشکی بی‌نظیر هستیم و امروزه ۹۷ درصد از دارو‌های نیاز داخل را خودمان تولید می‌کنیم.

وی بیان کرد: اگر اکوسیستم درست شود می‌تواند از پتانسیل‌ها به خوبی استفاده کرد و بر این اساس ما نیازمند یک فضا بوده تا کار‌ها توسعه پیدا کند.

ستاری افزود: ما باید شتاب‌دهنده‌ها را توسعه دهیم و دولت نیز باید یک اکوسیستم ایجاد کند تا انگیزه بخش خصوصی افزایش پیدا کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما باید یک نگاه استارت‌آپی حتی در زمینه جمع‌آوری زباله ایجاد کنیم، زیرا در دنیا از زباله خلق ثروت می‌کنند و در معاونت علمی و فناوری هزاران ایده در قالب یک کتاب جمع‌آوری شده است.

وی یادآوری کرد: جوانان به دنبال ایده‌های نو و غیرتکراری بروند و معاونت علمی نیز از طرح‌ها و ایده‌های نو در زمینه‌های مختلف حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما