شناسهٔ خبر: 30620433 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های امروز مطبوعات

خداحافظ سوپرمن

تهران- ایرنا- یکی از مشکلات کشور سوپرقهرمان‌پروری است که دو حالت دارد؛ یعنی برخی افراد توهم اشتباهی از وزن سیاسی و تاثیرگذاری خود دارند که تبعات زیادی دارد. برخی دیگر هم هستند که توهم بزرگی ندارند اما اطرافیانشان در تعریف محاسن آنها چنان اغراق و بزرگنمایی می‌کنند که جامعه تصور خاصی از این افراد دارد.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون خداحافظ سوپرمن!، ساحل امن سرمایه‌های نگران، جعبه سیاه خبر، نقش صرافان و بانک‌ها در سناریوی جدید ارزی، انتظار بی‌شناسنامه‌ها پشت دروازه های تحریم، بودجه‌خـواری نامـرئی، ناامنی در امنیت غذایی، چند نکته متناقض در ماجرای گران شدن رسمی خودرو، پیش‌بینی‌های جهانی از وضعیت ایران در سال جدید میلادی و سکوت خوئینی‌ها سر هاشمی شکست» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** خداحافظ سوپرمن!
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «خداحافظ سوپرمن!» نوشت: یکی از مشکلات کشور سوپرقهرمان‌پروری است که دو حالت دارد؛ یعنی برخی افراد توهم اشتباهی از وزن سیاسی و تاثیرگذاری خود دارند و بر همین اساس برای القای بزرگی خود به دیگران اقداماتی صورت می‌دهند که تبعات زیادی دارد. برخی دیگر هم هستند که توهم بزرگی ندارند اما اطرافیانشان در تعریف محاسن آنها چنان اغراق و بزرگنمایی می‌کنند که جامعه تصور خاصی از این افراد دارد که در هر دو حالت سیل انتظارات است که به سوی این افراد روانه می‌شود و عدم تحقق آن سبب کمرنگ شدن اعتماد به مسئولان و ضربه به کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود.

محمدرضا خباز استاندار سابق خراسان شمالی چندی قبل درباره احمدی‌نژاد گفته بود: «وقتی که کسی اصل قانون را قبول ندارد و از تریبون تلویزیون می گوید که قانون را قبول ندارد و خود را کارشناس ارشد همه علوم می داند، چه انتظاری از او برای احترام به قانون می‌رود. به نظر می رسد این یک نوع بیماری است نه اینکه غرضی داشته باشند. به نظر من ایشان یک نوع بیماری خودبزرگ بینی شدید دارد که خودش را فرای قانون می‌داند.»

** ساحل امن سرمایه‌های نگران
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی عنوان «ساحل امن سرمایه‌های نگران» را منتشر کرد و آورد: تجارت چین در ماه پایانی سال 2018 میلادی با افت 4.4 درصدی صادرات و افت 7.6 درصدی واردات نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی به ثبت رسید. به این ترتیب، مازارد تجاری 323 میلیارد دلاری پکن با واشنگتن را نتیجه می‌داد. هرچند افت صادرات چین در 2 سال اخیر بی‌سابقه بود؛ اما رکورد مازاد تجاری با آمریکا از 12 سال نیز فراتر رفت. به این ترتیب، مذاکرات تجاری پیچیده‌تر شد و امیدواری برخی از سرمایه‌گذاران را به نااطمینانی مبدل کرد. از همین رو، پناه به ذخایر امن از جمله طلا و ین ژاپن، بار دیگر به بازارها بازگشت.

پس از انتشار آمار مربوط به تجارت چین در ماه دسامبر که با افت 4.4 درصدی صادرات نسبت به ماه مشابه سال 2017 میلادی مواجه شده بود، شاخص‌های سهام آسیایی وارد محدوده منفی شدند. البته افت بازارهای آسیایی در ساعات پایانی تا حدودی پوشش داده شد؛ شاخص‌های سهام ژاپن از جمله TOPIX و Nikkei 225 با رشد0.5 درصدی و یک درصدی خود، وارد قلمرو مثبت شدند. چین در بخش واردات نیز افت 7.6 درصدی را تجربه کرده بود که در نهایت تراز تجاری مثبت 323 میلیارد دلاری با ایالات متحده را نتیجه می‌داد. هرچند افت صادرات چین در دو سال اخیر بی‌سابقه بود؛ اما رکورد مازاد تجاری با آمریکا از 12 سال نیز تجاوز کرد.

** جعبه سیاه خبر
روزنامه اعتماد در گزارشی تحت عنوان «جعبه سیاه خبر» نوشت: در حالی که کمتر از یک‌ماه قبل، خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای ای‌تی‌آر 72 شرکت هواپیمایی آسمان در یاسوج سالگرد عزیران‌شان را به سوگ نشستند، بار دیگر خبر سقوط هواپیمایی دیگر باعث شد تا بار دیگر تعدادی دیگر از خانواده‌های هموطنان ایرانی سوگوار شوند. خبری کوتاه و البته ناقص در ساعت حدود 8 و 30 دقیقه صبح دیروز که حکایت از سقوط هواپیمایی ارتشی در زیبادشت کرج داشت. خبرهای بعدی حاکی از آن بود که هواپیمای حادثه دیده، هواپیمایی از نوع بویینگ بوده که قرار بوده بار 20 تنی گوشت خود که در قالب 700 لاشه، از کشور قرقیزستان آورده بوده را در فرودگاه پیام تخلیه کند. اما معلوم نیست به چه دلیل سر از فرودگاه فتح درآورد و هنگام تلاش برای فرود در باند این فرودگاه از باند خارج شده و پس از برخورد با دیواره فرودگاه وارد شهرک مسکونی مجاور این فرودگاه می‌شود و پس از برخورد با یک ساختمان و خسارت زدن به چند ساختمان دیگر متوقف شده و آتش می‌گیرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این هواپیما 16 سرنشین داشته که تنها یک نفر از آنها یعنی مهندس پرواز آن از این حادثه جان سالم به در برده است. بعد از انتشار این خبر موجی از گزارش‌ها و اخبار مختلف در مورد این حادثه، دلایل بروز آن و همچنین اقدامات امدادی و نجاتی در رسانه‌ها منتشر شد.

** نقش صرافان و بانک‌ها در سناریوی جدید ارزی
روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «نقش صرافان و بانک‌ها در سناریوی جدید ارزی» آورد: غلامرضا پناهی، معاون ارزی بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این بازار بازیگران اصلی، صرافان و بانک‌ها هستند و معاملات ارزی به شکل نقدی انجام می‌شود. صرافی بانک‌ها با توجه به ظرفیت پشتیبانی و حمایت بانکی باید فعالانه‌تر در زمینه ساماندهی و مدیریت بازار ارز حضور یابند.

هجدهم دی ماه بود که شورای پول و اعتبار مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی را تصویب کرد؛ بر اساس این مصوبه به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، بازار متشکل معاملات ارزی تشکیل می‌شود تا ارزها در آن به‌صورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند. حال باید دید که در این میان زمانی‌که صرافان و بانک‌ها بازیگران اصلی بازار ارز می‌شوند چه تاثیری را می‌توانند بر بازار بگذارند؟ آیا می‌توان به تعادل و یا ثبات در بازار ارز در آینده‌ای نه چندان دور امیدوار بود؟ ابراهیم نکو، نماینده و دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: اگر بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار راه‌اندازی شود در ابتدای راه معجزه‌ای رخ نخواهد داد. به عبارتی دیگر بعید می‌دانم که بتواند در اول کار بازار ارز را سروسامانی بدهد و نباید چنین انتظاری را داشته باشیم. وی می‌افزاید: البته باید بگویم درصورت شکل‌گیری چنین بازاری می‌تواند اثر مثبت خود را در قدم اول به ما نشان دهد که با آسیب‌شناسی و بررسی واقعیت‌های موجود در جامعه شروع به کار کند و در آن‌صورت است که می‌تواند به بازار ارز کمک کند و تاثیر مثبت بگذارد.

** انتظار بی‌شناسنامه‌ها پشت دروازه های تحریم
روزنامه ایران در گزارشی عنوان «انتظار بی‌شناسنامه‌ها پشت دروازه های تحریم» را برجسته کرد و نوشت: پیرمرد آخرین خواسته‌اش همین است که شناسنامه داشته باشد. بیمار است و نفسش به زور بالا می‌آید. نای حرف زدن ندارد. از وقتی که افتاده‌اند به صرافت شناسنامه گرفتن، دیگر آرام و قرار ندارد. می‌گوید هفت پشتم همین‌ جا بوده‌اند. بابایش همین جا مرده و زار و زمینش را گذاشته برای جان‌محمد و برادر و خواهرهایش. زمینی که حالا دیگر خشک است و هیچ در آن نمی‌روید جز حسرت. اوضاع روستاهای «نیمروز» همین است. نیمروز یا همین «اِدیمی» که چندی است از شهر شدنش می‌گذرد و مثل باقی شهرهای سیستان، برای خودش روستاهای کوچک به هم چسبیده دارد؛ «احمدآباد» یکی از آنهاست. روستای جان‌محمد چاری که حالا تنها آرزویش این است که قبل از مردن، شناسنامه بگیرد. تا او شناسنامه نگیرد، اوضاع 5 بچه‌اش هم همین است، نسل در نسل بی‌شناسنامه.

پیرمرد با صدایی که به زور شنیده می‌شود، می‌گوید: «کشاورز و دامدار بودم، الان که از کار افتاده‌ام و گوشه خانه نشسته‌ام از صبح تا شب ناله می‌کنم، مریضم. گفتم شناسنامه را می‌گیرم و شاید بیمه شوم. تا این عمر که هیچ نداشته‌ایم؛ وقتی شناسنامه نباشد، هیچ‌ چیز نیست. پسرم هم بیکار است. چون شناسنامه ندارد، نمی‌تواند برود شهر کار کند. همه‌جا شناسنامه می‌خواهند. بعضی وقت‌ها می‌رود اطراف شهرها دستفروشی می‌کند. پسرعموهایم شناسنامه گرفتند اما به ما که رسید، کارمان گیر پیدا کرده. پرونده‌ام در ثبت‌ احوال است. دیگر نمی‌دانم چه می‌شود. ما مردم بی زبان و بی‌آزاری هستیم. کمک‌مان کنند از این وضع دربیاییم.»

** بودجه‌خـواری نامـرئی
روزنامه قانون با انتشار عنوان «بودجه‌خـواری نامـرئی» آورد: ایران کشور ثروتمندی است، ذخایر فراوانی در کشور داریم، دشمن به دنبال دارایی‌های ملت ایران است و... سال‌هاست این جملات را می‌شنویم و گاهی نیز زمزمه‌‌ها یا بهتر است بگوییم پچ‌پچ‌هایی می‌کنیم که اگر این اظهارات صحت دارد پس چرا در بیشتر اوقات با کسری بودجه روبه‌رو هستیم یا بودجه‌های عمرانی کشور با مشکل مواجه می‌شود! بی‌شک شفاف‌ نبودن بودجه و هزینه‌هایی که شیشه‌ای نیست را می‌توان اصلی‌ترین عامل این وضعیت دانست. در همین حال روز گذشته یکی از نماینده‌های مجلس به نکته‌ای اشاره کرده و از ماجرایی پرده برداشته است که جای تامل دارد.

به نظر می‌رسد نمایندگان توانایی رسیدگی به این وضعیت و نظارت لازم بر بودجه را دارند؛ بنابراین می‌توانند در زمان تصویب بودجه به این مسائل انتقاد کنند و اجازه به نتیجه رسیدن آن را ندهند و از ابزار نظارتی خود استفاده کنند. اینکه برخی اعلام کرده بودجه‌ها غیر شفاف است و ادامه کار را رها کنند چندان برای مردم قابل قبول نیست زیرا قانون این حق را به نمایندگان داده است تا بودجه را شفاف در صحن به نتیجه برسانند و مردم نیز از نمایندگان خود این قاطعیت را می‌خواهند.

** ناامنی در امنیت غذایی
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «ناامنی در امنیت غذایی» نوشت: شاید یکی از دلایل ترس ناخودآگاه جمعی ایران از شیوع خشکسالی و عدم امنیت غذایی، قحطی باشد که بین سال‌های 1296 - 1298 هجری شمسی (1917 تا 1919 میلادی و پس از جنگ جهانی اول) به وقوع پیوست تا بر اثر آن میلیون‌ها ایرانی جانشان را از دست بدهند. ابعاد وسیع این قحطی آن قدر وسیع بود که منابع مختلف برای نامیدن آن از اصطلاح دوران رنج ومشقت ایرانی نام ببرند. در این دوران، ایران بی‌طرف در جنگ به اشغال نیروهای بریتانیا و روسیه درآمده بود!

اندازه‌گیری فقر در ایران عمدتا ارتباطی تنگاتنگ با اقلام مشخصی در زندگی روزانه مردم دارد که نوعا کالاهای اساسی تلقی می‌شوند. در‌این‌میان فقر‌غذایی مبنایی اساسی درنظر گرفته می‌شود. عدم امنیت غذایی آن مولفه‌ای از زنجیره فقر است که مرز مرگ و زندگی آدم‌ها را تعیین می‌‌کند. در نقشه جهانی «امنیت‌غذایی» که در سال 2008 منتشر شد، ایران جزو مناطق خطرخیز در حوزه امنیت غذایی معرفی شد. در سال‌های اخیر و مخصوصا در یک سال گذشته که شاهد افزایش 40 تا 60 درصدی قیمت مواد خوراکی بوده‌ایم، امنیت غذایی بخش بزرگی از جامعه بیش از هر زمانی به خطر افتاده است، به نحوی که تامین سبد غذایی طبقات فرودست از کل مخارج زندگی‌شان بالاتر رفته است.

**چند نکته متناقض در ماجرای گران شدن رسمی خودرو
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «چند نکته متناقض در ماجرای گران دن رسمی خودرو» آورد: تقریبا نزدیک به 2 یا 3 ماه قبل بود که اخبارنگران کننده ای در خصوص وضعیت وخیم صنعت خودروسازی و کاهش شدید تیراژ تولید در رسانه ها منتشر می شد که بخش بیشتر این اظهارات به استناد نقل قول های مدیران خودروسازی کشور بود. در خلال همین اخبار ناخوشایند، خبرهای وحشتناک تری هم به گوش می رسید از جمله اینکه خودروسازی کشور ورشکست شده و اعلام ورشکستگی را دارد اما دولت اجازه این اعلام را نمی دهد.

طی همین روزهای اخیر بود که دولت بالاخره اعلام کرد که به صنعت خودروسازی کمک مالی می کند یکشنبه گذشته 23 دی 97 رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان از کمک 15 هزار میلیاردی دولت به 2 خودروساز خبر داد.

** پیش‌بینی‌های جهانی از وضعیت ایران در سال جدید میلادی
روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست خود عنوان «پیش‌بینی‌های جهانی از وضعیت ایران در سال جدید میلادی» را اختصاص داد و نوشت: تغییرات شاخص‌های کلان اقتصاد ایران و تأثیر کشورمان بر اقتصاد جهان، بخشی از پیش‌بینی‌های اقتصادی مراکز و نشریات معتبر بین‌المللی، درباره ایران در سال 2019 است. نقش پررنگ ایران در بازارهای نفت وجه اشتراک این پیش‌بینی‌هاست.بین رسانه‌های معتبر، معمول است که در آستانه سال جدید یا پس از تعطیلات سال نو، پیش‌بینی‌ و تحلیل‌هایی از روندهای اقتصادی ارائه دهند. نهادها و سازمان‌های اقتصادی نیز در گزارش‌های دوره‌ای خود، به چنین تحلیل‌هایی می‌پردازند.

بانک جهانی با مروری بر رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال افریقا در سال 2018، رونق اقتصادی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) را ناشی از افزایش تولید نفت و کاهش کسری بودجه دانسته که امکان افزایش پرداخت‌های عمومی‌و حمایت از تراز حساب جاری را برای این کشورها فراهم کرده‌اند. این در حالی است که ایران به دلیل تأثیرپذیری از تحریم‌های یک‌سویه آمریکا، مجموع رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده غیر عضو و نیز کشورهای منطقه را تعدیل کرده است.با این حال، انتظار می‌رود این منطقه در سال 2019، رشدی 1.9 درصدی را به‌واسطه بهبود اقتصادی در هر دو گروه کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت، تجربه کند و هر دو گروه، رشد پایداری را در این بازه زمانی نشان دهند.

** سکوت خوئینی‌ها سر هاشمی شکست
روزنامه شرق در گزارشی با درج عنوان «سکوت خوئینی‌ها سر هاشمی شکست» آورد: گفت‌وگوی روز گذشته آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها با خبرگزاری «ایرنا» بسیار حائز اهمیت است. خوئینی‌‌ها در این گفت‌وگو به تندی به هاشمی‌رفسنجانی تاخته و او را فردی بسیار تندرو و ضدقانون‌گرایی معرفی کرده است؛ به‌نحوی‌که به گمان این شخصیت اصلاح‌طلب، هاشمی‌رفسنجانی تأکید داشت آنچه در نظرش درست است، باید پیش برود و بعد از انقلاب به‌دست‌آوردن قدرت یک اصل مسلم در نگاه هاشمی قلمداد می‌شد. هرچند او روحیه هاشمی را پیش از انقلاب می‌ستاید و در راستای پیروزی انقلاب برمی‌شمارد، اما هاشمی پس از انقلاب را فردی قدرت‌طلب، قانون‌گریز و رادیکال معرفی می‌کند. موسوی‌خوئینی‌ها بر این باور است هاشمی در زمانی که امکانات بسیاری از حیث قدرت سیاسی در اختیار داشت، می‌توانست انتخابات را به‌گونه‌ای مهندسی کند که نتیجه‌ای که می‌خواهد حاصل شود. او در همین زمینه ادامه می‌دهد: البته ممکن بود نتیجه مطلوب هاشمی میسر نشود، اما او دنبال این موضوع می‌رفت.

تردیدی در این نیست که علاوه بر مرحوم هاشمی و خود آقای خوئینی‌ها، بسیاری از نیروهای سیاسی امروز که به‌عنوان نیروهای اصلاح‌گر شناخته می‌شوند، در دهه نخست انقلاب مواضعی تند و گاهی رادیکال داشته‌اند. اکنون که خوانشی مشترک میان نیروهای اصلاح‌طلب وجود دارد و آن برقراری اعتدال و درنظرداشتن مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول است، قدری عجیب به نظر می‌رسد که آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها علیه فردی این‌گونه سخن بگوید که دست‌کم در دهه پایانی عمر خود، مواضع آزاداندیشانه‌ای داشت.

پژوهشم**2059**9131

نظر شما