شناسهٔ خبر: 30617767 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی:

تردد مسافر و ترانزیت کالا از مرز تسهیل شود

تبریز - ایرنا - معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی بر تسهیل امور حوزه تردد مسافر و ترانزیت کالا از مرز‌های آذربایجان شرقی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه ایرنا، ایرنا، علی جهانگیری در سیزدهمین نشست ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی آذربایجان شرقی در پایانه مرزی نوردوز گفت: لازم است دستگاه های خدمات رسان در مرزها با تعامل و وحدت رویه در نقش پنجره واحد عمل و امور تردد مسافر و ترانزیت کالا را تسهیل کنند.
وی افزود: باید با توان کامل به دنبال راهکارهای منطقی برای حل مشکلات و محدودیت ها در مبادی ورودی باشیم و این با اهتمام جدی و پیشقدم شدن همه ارگان ها و نهادها برای برطرف کردن موانع پیش روی صادرات کالا و تردد مسافر ممکن خواهد شد.
وی بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی تاکید کرد و ادامه داد: جمهوری ارمنستان به عنوان یکی از کشورهای هدف، می تواند در توسعه استان تاثیرگذار باشد و برای نیل به این مقصود، وحدت رویه و اصلاح امور و همکاری بین بخشی ارگان های مستقر در مرز ضروری است.
معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به افزایش مراودات تجاری با جمهوری ارمنستان، وجود برخی کاستی ها را در پایانه و گمرک نوردوز غیرقابل قبول اعلام و بر حل و فصل آنها در اولین فرصت تاکید کرد و در نخستین گام، استقرار نمایندگان بهداشت و درمان، محیط زیست و فرهنگ و ارشاد اسلامی را در مرز نوردوز خواستار شد.
وی یادآوری کرد: رویکرد دولت، تقویت همکاری با کشورهای همسایه است و در این خصوص، نماینده عالی دولت در استان، برای تحقق این سیاست ها اهتمام ویژه ای دارد.
فرماندار جلفا هم در این نشست با اشاره به بهبود وضع معیشتی مرزنشینان این شهرستان با افزایش مراودات مرزی با کشورهای همسایه در سایه برنامه‌ های حمایتی دولت، گفت: همه ارگان های مستقر در مرز و همچنین منطقه آزاد ارس باید در تداوم این وضع، بدون کوچک ترین مسئله امنیتی همکاری داشته باشند.
صادق احمدی همچنین بر ضرورت استقرار دستگاه ایکس ری (XRAY) کامیونی و مسافر در پایانه مرزی نوردوز تاکید کرد و افزود: با استقرار این امکانات، روند نظارت و کنترل ورود و خروج کالا و مسافر تسهیل و تسریع خواهد شد.
نصب دوربین های نظارت و کنترل، بهبود خدمات رسانی شبانه روزی به مسافران و رانندگان از موارد دیگری بود که فرماندار شهرستان جلفا بر تحقق آنها تاکید کرد.
در این نشست مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، ناظر گمرکات استان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، مدیر عامل پخش فرآورده‌های نفتی استان هم به بیان مسائل و مشکلات حوزه مربوطه پرداختند.
استقرار دستگاه ایکس ری کامیونی ظرف مدت دو هفته توسط منطقه آزاد ارس، جانمایی کنترل مجدد کامیون های خروجی، نظارت بر کار شرکت های خصوصی فعال در پایانه و گمرک، جلوگیری از تردد افراد متفرقه در محدوده پایانه و گمرک و ضرورت ایجاد انبارهای نگهداری کالاهای مکشوفه از مصوبات مهم سیزدهمین نشستِ ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی آذربایجان شرقی بود.
در نیمه نخست امسال 609 هزار مسافر از پایانه های مرزی جلفا و نوردوز تردد کردند؛ در این مدت حدود 26 هزار وسیله نقلیه باری ایرانی و خارجی و 750 دستگاه اتوبوس مسافری ایرانی و خارجی از مرز جلفا عبور کردند.
همچنین در این مدت 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس ایرانی و بیش از 5 هزار و800 سواری ایرانی و خارجی و 27 هزار دستگاه کامیون ایرانی و خارجی نیز از مرز نوردوز تردد کرده اند.
پایان های مرزی جلفا و نوردوز ارتباط کشورمان با جمهوری ارمنستان و خودمختار نخجوان را برقرار می کنند.
پایانه مرزی نوردوز در شهرستان جلفا ارتباط کشورمان با جمهوری ارمنستان را از طریق پل احداث شده بر روی رودخانه ارس برقرار می کند و با جمهوری خودمختار نخجوان (آذربایجان) هم از طریق پایانه مرزی جلفا ارتباط زمینی امکان پذیر است.
شهرستان جلفا با 56 هزار نفر جمعیت در 125 کیلومتری تبریز در شمالی ترین نقطه استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
518

نظر شما