شناسهٔ خبر: 30616632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ظریف: پیشنهاد مذاکره از سوی آمریکایی‌ها، پیشنهاد تبلیغاتی است

صاحب‌خبر -

وزیر امورخارجه در مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه الوفاق به بیان سیاست‌های کلی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات منطقه‌ای و جهانی پرداخت.
محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو، درباره چشم‌انداز روابط ایران با جهان عرب گفت: به نظر می‌رسد برخی کشورهای عربی صرفنظر از اینکه جمهوری اسلامی چه سیاستی دنبال می‌کند، دوست دارند به دنیا بگویند که با ایران اختلاف دارند، متأسفانه به جای اینکه نگاه‌شان برای به دست آوردن امنیت و آرامش به درون باشد، نگاه‌شان به بیرون است، لذا فکر می‌کنند از طریق اعلام مخالفت با ایران خودشان را نزد کشورهای بزرگ عزیزتر می‌کنند و این باعث شده است که در واقع سیاست شکست خورده‌ای را در طول ۴۰ سال گذشته دنبال کنند و به رغم بارها ناکامی باز هم همین روش را دنبال می‌کنند.
ظریف با اشاره به اینکه  سیاستی که ما در قبال جهان عرب دنبال می‌کنیم، مبتنی بر منافع و اصول است و سیاست ما سیاست واکنشی نیست، تصریح کرد:  ایران خیلی بزرگ‌تر از آن است که نسبت به چند کشور کوچک واکنش نشان دهد، لذا به خاطر اینکه چند کشور کوچک در این منطقه یا حتی چند حاکم در این منطقه هستند که دوست دارند در منطقه ما تنش باشد، این باعث نمی‌شود که ما سیاست خودمان را عوض کنیم، سیاست‌مان را به عنوان قدرت بزرگ این منطقه خودمان تعیین می‌کنیم و سیاست ما براساس منافع ملی ما تعیین شده و نه براساس واکنش‌های دیگران.
ظریف دراین مصاحبه، درباره  درخواست‌های اخیر آمریکایی‌ها برای گفت‌وگو با ایران گفت: آمریکایی‌ها در موضوعات مختلف حسب منافع خودشان از این پیشنهادات می‌دهند و خیلی از این پیشنهادات تبلیغاتی است، آمریکایی‌ها در دولت آقای اوباما خیلی تمایل داشتند که با ما در مورد منطقه صحبت کنند و آن زمان این تمایل‌شان را خیلی مخفی نمی‌کردند و علنی بیان می‌کردند، در دولت ترامپ هم همین طور بوده است.
 وی تصریح کرد: ما همیشه معتقد بودیم که گفت‌وگو درباره منطقه باید بین کشورهای منطقه باشد نه با بیرون منطقه و اعتقاد داشتیم که نمی‌شود دیگران برای منطقه تصمیم بگیرند و این اعتقاد را درباره منطقه شامات داریم، درباره عراق داریم و درباره افغانستان نیز همین اعتقاد را داریم، ما معتقدیم که مردم افغانستان باید راجع به آینده افغانستان تصمیم بگیرند، نمی‌شود یک آمریکایی به اینجا بیاید و بگوید من حالا تصمیم می‌گیرم که افغانستان آینده‌اش چطور باشد، همان طور که یک ایرانی نیز نمی‌تواند چنین تصمیمی را بگیرد، مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور افزود: ما با مردم منطقه همیشه آماده هستیم که صحبت کنیم و این پیشنهادهای آمریکایی‌ها را بیشتر پیشنهادهای تبلیغاتی می‌دانیم یا پیشنهاداتی می‌دانیم که به صلاح این منطقه نیست و تا به حال دیده‌ایم که هیچکس نتوانسته از قبل همکاری با آمریکا برای این منطقه منافعی را داشته باشد. کشورهای‌ عربی بیش از همه دیده‌اند که همکاری با آمریکا نه برای خودشان و نه برای منطقه امنیت آورده است.
وی در پاسخ به این سوال که ممکن است یک روز این چالش با آمریکا تبدیل به یک جنگ یا درگیری شود؟ عنوان کرد: ما دنبال درگیری و جنگ و تنش نیستیم، آمریکایی‌ها و برخی دولت‌ها در منطقه ما سیاست‌های تنش‌آفرینی را دنبال کرده‌اند، آمریکایی‌ها به ما پیغام می‌دهند که می‌خواهیم با شما گفت‌وگو کنیم، آمریکایی‌ها که در گفت‌وگو با ما بودند یعنی تا اسفندماه گذشته که آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و آمریکا بود معاونین دو وزارت خارجه با هم گفت‌وگو کردند، لذا آنها بودند که از گفت‌وگو خارج شدند، بنابراین ما نه دنبال تنش هستیم و نه درگیری و جنگ. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند جنگی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه گروهی بخواهند دیوانگی بکنند یا تله‌ای برای خودشان یا همپیمانان‌شان در منطقه ایجاد کنند.

نظر شما