شناسهٔ خبر: 30615608 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سهم پایین ایران از تجارت زعفران

محمد قربانی دنیای‌اقتصاد – بیرجند : معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در حاشیه بازدید از شرکت دانش‌بنیان تروند زعفران قائن اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی در مرکز رشد قائن وجود دارد. از این رو باید کمک‌های بسیار زیادی در حوزه زیرساخت، تسهیلات و بحث‌های اکوسیستم اتفاق بیفتد. سورنا ستاری با بیان اینکه شرکت‌های بسیار خوبی اعم از شرکت تروند زعفران نیز در قائن وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم توسعه را در شهرستان‌های محرومی همچون قائن توصیف کنیم باید بگوییم توسعه زمانی اتفاق می‌افتاد که از بوم این استان بیرون بیاید.

صاحب‌خبر -

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای اعم از نیروی انسانی در بوم این استان وجود دارد، اظهار کرد: در خراسان جنوبی درصد نیروی تحصیلکرده بسیار بالا است و ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه وجود دارد.ستاری با اشاره به اینکه ظرفیت‌های طبیعی زیادی نیز اعم از زرشک، زعفران و عناب در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: اینکه ما بتوانیم این ظرفیت‌ها را به‌صورت درست استفاده کنیم و محصول دانش‌بنیان تولید کنیم مهم است.وی یادآور شد:گردش مالی خرید و فروش زعفران در دنیا بیش از ۹میلیارد دلار است؛ اما مجموع صادرات آن در کشور به سختی به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تصریح کرد: به این منظور یکی از اولویت‌های جدی ما این است که زعفران را خام صادر نکنیم و محصولات درست از آن تولید کنیم.

ستاری اظهار کرد: خراسان جنوبی از لحاظ سطح زیرکشت زعفران رتبه دوم و از نظر کیفی رتبه نخست کشور را دارد. وی با بیان اینکه برند جهانی زعفران قائنات امسال ثبت شده است، اظهار کرد: بیش از ۹۸ درصد محصول زرشک ایران نیز در این استان تولید می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه استان‌هایی همچون خراسان جنوبی باید خام فروشی زعفران را مدیریت کنند، اظهار کرد: چگونگی فرآوری محصولاتی مانند زرشک و زعفران در اولویت پیگیری‌های سفر به خراسان جنوبی با کمک استانداری قرار می‌گیرد. بر اساس این گزارش، یکی از فعالیت‌های فناورانه شرکت تروند زعفران قائن تولید اکسترکت زعفران به روش اولتراسونیک است که با حضور معاون رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

این اقدام برای نخستین بار در ایران به‌صورت صنعتی انجام می‌شود و در صنایع داروسازی، مکمل‌های غذایی و آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. محسن احتشام، مدیرعامل شرکت تروند زعفران قائن در حاشیه بازدید معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از شرکت تروند زعفران قائن اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان تروند زعفران قائن نخستین واحد سورت، فرآوری، بسته‌بندی و صادرات زعفران است که بر پایه یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد در زمینه اثرات سرمایه‌گذاری در واحدهای اصولی سورت، فرآوری، بسته‌بندی و صادرات زعفران بر موفقیت زعفران در بازارهای جهانی در کنار مزارع زعفران قائنات ایجاد شده است. وی افزود: هدف این شرکت این است که به نوعی علم، فناوری و دانش را وارد چرخه تولید از مزرعه تا سفره مدیریت کند و یک زنجیره ارزش در زعفران شکل گیرد.

مدیرعامل شرکت تروند زعفران قائن با بیان اینکه تمام فعالیت‌های شرکت تروند زعفران در این مدت به همین منظور انجام شده است، اظهار کرد: به همین منظور چند محصول جدید و نوآورانه برای نخستین بار از زعفران و زرشک تولید کردیم. احتشام از انجام چند ثبت اختراع در این زمینه خبر داد و تصریح کرد: برای نخستین بار خط تولید اکسترکت زعفران به روش اولتراسونیک در این شرکت توسط معاونت محترم علمی و فناوری رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

نظر شما