شناسهٔ خبر: 30611305 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پویش ملی تغذیه سالم برای پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر در استان اصفهان

رئیس گروه واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت اصفهان از اجرای پویش ملی تغذیه سالم و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از ۲۰ تا ۳۰ دی ماه خبر داد و گفت : در این پویش برنامه ها وآموزش های متعددی به اجرا در می آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سکینه جعفری رئیس گروه واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اجرای برنامه پویش ملی تغذیه سالم برای پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر در استان اصفهان ، اظهار کرد : با توجه به اینکه ۸۲ درصد بار بیماری‌ها را در کشور بیماری‌های غیر واگیر تشکیل می‌دهد و علت اصلی این بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها تغذیه نامناسب و کم تحرکی است، وزارت بهداشت در دی ماه پویش ملی اطلاع رسانی را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه پویش ملی اطلاع رسانی در استان اصفهان از ۲۰ دی آغاز شده است و تا ۳۰ دی ماه ادامه خواهد داشت ، افزود : در این پویش ملی تغذیه سالم برنامه های متعددی به اجرا در می آید مثل آموزش همگانی گروه های مختلف جامعه، آموزش کارکنان ادارات، بارگذاری مطالب تغذیه صحیح در پرتال ادارات، اجرای برنامه های آموزشی در مدارس و برگزاری جشنواره های پخت غذا که با هماهنگی مراکز بهداشتی انجام می گیرد.

رئیس گروه واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت اصفهان گفت: کارشناسان تغذیه در مراکز جامع سلامت به طور رایگان مشاوره و رژیم درمانی در خصوص جمعیت تحت پوشش منطقه خودشان را دارند و حساسیت این پویش ملی به این دلیل است که اکنون در استان اصفهان ۱۱ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال مبتلا به بیماری دیابت و ۲۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان مبتلا به بیماری غیر واگیر فشار خون هستند.

جعفری تصریح کرد: علت اصلی بروز این بیماری‌ها تغذیه نامناسب و کم تحرکی است. مصرف زیاد قند، نمک و چربی بیش از حد استاندارد و نیاز در بین مردم وجود دارد که در این برنامه های آموزشی تاکید بیشتر بر استفاده از میوه، سبزی، حبوبات، لبنیات و کاهش مصرف قند و نمک و چربی است.

این کارشناس مسئول واحد تغذیه بهداشت اصفهان با بیان اینکه آموزش‌های اصلی این پویش ملی در خصوص اصول تغذیه‌ای صحیح و تغذیه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است ، گفت : این آموزش‌ها در گروه‌های مختلف جامعه به اجرا در می‌آید و در مراکز جامع خدمات سلامت کلاس‌های آموزشی برقرار می‌شود و با همکاری فرهنگسراهای شهرداری جشنواره پخت غذای سالم فراهم می شود که این برنامه ها به طور همگانی به اجرا در می آید.

وی تصریح کرد: امروزه رابطه مصرف زیاد نمک با ابتلا به سرطان ثابت شده که نکته بسیار مهمی است. با رعایت تغذیه مناسب تا ۸۰ درصد از بروز بیماری دیابت و تا ۵۰ درصد از شیوع بیماری های قلبی و عروقی و تا ۴۰ درصد از بروز سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد.

 

۱۱ درصد جمعیت استان اصفهان مبتلا به دیابت هستند

نظر شما