شناسهٔ خبر: 30605245 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یارکشی آمریکا در ورشو

تهران-ایرنا- سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران، این بار با برگزاری اجلاس ضدایرانی لهستان و با هدف یارکشی سیاسی برای مقابله با ایران به موضوع مورد توجه رسانه های داخلی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه 20 دی ماه در سفر هشت روزه خود به چند کشور خاورمیانه اعلام کرد که در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) اجلاسی با موضوع خاورمیانه و با تمرکز بر سیاست‌ های منطقه‌ای ایران در ورشو پایتخت لهستان برگزار خواهد شد.
در شرایطی که اغلب کشورهای بزرگ اروپایی می کوشند در مقابل پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ ای، سازوکار مالی حفظ این توافق را نهایی کنند، میزبانی لهستان برای برگزاری چنین اجلاسی با واکنش ‌های گسترده ای از سوی مقامات سیاسی کشورمان رو به رو شده است.
بررسی امروز (24 دی ماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که بخش عمده اخبار و گزارش های رسانه های اصلاح طلب به بررسی دلایل برگزاری این اجلاس و انتخاب کشور لهستان برای میزبانی آن اختصاص دارد.
رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز ضمن بررسی این موضوع، واکنش دولتمردان ایران به میزبانی لهستان را مورد نقد قرار دادند؛ این رسانه ها همچنین این اجلاس را یک حربه صرفا تبلیغاتی و تلاشی برای سرپوش گذاشتن برروی SPV دانسته اند.
بی نتیجه بودن اجلاس ورشو و واکنش لهستان نسبت به فراخواندن کاردار این کشور به وزارت امور خارجه ایران از موضوع های مورد توجه هر دو طیف رسانه ها است.

رسانه های اصلاح طلب
..............................
**دلایل انتخاب لهستان برای برگزاری نشست ضدایرانی
روزنامه ایران در مطلبی نوشت: لهستان به‌عنوان کشوری که روزگاری زیر بیرق اتحاد جماهیر شوروی و در زمره کشورهای بلوک شرق به شمار می‌رفت، پس از فروپاشی شوروی در سال 1999 به عضویت ناتو درآمد و به یکی از وفادارترین متحدان آمریکا در اروپای مرکزی و شرقی تبدیل شد؛ وفاداری و نزدیکی که برخی تحلیلگران آن را به ترس نهادینه شده از روسیه و احساس نیاز به حمایت آمریکا نسبت می‌دهند.

روزنامه مردم سالاری در مطلبی با عنوان ' ورشو مزدور آمریکا علیه ایران و اروپا' نوشت: دلیل برگزاری این نشست در لهستان را می‌توان اداره دولت این کشور توسط راست گرایان افراطی و پوپولیست دانست، علاوه بر اینکه لهستان متحد قدیمی ایالات متحده است دولت جدید این کشور روابط بهتری با ترامپ نسبت به قدرت‌های اصلی اروپایی مانند آلمان و فرانسه دارد.

'نمکدان‌شکنی پس از 80 سال' عنوان مطلبی در روزنامه آرمان است که در بخشی از این گزارش آمده است: دور شدن سریع لهستان از سیاست‌های کلی اتحادیه اروپا، تنش با کشورهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان بر سر مساله مهاجرت و خرید گاز از روسیه که کاملا منطبق با سیاست‌های کاخ سفید است، پیشنهاد سخاوتمندانه دو میلیارد دلاری برای ساخت یک پایگاه نظامی آمریکایی در لهستان با نام پیشنهادی دژ ترامپ و خرید 7/4 میلیارد دلاری سامانه دفاع موشکی پاتریوت از آمریکا تنها بخش‌هایی از جهت‌گیری سیاست خارجی حزب حاکم لهستان است که می‌تواند تا حدود زیادی دلیل میزبانی لهستان از نشست ضد ایرانی آمریکا را نیز نمایان کند.

روزنامه شرق در مطلبی به نقل از نشریه نشنال نوشت: لهستان که رهبری‌اش را دولتی راستگرا و عوام گرا در دست دارد، متحد قدیمی ایالات متحده است که نسبت به قدرت‌های کلیدی اروپایی، مانند آلمان و فرانسه، روابط بهتری با آقای ترامپ دارد...ترامپ چندین بار از رهبران اروپایی انتقاد کرده است. حتی هفته گذشته، واشنگتن، بدون اینکه به بروکسل اطلاع دهد، وضعیت دیپلماتیک تیم مأموریتی اتحادیه اروپا در ایالات متحده را تنزل داد...یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، اذعان کرده که لهستان، مثل دیگر کشورهای اروپایی، از توافق بین‌المللی برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران که آقای ترامپ سال گذشته از آن خارج شد، حمایت می‌کند.

به گزارش روزنامه ایران، بی‌بی‌سی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا، لهستان را برای این کنفرانس انتخاب کرده است به مواردی همچون «پیشنهاد لهستان به دولت امریکا برای ساخت یک پایگاه دائم نظامی با بودجه بیش از دو میلیارد دلار در خاک این کشور و قرار دادن نام دژ ترامپ بر آن»، «نیاز لهستان به آمریکا برای به روز کردن تجهیزات نظامی متعلق به دوران جنگ سرد»، «تمایل لهستان به‌ کاهش اتکا به واردات گاز از روسیه» و اختلافات لهستان با اتحادیه اروپا بر سر موضوعاتی مانند اصلاحات قوه قضائیه، عدم پذیرش پناهجو و مسائل زیست محیطی اشاره کرده است.

**سرانجام نشست لهستان
روزنامه ایران به نقل از روزنامه رأی الیوم، در یادداشتی به قلم 'عبدالباری عطوان' تحلیلگر جهان عرب، نشست لهستان را با کنفرانس «دوستان سوریه» که با مشارکت بیش از 65 کشور به رهبری آمریکا و در چندین پایتخت عربی و غربی برگزار شد، مقایسه کرد و نوشت همان طور که آن کنفرانس به تغییر نظام سوریه نینجامید نشست لهستان هم نتیجه‌ای نخواهد گرفت.

روزنامه مردم سالاری نیز در واکنش به یادداشت 'عبدالباری عطوان' می‌ نویسد: عطوان با اشاره به اینکه کنفرانس «دوستان سوریه» در تغییر نظام سوریه شکست خورد این سوال را مطرح کرد که آیا کنفرانس جدید لهستان می‌تواند نظام ایران را تغییر دهد و خودش پاسخ می‌دهد: «شک و تردیدهای زیادی هست، ما از روز اول انتظار موفقیت کنفرانس دوستان سوریه را نداشتیم. در لهستان هم شما نتیجه را خواهید دید»

**واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به میزبانی لهستان
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان 'پس‌لرزه‌های برگزاری یک کنفرانس ضدایرانی' به نقل از بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نوشت: قطعا واکنش جمهوری اسلامی به این اقدام بسیار جدی و بدون هرگونه مماشات و ملاحظه‌ای خواهد بود... لهستان باید پاسخ‌گوی عواقب این میزبانی باشد و مسئولیت و تبعات و پیامدهای آتی مشارکت و میزبانی همایشی علیه کشور مستقل را بپذیرد. مگر آنکه نهایتا دولت لهستان در یک حرکت خردمندانه سمت‌وسوی این نشست را به مسیری غیر از آنچه در دعوت‌نامه‌های خود به آن اشاره کرده است تغییر دهد.

**واکنش وزارت خارجه لهستان به فراخوانده شدن کاردار این کشور
خبرگزاری ایسنا درباره فراخوانده شدن کاردار لهستان نوشت: در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس اعلام کرد...در مقابل ویچخ اونلت، کاردار لهستان، با ارائه توضیحاتی در خصوص کنفرانس مذکور، بر ضدایرانی‌نبودن آن و بیان اینکه مواضع لهستان با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی متفاوت است، تأکید کرد...رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت خارجه اما توضیحات کاردار لهستان را ناکافی دانست.

**نزدیک شدن مواضع اتحادیه اروپا با آمریکا با برگزاری نشست لهستان
روزنامه شرق با اشاره به توئیت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که اشاره کرده بود، ایران در دوران جنگ جهانی دوم میزبان بیش از صد هزار پناه‌ جوی لهستانی بوده است، به نقل از نشریه نشنال نوشت: به نظر نمی‌ رسد واکنش منفی ایران، یاکیچ ژاپاتوویچ، وزیر خارجه لهستان را برآشفته کرده باشد. وزیر خارجه لهستان در بیانیه‌ای گفته است که درحالی‌که کشورش از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای حمایت می‌کند، این توافق «اقدامات ایران در برهم‌زدن ثبات منطقه را متوقف نمی‌کند». وی ابراز امیدواری کرده این نشست، مواضع اتحادیه اروپا و ایالات متحده را به هم نزدیک کند... به نظر می‌رسد، با میزبانی این نشست از طرف ایالات متحده، لهستان از بیش از یک مسیر نفع خواهد برد؛ البته تا زمانی که آقای ترامپ همچنان رئیس‌جمهور است.

** اجلاس لهستان با هدف ائتلاف علیه ایران
روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم علی آهنگر با تیتر 'کنفرانس ورشو؛ نوبت عاشقی اعراب و اسرائیل' نوشت: دونالد ترامپ هر که و هر چه باشد انتخاب روزهای نمادین و سمبلیکش حرف ندارد. به عنوان مثال به همین اعمال مجدد تحریم‌ها نگاه کنیم. روز ١٣ آبان را برگزید؛ روزی که زخمی بر دل آمریکاست. حالا برای برگزاری یک کنفرانس ضد ایرانی، لهستان و ورشو را برگزیده اند. زمان برگزاری کنفرانس، روز ٢5 بهمن یا همان روزی است که در اروپای مدرن به روز عشق یا عشاق یا ولنتاین معروف است...سران اعراب و رژیم اشغالگر قدس و سرزمین‌های فلسطینی بعد از سال‌ها خشم و جنگ و مبارزه، حالا قرار است با دست‌های‌شان علامت قلب برای یکدیگر ترسیم کنند. روزی برای نخستین‌بار پس از شکل‌گیری رژیم صهیونیستی رهبران و سران عبری و عربی زیر یک سقف گرد هم می‌آیند تا دشمنی‌ها را به یک سو نهاده، دست دوستی به یکدیگر دهند. آن روز، روز ولنتاین سیاسی و بزرگترین روز معامله قرن است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: اما این همه ماجرا نیست. صورت دیگر قضیه، آن گونه که مایک پمپئو سراینده آن است، تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه ایران است. یک ائتلاف پر سر و صدای جهانی علیه ایران!!.... در واقع‌ بزرگنمایی ایران تا حد تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه آن، همچنان که دور از واقعیت است، به همان سان می‌تواند خطرناک هم باشد.

**یارکشی ترامپ در اروپا علیه ایران
روزنامه قانون در یادداشتی به قلم مهدی دل روشن نوشت: مثلث پمپئو، بولتون و هوک همچنان به اقدامات خود علیه ایران ادامه می دهند و به صورت همزمان علاوه بر خاورمیانه در قلب اروپا نیز به یارکشی سیاسی مشغول هستند.همزمان با اعلام خبر برگزاری کنفرانس امنیتی ضد ایرانی در لهستان به میزبانی آمریکا ، فرانسه نیز روی برنامه موشکی ایران دست گذاشته و هر چند روز یک‌بار با خبرسازی و موضع گیری های خصمانه، سیاست های دیکته شده توسط کاخ سفید را دنبال می کند. از طرف دیگر، برایان هوک، رییس گروه اقدام علیه ایران نیز خیال کشورهای دارای معافیت موقت برای واردات نفت از ایران را راحت کرده و گفته که ضرب‌الاجل اعلام شده به هیچ وجه، قابل تمدید نیست. بررسی اقدامات سه مامور ترامپ برای مقابله با ایران در جبهه های سیاسی، نظامی و اقتصادی نشان می دهد که دولت اشتباهی آمریکا برنامه ویژه ای برای کشومان دارد.

**همزمانی نشست لهستان با سفر پمپئو به خاورمیانه با هدف ایجاد جو روانی
به گزارش سایت فرارو، نشست لهستان، از چند هفته پیش در حال تدارک بود، اما آمریکا برای ایجاد جو روانی، آن را همزمان با سفر پمپئو به خاورمیانه اعلام کرد.از لبنان تا لهستان، مقامات آمریکا کره زمین را دور می‌زنند تا ایران را در گوشه رینگ قرار بدهند. در روز‌های اخیر، تلاش‌های چندین مقام آمریکایی برای تشدید فشار روانی و عملی بر ایران به طور ملموسی افزایش یافته است...مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از هفته گذشته، در یک تور غیر معمولی، به هشت کشور خاورمیانه سفر کرده و هنوز در منطقه خلج فارس حضور دارد. او در تمام کشور‌هایی که در این تور به آن‌ها سفر کرده، مسئله «تهدید ایران» را به نحو مبالغه‌آمیزی مطرح کرده است.


رسانه های اصولگرا
..........................
** واکنش لهستان به احضار کاردارش در ایران
خبرگزاری فارس در این باره می نویسد: وزارت خارجه لهستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کاردار این کشور در تهران به طرف ایرانی گفته است که ورشو معتقد است جامعه بین‌الملل حق دارد در مورد موضوعات جهانی و منطقه‌ای بحث کند.در این بیانیه تاکید شده است: «به عقیده ما، جامعه بین‌الملل این حق را دارد که موضوعات مختلف منطقه‌ای و جهانی را به بحث گذاشته و لهستان هم [این حق را دارد] که کنفرانسی را برگزار کند که هدف آن ایجاد بستری برای اقداماتی برای ترویج ثبات و شکوفایی در منطقه خاورمیانه است.»

** اجلاس لهستان با هدف ائتلاف علیه ایران
روزنامه کیهان در ستون یادداشت روز خود به قلم جعفر بلوری با عنوان 'نمی‌ترسیدند قشون‌کشی نمی‌کردند' می نویسد: وقتی این همه کشور علیه ایران اسلامی با این همه مشکلات داخلی، با این همه توطئه و این همه هزینه 40 سال پی‌در‌پی مشغول دشمنی هستند، مرتب ائتلاف تشکیل می‌دهند، داعش راه می‌اندازند، تحریم می‌کنند، 8 سال جنگ تحمیل می‌کنند و با سفر به سراسر دنیا به دنبال جمع کردن نمایندگانی از 75 کشور دنیا در لهستان هستند، با صغیر و کبیر، مشروع و نامشروع، تروریست و غیرتروریست ائتلاف می‌کنند، یعنی... موضوع برایشان جدی است و حریفشان قَدَر!
در بخش پایانی این یادداشت است: وسط یک جنگ تمام‌عیاریم. یک طرف ایران و طرف دیگر آمریکا با تمام نوکرهایش. با کمال تاسف باید گفت، در این معرکه، رویکرد دولت محترم، لااقل تا لحظه تنظیم این مقاله، رویکرد متناسبی نبوده است. دولت و رسانه‌هایش البته، جاهایی رویکرد بسیار بسیار فعالی داشته‌اند اما صرفا در داخل کشور و هنگام مواجهه با منتقدان! رویکردها علیه دشمن در حد واکنش توییتری یا ابراز تاسف بوده یا در شدیدترین حالت احضار سفیر یا کاردار مثلا لهستان...

**اهداف آمریکا از برگزاری کنفرانس ضد ایرانی لهستان
تیتر نخست روزنامه وطن امروز با عنوان 'حماقت ورشو' درباره اهداف و دلایل آمریکا برای برگزاری کنفرانس ضدایرانی در لهستان است، در این باره می خوانیم: دونالد ترامپ که به دلیل مسائل سیاسی و مشکلات مالی مجبور شده است به نیروهای آمریکایی در سوریه دستور عقب‌نشینی دهد، حالا قرار است کنفرانسی را درباره منطقه خاورمیانه برگزار کند که اصولاً در خاورمیانه برگزار نمی‌شود و اگر چه عنوان آن خاورمیانه است اما در واقع موضوع اصلی آن مربوط به خاورمیانه نیست، بلکه هم‌اندیشی‌ای میان دشمنان ایران است که در مرحله بعد از تحریم‌های آمریکا، چگونه با نفوذ و قدرت ایران در منطقه مقابله کنند...با وجود اینکه پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور بارها در سفرهای دوره‌ای خود به غرب آسیا از خطر و تهدیدات ایران گفته و با پروژه ایران‌هراسی، توانسته‌اند اهداف اقتصادی و به‌خصوص سیاست‌های فروش سلاح به گاوهای شیرده حاشیه خلیج‌فارس را با موفقیت به‌ پیش ببرند اما این بار درباره اروپا چندان هم موفق نبوده‌اند.

**انتقاد به نحوه واکنش وزیر خارجه در قبال این کنفرانس
در بخشی از گزارش وطن امروز می خوانیم: با وجود اینکه برگزاری کنفرانس ورشو با دعوت از 70 کشور دنیا در وهله اول اتفاق بزرگی علیه ایران به نظر می‌رسد اما به نظر می‌رسد واکنش وزارت خارجه کشورمان تنها به‌اندازه برگزاری یک کنفرانس کم‌اهمیت و کوچک منافقین در یکی از شهرهای اروپایی بوده است. کم‌اهمیت نشان دادن این واقعه زمانی کارگر می‌افتد که دیپلماسی فعالی در پشت‌ صحنه در حال تدارک برای در نظر گرفتن اقدامات تنبیهی یا تشویق کشورها برای حضور نیافتن در این کنفرانس باشد. با این‌حال واکنش‌ها در داخل وزارت امور خارجه ایران چنین مسأله‌ای را نشان نمی‌دهد.

** اجلاس ضد ایرانی در لهستان صرفا یک حربه تبلیغاتی است
روزنامه رسالت به نقل از محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران نوشت: برگزاری اجلاس در لهستان یا هر کشور دیگری، پیامد حقوقی برای ایران ایجاد نمی‌کند و تنها یک حرکت تبلیغی سیاسی است. ممکن است کشور‌هایی که به حسب دیدگاه و منافع‌شان در این اجلاس شرکت می‌کنند، بپذیرند که علیه ایران کاری کنند، اما اجلاس جهانی هر چقدر هم تعداد شرکت کنندگانش فراوان باشد، مشروعیت ندارد...تشکیل اجلاس علیه ایران در لهستان، تنها یک حربه تبلیغاتی است. مصوبات احتمالی آن نیز برای هیچ کشوری الزام آور نیست.

**اجلاس لهستان بهانه ای برای آوردن ایران پای میز مذاکرات
خبرگزاری فارس دریادداشتی از روزنامه «حمایت» به قلم «جواد منصوری» نوشت: باید گفت که دورهمی لهستان، در ادامه رویکرد کاخ سفید برای آوردن ایران پای میز مذاکرات جدید و دستیابی به برجام‌های موشکی و منطقه‌ای است. رئیس‌جمهور آمریکا وقتی در اردیبهشت سال جاری از توافق هسته‌ای خارج شد اعلام کرد که برجام، آزمایش‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. ازاین‌رو مقامات دولت آمریکا می‌گویند که کارزار «فشار حداکثری» را به راه انداخته‌اند تا درنهایت جمهوری اسلامی به گفت گوهایی تن دهد که به این دو آرزوی آمریکایی‌ها جامعه عمل بپوشاند.

**اجلاس لهستان برای سرپوش گذاشتن بر روی SPV
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس در واکنش به برگزاری اجلاسی ضد ایرانی در لهستان که از سوی وزیر خارجه آمریکا مطرح شد،گفت: یکی از توطئه های اصلی دشمن، برگزاری اجلاس های متعدد ضدایرانی در اروپا و آمریکاست... اجلاس لهستان صرفاً سرپوش گذاشتن بر SPV و به انحراف کشاندن آن است و مقامات ما باید بدانند که اروپایی‌ها قابل اعتماد نیست و به هر طریقی دست و پا می زنند که تعهدات خود در برجام را زیر پا بگذارند و به آن عمل نکنند.

*گروه نشریات خبری
**پژوهشم**9054**1181**1732

نظر شما