شناسهٔ خبر: 30604617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

گفت‌وگو تفصیلی آناج با مسئولین گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی جلفا و مراغه؛

زینالی: سال گذشته 23 منزل مسکونی تحویل خانواده‌های محروم داده‌ایم/ فاتح: برخی به جای گرفتن دستمان از پایمان می‌کشند

مسئول گروهای جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های جلفا و منطقه آزاد ارس گفت: سال گذشته 24 منزل مسکونی تحویل خانواده‌های محروم داده‌ایم اما مسئولین شهرستانی یک خسته‌نباشید هم نگفتند.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی آناج: گروه‌های جهادی نامی آشنا هستند که در چند سال گذشته با مردم عجین شده‌اند. بیشترشان دانشجویانی هستند که به امر رهبری لبیک گفته و برای مردم‌یاری و تزکیه نفس به مناطق محروم می‌روند و از هیچ کاری ابا نمی‌کنند. ساخت منزل مسکونی برای افراد محروم، برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند و برخی قدم‌های اشتغالزایی از جمله کارهای این گروه‌هاست. به همین بهانه پای صحبت‌های دوتن از مسئولین گروه‌های جهادی دانشجویی نشستیم تا از فعالیت‌های جهادی ومشکلاتشان در این راه بشنویم. مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

آناج: لطفا خودتان را معرفی کنید و از فعالیتتان در گروه‌های جهادی بفرمایید

زینالی: علی زینالی مسئول گروهای جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های جلفا و منطقه آزاد ارس هستم  که بعد از بازنشستگی از سپاه پاسداران به کارهای جهادی مشغول شده‌ام. این هفتمین سال فعالیت گروه جهادی ماست و بزرگترین پروژه‌ی عمرانی هم که تاکونو به سرانجام رساندیم بارگاه جرجیس نبی (ع) است. زمان شروع این پروژه به دلیل صعب‌العبور بودن راه نگرانی از انجام کار داشتیم اما با نام گروه جهادی شهید عبداللهی و شهید مغنیه اعلام آماده سازی بارگاه جرجیس نبی(ع) را کردیم و دانشجویان و مردم وارد کار شدند که با عنایت خدا بارگاه مقدس جرجیس نبی با دست توانمند دانشجویان بسیجی تکمیل شد.

فرمانده وقت سپاه عاشورا سردار کریمیان نیز از این پروژه بازدید و از دانشجویانی که در این بارگاه تلاش کرده بودند تقدیر کردند. با صداقت باید بگویم در ساخت آنجا دو به علاوه دو چهار نبود و اگر جرجیس نبی(ع) کار شد با نام مقدس شهدا بود زیرا علی‌رغم صعب العبور بودن راه و مخالفت برخی‌ها این کار صورت گرفت؛ در حالیکه مجموعه‌های دولتی با آباد کردن مخالف بودند.

بعد از زلزله کرمانشاه گروه‌ها جهادی‌ ما در سه نوبت پانزده روزه در قالب 20 نفر به مناطق رفتند؛ هم اکنون نیز سه گروه شهید عبداللهی، شهید مغنیه و شهید حججی را داریم. از جمله دیگر کارهای ما نیز سال گذشته 23 ساختمان و امسال نیز تا به این لحظه 14 خانه تحویل مردم داده‌ایم که تعدادی دیگر را هم شناسایی کرده و کارهای اداری‌ را آغاز کرده‌ایم و به احتمال زیاد کارهای ساختمانی 15امین ساختمان را به زودی آغاز کنیم. البته به جز کارهای عمرانی انواع کلاس‌های علمی، هنری و ورزشی نیز برگزار می‌کنیم،همچنین پزشکان و دندانپزشکان خصوصی از تبریز، مرند و جلفا نیز در کارهای پزشکی و بهداشتی ما را یاری کردند و در کنار این کارها تهیه جهیزیه، پشتیبانی از زنان نازا و حمایت از بیماران صعب العلاج را هم در دستور کار داریم.

فاتح: حامد فاتح اقدم مسئول گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی شهرستان مراغه هستم که از سال 86 این گروه‌های جهادی را فعال کرده و در عرصه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی کار کرده‌ایم که همین حضور باعث اعتماد مردم و رغبت دانشجویان برای حضور در این گروه‌های جهادی شده است. در سال 96 با یاری خداوند 9 خانه محروم را به وسیله دانشجویان تحویل خانواده‌های محروم داده‌ایم و امسال نیز 12 خانه محروم را آغاز کرده‌ایم که با عنایت خداوند تا پایان سال تحویل خانواده‌های بی بضاعت خواهیم داد.

اولین اردوی جهادی را در عرصه کشاورزی آغاز کرده و به روستاهای دورافتاده مراغه رفته و به خانواده‌هایی که ناتوان از انجام کارهای کشاورزی بودند در عرصه سم پاشی و دامداری کمک کردیم. گروه‌های جهادی شهرستان مراغه در سالهای گذشته در استان خودش را به خوبی نشان داده است و اگر حمایت بسیج سازندگی دانشجویی استان نبود قطعا این اتفاق رخ نمی‌داد. جا دارد که از بنیاد مسکن و کمیته امداد شهرستان هم تشکر کنیم اگرچه در برخی موارد کمیته امداد شهرستان مدانعی برای ما ایجاد می‌کنند که امیدواریم با روحیه جهادی بیشتر برخورد کنند.

آناج: انتظارتان از مسئولین دولتی و استانی برای کمک به گروه‌های جهادی چیست؟

زینالی: انتظارمان از دولتمردان شهرستان این است که به مانند سالهای گذشته از ما حمایت کنند، در حالیکه در سال 97 از پشتیبانی دولتی فرمانداری جلفا برخوردار نشدیم. ما به صورت گروهی به بخشداری سیه رود نیز رفته‌ایم و گزارش کارهای جهادی را داده‌ایم اما حتی برای یک خسته نباشید هم نیامدند و این گلایه ماست.

دانشجویان گروه‌های به ندای رهبری لبیک گفته‌اند و به کمک دولت و مردم یاری شتافته‌اند و انتظارمان از مسئولین این است به مانند دانشجویان لبیک گفته و وارد کار شوند؛ نیروی انسانی از ما و پشتیبانی از مسئولین اما عملا این اتفاق به ویژه در سال 97 رخ نداده و در 14 منزل مسکونی که ساخته‌ایم حتی برای بازدید نیامده‌اند. چیزی که ما انتظار داریم اولا بازدید مسئولین است که اصلا بدانند ما چه کاری انجام می‌دهیم و دوم در اختیار گذاشتن برخی امکانات است؛ به عنوان مثال ادارات کمپرس در اختیار دارند اما عملا در اختیار ما قرار نمی‌دهند. اگر مانند سال 96 همکاری دولتی‌ها با ما بود قطعا ساخت 23 خانه را تکرار می‌کردیم اما این همکاری رخ نداد.

البته امام جمعه هادیشهر و جلفا، بسیج دانشجویی استان، بسیج سازندگی سپاه عاشورا، کمیته امداد شهرستان جلفا، سپاه ناحیه جلفا، بهزیستی شهرستان و بنیاد شهید ، شورا و دهیاران استانی و خیرین و سرمایه‌گذاران جلفا از جمله حامیان ما هستند که از طریق فضای مجازی با فعالیت‌های ما آشنا شده‌اند و به ما کمک کرده‌اند. بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تبریز و آزاد و بنیاد نخبگان کشور  نیز به کمک ما آمده‌اند اگرچه پشتیبان اصلی ما مردم هستند.

گروه جهادی جلفا

فاتح: گلایه‌ای که داریم این است که در طول سالهایی که گروه‌های جهادی آغاز به کار حتی یک مسئول استانی به ما سر نزده و از کارمان نپرسیده است. شورای روستاها امکانات دارد اما به جای حمایت از ما و در اختیار گذاشتن امکانات به ما اعلام می‌کنند که نیازی به شما نداریم و چرا به اینجا می‌آیید!ما به خاطر کسی برای کمک به منطقه محروم نمی‌رویم بلکه به خاطر خدا کار می‌کنیم و از خدا هم می‌خواهیم این مسئولین را به صراط مستقیم هدایت کند. ما از این مسئولین هیچ چیز مادی نمی‌خواهیم بلکه تنها حمایت و همراهی این مسئولین را می‌خواهیم.

آناج: در کنار کارهای عمرانی چه فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی انجام می‌دهید؟

زینالی: در کنار کارهای عمرانی تهیه کیف و لوازم التحریر برای دانش آموزان نیازمند از جمله کارهای فرهنگی ماست ماست.  برای حل مشکلات اقتصادی نیز مهندسین کشاورزی برای افزایش بهره برداری کلاس‌هایی در شهرستان‌های جلفا و هادیشهر برگزار می‌کنند و در کنار آن نیز کلاس‌های قالیبافی، گلدوزی و خیاطی نیز برای بانوان جهت اشتغال در خانه برگزار می‌شود. در این راه نیز کمیته امداد بسیار عالی قدم برداشته و با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به کمک ما آمده‌اند.

فاتح: در زمینه اقتصاد مقاومتی برنامه‌هایی را طراحی کرده و به عنوان مثال در روستاهایی که دامپروری فعال دارند کلاس‌های تولیدات لبنی برگزار کرده و با معرفی به کمیته امداد و گرفتن تسهیلات کارگاه‌های کوچکی راه‌اندازی کرده‌اند. همچنین در عرصه‌ فرهنگی در حاشیه‌ شهرها پاتوق‌های فرهنگی راه‌اندازی کرده‌ و به تهیه البسه و کیف و کفش برای دانش آموزان نیازمند پرداخته‌ایم. شهرستان مراغه بعد از تبریز دومین شهر گروه‌های جهادی در ویزیت و داروی رایگان است و حتی در شهرستانی مانند ملکان نیز این ویزیت رایگان را انجام داده‌ایم.

از برنامه‌های آتی ما اشتغالزایی و برگزاری کلاس‌های راه اندازی کسب و کار با حمایت‌های دولتی است زیرا گروه جهادی از نظر مالی اعتباری ندارد بلکه ما می‌توانیم نفرات را برای کار معرفی کنیم تا هم برای دولت و هم منطقه پشتیبانی باشد.

آناج: دیدگاه مردم منطقه نسبت به کارهای گروه‌های جهادی چگونه است؟

زینالی: با صداقت به عنوان خادم این مجموعه از مردم سپاسگزارم  که به صورت خودجوش برای کمک اعلام آمادگی می‌کنند؛ این افراد یا خیر یا بنا یا مهندس و آحاد مردم هستند که از ما پشتیبانی می‌کنند. زمانیکه اعلام کردیم خانواده‌ای متشکل از یک مادر و دختر نیازمند ساخت منزل مسکونی هستند و هر آن ممکن است سقف خانه بر سرشان خراب شود، کانال‌های جلفا به سرعت آن را پوشش دادند و حداقل ده نفر از تبریز، سراب و جلفا برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند اما حتی یک تشکیلات دولتی و شهرداری و دهیاری با ما تماس نگرفتند که آیا واقعا این افراد در شهرستان ما هستند؟ این گلایه ما از مسئولین است که چرا مردم این موضوعات را می‌شنوند اما مسئولین نه؟ این افراد برای یک بازدید حال و حوصله ندارند چه برسد برای پشتیبانی!

شاید برای برخی‌ها جای سوال است که در منطقه آزاد جلفا هم فقیر وجود دارد؟ باید بگویم بله! گروه‌های جهادی ما حتی در شهر جلفا و در کنار سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی خانواده‌ای شناسایی کردند که کل وسایل زندگی‌شان یک میلیون تومان نبود و حتی گازشان را به دلیل بدهی قطع کردند و همین موضوع را امام جمعه جلفا در نماز جمعه مطرح کردند.

گروه‌های جهادی ما در تمام روزهای تعطیلات رسمی مشغول کار و کمک‌رسانی به این افراد هستند و این فرهنگ در مردم جلفا نهادینه شده و مردم به صورت خودجوش در روزهای تعطیل و زمستان نیز مشغول به کار هستند. گروه جهادی از نامش مشخص است؛ در چارچوب امر ولایت خستگی‌ناپذیر مشغول به کار هستند و از مسئولین هم تنها انتظارشان حمایت است.

فاتح: اصلی‌ترین حامیان ما مردم هستند و شاید مسئولین به ما سری نزنند اما همینکه در روستایی دورافتاده یک پیرمرد با یک چای به ما خسته نباشید می‌گوید خستگی را از تن ما رفع می‌کند.

گروه جهادی مراغه

دانشگاه علوم پزشکی تبریز کمک‌هایش را از گروه‌های جهادی دریغ کرده است

جعفری: مسئول سازندگی ناحیه بسیج استان هستم. گروه‌های جهادی ما محدود به دانشجویان نیست و آحاد مردم می‌توانند در آن حضور داشته باشند و در هیچ عرصه‌ای برای حضور محدودیت وجود ندارد و هرکجایی که احساس نیاز وجود دارد وارد کار می‌شوند و 110 گروه جهادی داریم که بر اساس رشته‌های تحصیلی سعی کرده‌ایم گروه‌های تخصصی راه‌اندازی کنیم. معضلی که گروه‌های جهادی ما با آنها مواجه هستند ضعف گزارش دهی و تبلیغ کار است البته در برخی ادارات مشکلاتی وجود دارد که کار گروه‌های جهادی ما را تضعیف کرده‌اند به عنوان مثال در سالهای 95 و 96 گروه‌های پزشکی ما بسیار عالی عمل کردند و در سطح کشور مطرح بودند اما دانشگاه علوم پزشکی در سال جاری هیچ کمکی به گروه‌های جهادی نکردند. 

در سالهای 95 و 96 با حمایت دانشگاه علوم پزشکی ده روستای چاراویماق را مورد پوشش کامل داده و حتی بیماری‌هایی مانند هپاتیت را شناسایی و مورد درمان قرار دادیم اما امسال حمایتی نشد در حالیکه سال گذشته بیش از 20 میلیون تومان دارو تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی در اختیار ما قرار دادند اما هیچ امکاناتی در اختیار گروه‌های جهادی قرار ندادند. و یا از دامپزشکی استان انتظار داریم که داروهایی را اختیار ما قرار دهند که به روستائیان بی‌بضاعت بدهیم.

در بحث عمرانی نیز بیشترین بخشی که ما با آنها سرو کار داریم کمیته امداد است و علی‌رغم تمام همکاری‌ها مشکلی که وجود دارد این است که کمیته امداد به ما به چشم پیمانکار نگاه می‌کند و پیمانکاری به ما پول می‌دهند در حالیکه زمان دانشجو و بنایی که داوطلبانه برای کار می‌آید محدود است و نمی‌تواند منتظر باشد که پول و مصالح برسد و بعد از سه ماه دوباره کارکند.

گفت‌وگو از: فرناز پورعباس

 

 

نظر شما