شناسهٔ خبر: 30598547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نقوی‌حسینی در دانشگاه امام صادق(ع):

استانی‌شدن انتخابات ارتباط نمایندگان با حوزه انتخابی‌شان را کمتر می‌کند/ مشکلات مذاکرات برجامی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره استانی شدن انتخابات گفت: عیب این طرح این است که ارتباط نمایندگان با حوزه انتخابی شان کمتر می شود. چون حوزه های کوچک محلی از بین می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در دومین جلسه از سلسه جلسات « نظریه مقاومت» که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با موضوع برررسی روند مذاکرات با اروپا و با عنوان « تکرار اشتباه» برگزار شد، با اشاره به شکل‌گیری زنیجره قدرت در جهان گفت: بعد از جنگ جهانی زنجیره قدرت شکل گرفت. برای حفظ این زنجیره، نهادهای جهانی پایدار را ایجاد کردند. مثل سازمان ملل، دادگاه لاهه، شورای امنیت و حق وتو و...

وی ادامه داد: مشکل استکبار جهانی با ایران، ورود ما به بازی قدرت و به هم زدن نظم استکبار جهانی است نه هسته ای و موشکی و حقوق بشر. همان طور که کسینجر، استراتژیست آمریکایی هم می‌گوید: « هرگاه ایران دست از ادعاهای انقلابی خود بردارد، مشکل ایران و آمریکا حل می شود.»

این نماینده مجلس تصریح کرد: چهل سال دعوا سر بر هم زدن این نظم است. می خواهند ایران را به جایگاه قبلی اش در این نظم برگردانند.

نقوی‌حسینی افزود: ما باید آداب بازی قدرت مثل جنگ، مذاکره، مانور قدرت و... را بلد باشیم.یکی از آداب بازی قدرت، مذاکره است. استراتژی جمهوری اسلامی برای حل مشکلات، گفت و گو و صحبت بوده است. البته اگر کسی خواست دعوا بکند، آماده دعوا هم هستیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات برجامی سه مشکل داشت، خاطرنشان کرد: اول اینکه تیم مذاکره کننده ما نسبت به تیم مقابل ضعیف بود. 
مثلا جان کری با 120 نفر به مذاکره می آمد که تخصص های گوناگون داشتند. درحالی که تعداد اعضای تیم ما خیلی کمتر بود. ما در زمان مذاکرات هم به این موضوع اعتراض می کردیم اما متاسفانه تیم مذاکره کننده توجهی نمی کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: مشکل دوم این بود که برخی از داخل تیم مذاکره کننده ما با طرف مقابل ارتباط داشتند و نقشه ما را لو می دادند.

وی درباره مشکل سوم هم اظهار داشت: مشکل سوم این بود که محتوای برجام ایرادات زیادی دارد. دشمن کلمات و جملات کلیدی را در آن آورده است. مثلا اگر آب سنگین ما 121 کیلو گرم شود، آژانس بلافاصله بیانیه می دهد. اما اگر آمریکا از برجام خارج شود، مشکلی پیش نمی آید. در حالی که در قرارداد یک بنگاه معمولی املاک هم، چند بند برای فسق قرارداد وجود دارد.

نقوی‌حسینی ادامه داد: اروپا پس از توافق برجام گفت: « ما می خواهیم همکاری کنیم و سرمایه و دلار بیاوریم. اما بدون FATF امکان انتقال پول نیست.» به همین دلیل طیب نیا وزیر اقتصاد وقت، بدون اطلاع ملت و مجلس، FATF را امضا کرد و 41 توصیه آن را پذیرفت.

این نماینده مجلس یادآور شد: لوایح چهار گانه، چهار بند از این 41 توصیه هستند. طرف غربی گفت: این 4 بند باید در مجلس تصویب شود و شد.

وی در تعریف CFT گفت: خلاصه CFT می‌گوید:« تعهد می دهیم همه تروریست‌های داخل کشور را دستگیر و دارایی های آنها را بلوکه کنیم. اما ملاک تشخیص تروریست، شورای امنیت است.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بندی در قانون گذاشته بودیم که شورای امنیت ملی ما تعیین می کند چه کسی تروریست است. از FATF تماس گرفتند و این بند حذف شد.

نقوی‌حسینی تاکید کرد: در مجلس گفتیم یک جمله بنویسید که « اگر CFT امضا شود، مشکلات مالی و پولی حل می شود.» آقای ظریف گفت: « نه من، نه رئیس جمهور تضمین نمی دهیم!». چرا باید چیزی را که تعهداتش قطعی و سودش احتمالی است، بپذیریم؟!

وی با بیان اینکه در تصویب CFT مانند برجام، آقای لاریجانی مجلس را هدایت کرد، اظهار داشت: میثاق ما در مجلس این است که آقای حجازی، نظر آقا را مکتوب به آقای لاریجانی می‌دهند و ایشان آن را قرائت می کند. نه اینکه عده ای راه بیفتند و به صورت شفاهی بگویند که این نظر آقا است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تصویب CFT خلاف سخنان رهبر معظم انقلاب بود. CFT دو ماه مسکوت بود. ما با آقا دیدار عمومی داشتیم. ایشان فرمودند: اخیرا مباحثی مثل مقابله با تروریست، پول شویی و... مطرح شده است. اینها در اتاق فکر استکبار پخت و پز می شوند. در این باره خودتان قانون بنویسید.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی می‌توانست به دلیل مخالفت ولی فقیه، این لوایح را از دستور خارج کند. اما پس از 15 روز سکوت، در جلسه خصوصی سران از آقا پرسید: آیا منظور شما CFT بود؟ آقا گفتند: «منظور من خاص نبود، کلی بود.» یعنی نه فقط این، همه شان منظور است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: آقای لاریجانی جلسه گذاشت و گفت منظور آقا CFT نبوده و کمسیون ها شروع به کار کردند. شب قبل از تصویب، به آقای حجازی زنگ زد و پرسید: آیا آقا مخالف مطرح شدن CFT است؟» آقای حجازی نظر آقا را مکتوب اعلام کردند: «مناسبات خود را طی بکند.» نه این که تصویب شود، روال قانونی خود را طی بکند. من به عنوان مخالف صحبت کردم. اما متاسفانه CFT تصویب شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره استانی شدن انتخابات هم گفت: این طرح یک مزیت و یک عیب دارد، مزیت این است که کیفیت نمایندگان افزایش پیدا می کند و عیب هم اینکه ارتباط نمایندگان با حوزه انتخابی شان کمتر می شود. چون حوزه های کوچک محلی از بین می رود.

نقوی حسینی تاکید کرد: برای بالا بردن کیفیت نمایندگان مجلس، باید قانون انتخابات اصلاح و انتخابات حزبی شود. باید عضو حزب خاصی بودن افتخار باشد، نه مثل الآن بی حزب بودن.

وی در خاتمه گفت: خیلی از مدیران خوب فعلی، از تربیت شدگان شهید بهشتی در حزب جمهوری اسلامی هستند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما