شناسهٔ خبر: 30597531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

فریدون مجلسی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

حل معضلات مربوط به ربوده شدن مرزبانان و پایان دادن به آن می تواند از دلایل مذاکره ایران با طالبان باشد/ افزایش قدرت طالبان در منطقه به ضرر ایران خواهد بود

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره اظهارات شاه حسین مبنی بر این که " ظریف نقش سخنگوی طالبان را ایفا می کند" و اظهارت صبح امروز فلاحت پیشه تصریح کرد: واقعیت این است که ما در کشور خودمان هم از انواع تریبون های نظامی، نماز جمعه ای و یا حتی قصابی و ... برخوردار هستیم که به نوعی این تریبون ها در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دخالت می کنند. مسلماٌ سفر وزیر امور خارجه کشورمان به افغانستان بدون اطلاع دولت افغانستان نبوده است.

صاحب‌خبر -

دیده بان ایران: چندی پیش؛ یکی از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان در انتقادی فیسبوکی وزیر امور خارجه ایران را به سخنگوی طالبان تشبیه کرد. شاه حسین مرتضوی روز پنجشنبه در حساب فیسبوک خود با انتشاری پستی نوشت: مقامات وزارت خارجه ایران این روزها در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند. اگر کشور همسایه معتقد به گفتگو برای راه است است، چرا راه گفتگو را با گروه‌های مخالف داخلی خود از جمله مجاهدین خلق بسته است.

 

صبح امروز نیز، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت و گویی در خصوص مذاکره ایران با طالبان بیان کرد: گفت‌وگوی ایران با طالبان در راستای حفظ ثبات در افغانستان و توطئه بانیان داعش در این کشور صورت گرفت.

 

وی در پاسخ به این سوال که ایران باید چگونه توازن را بین دولت رسمی و طالبان برقرار کند،‌ اظهار داشت: ایران رسما اعلام کرد که در هماهنگی کامل با دولت افغانستان این مذاکره را انجام داده است و معتقدیم در شرایط کنونی برای مقابله با تهدیدهای خارج از  منطقه باید به این کشور نزدیک شویم.

 

با وجود این که ایران و طالبان بارها به مذاکره و گفت و گو با یکدیگر پرداخته اند و این گفت و گو ها عمدتاٌ به صورت پنهانی و در خفا بوده است اما این بار، این مذاکرات  به صورت علنی و آشکار شکل گرفته است. در رابطه با همین موضوع ؛ فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران و تحلیلگر مسائل بین الملل، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: مذاکره ایران با طالبان به قصد  تحکیم بنیان آنها، جای تاسف دارد. البته ممکن است در پشت پرده مسائلی وجود دارد که ما از آنها بی اطلاع هستیم.

 

وی ادامه داد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که دولت آمریکا چند روز قبل و بعد مذاکره طالبان با ایران به گفت و گو با این گروه پرداخته بودند. همین موضوع نشان دهنده این است که در شرایط اضطراری و لازم امکان مذاکره با دشمنان بزرگ وجود دارد چراکه ممکن است صلاح و منافع کشور در وجود این مذاکرات نهفته باشد. بنده بازهم عرض می کنم که ما نمی توانیم به قضاوت در خصوص این مذاکره بپردازیم.

 

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره اظهارات شاه حسین مبنی بر این که " ظریف نقش سخنگوی طالبان را ایفا می کند" و اظهارت صبح امروز فلاحت پیشه تصریح کرد: واقعیت این است که ما در کشور خودمان هم از انواع تریبون های نظامی، نماز جمعه ای و یا حتی قصابی و ... برخوردار هستیم که به نوعی این تریبون ها در مسائل سیاسی،بین المللی، اقتصادی و اجتماعی دخالت می کنند. مسلماٌ سفر وزیر امور خارجه کشورمان به افغانستان بدون اطلاع دولت افغانستان نبوده است.

 

وی همچنین در مورد دستاورد و سرانجام مذاکرات ایران و طالبان خاطرنشان کرد: با حمایت هایی که از طالبان می شود آنان نشان دادند که از جانب پاکستان که خوهان دست اندازی بر روی قسمت های پشتو نشین افغانستان هستند. به عبارتی دیگر طالبان قدرت گرفته و دارای تجهیزاتی هستند که این تجهیزات بدون بودجه و منابع مالی امکان پذیر نیست و عربستان هم قصد رقابت با ایران را داشته و به همین دلیل بودجه و تجهیزات آنان را تامین می کند.

این دیپلمات پیشین ایران همچنین اضافه کرد: بنده معتقدم دو سوم جمعیت غیر پشتو افغانستان در واقع قربانی اعتقادات اقلیت بسیار خشن و بی رحمی هستند که پیرو هیچ اصل اخلاقی و انسانی پایبند نیستند. البته اگر قدرت یافتن طالبان تداوم پیدا کند، آثار مضری می تواند در انتظار ایران باشد که این آثار می تواند پیرو حوزه مرزهای سیستان و بلوچستان باشد.

وی در پایان گفت : بنده معتقدم یکی از الزامات گفت و گو و مذاکره با طالبان می تواند ناشی از بروز مشکلاتی نظیر ربوده شدن مرزبانان میرجاوه توسط جیش العدل که از طرفداران طالبان محسوب می شود باشد. شاید این موضوع یکی از مواردی بوده که مسئولان ایران می خواهند با این روش به حل آن بپردازند

دیده بان ایران 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما