شناسهٔ خبر: 30596374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

حسینی: اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، سید محمد حسینی کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه وقتی آمریکا اعلام کرد از برجام خارج می‌شود، اروپایی‌ها قول دادند ظرف چند هفته مسئله را حل کنند، اظهار کرد: بنا بود اروپایی‌ها یک مکانیزم مالی در نظر بگیرند تا تبادلات بانکی برقرار شود و شرکت‌های اروپایی بتوانند در ایران کار کنند.

وی ادامه داد: در ابتدا ۳ هفته وقت در نظر گرفته شد که به هفته‌ها و ماه‌ها تبدیل شد. سپس نوبت به ۱۳ آبان رسید و انتظار می‌رفت تا پایان سال جاری یک اقدام جدی عملی در این زمینه از سوی اروپاییان صورت بگیرد که نشد و باز هم به هفته‌های آینده موکول شد.

حسینی با بیان اینکه اروپایی‌هابه تعهدات خود پایبند نیستند،تصریح کرد: بین اروپاییان برای اجازه تشکیل ساختمان (اس پی وی) در کشورشان اختلاف نظر وجود دارد و هیچ کشوری حاضر نیست که مسئولیت این کار را بپذیرد و این روند  فقط  نوعی اتلاف وقت برای ایران است.
 
کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: برخورد با اروپاییان از ابتدا نیازمند قاطعیت بود و خود مقام معظم رهبری هم در ابتدا بدبینی خود را نسبت به آنها اعلام کردند، اما خوشبینی دست اندرکاران  امر باعث شد، فرصت‌ها را از دست بدهیم و اقدام جدی هم صورت نگیرد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با تعلل اروپاییان در مورد برجام باید به این روند پایان داد و همان فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر فعال شدن بخش‌هایی از صنعت هسته‌ای در دستور کار قرار گیرد و  به همه قسمت‌هایی که در اثر برجام فعالیت‌هایش ممنوع شده،  تعمیم یابد تا آنها ببینند ایران در برابر این همه نقص عهد نمی‌تواند، بی‌تفاوت باشد.

وی افزود:  در برجام یک سری تعهداتی متوجه آمریکا بود که وقتی به صورت یک جانبه از آن خارج شد، بخش عمده‌ای از امتیازاتی که می‌خواستند به ما بدهد برداشته شد. شرکت‌های عمده و بزرگ اروپا هم با خروج آمریکا از برجام، از ایران خارج شدند زیرا منافع‌شان را در همکاری با آمریکا می‌دیدند و نگران جریمه بودند.

حسینی خاطرنشان کرد: یک سری شرکت‌های کوچک اروپایی یا مبادلات بانکی مانده بود که اتحادیه اروپا، کاری نکردند و ایران را منتظر گذاشتند تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را مجددا آغاز نکند.

منبع:میزان

نظر شما