شناسهٔ خبر: 30595252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

انتقاد از شیوه مدیریت آب در کشور

همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت آبی کشور به شدتی که گمان می‌شود بد نیست، آنچه بد است، مدیریت آب در بخش‌های مختلف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، پروین فرشچی گفت: طی این سال‌ها با خشکسالی و کمبود بارش روبرو بودیم بنابر این ارزش‌گذاری آب ملموس‌تر مطرح‌ شده است.

وی افزود: با توجه به توسعه جمعیت و مصرف بالای آب به‌تناسب افزایش جمعیت، مصرف بهینه آب یا به بیانی بهتر، مدیریت منابع آب و مدیریت آب مصرفی باید مدنظر قرار بگیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره مسائل مطرح‌شده در خصوص انتقال آب خزر به فلات مرکزی گفت: این موضوع از سال‌ها پیش مطرح بوده است. در سال ۱۳۸۹ مطالعات گوناگونی در این حوزه صورت گرفت. البته مسئولیت انتقال آب با وزارت نیرو است اما نظارت نحوه انتقال بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. تا الان این مسئله مطرح بوده و مطالعاتی که ما را مجاب کند که این انتقال حتماً باید صورت بگیرد، هنوز تکمیل‌ نشده است.

وی ادامه داد: باید مطالعات زیادی در این زمینه انجام شود. برای ارزش‌گذاری اقتصادی و مسئله نحوه انتقال باید ارزیابی صورت بگیرد. مطالعاتی مربوط به ریسک‌های زیست‌محیطی و ارزیابی راهبردی زیست‌محیطی و ارزش‌گذاری اقتصادی زیست‌محیطی نیز نیاز است. این که برآیند این برآوردها باید چقدر باشد و یا از نظر اقتصادی چه خدمات اکولوژیکی را از دست‌ داده یا به دست خواهیم آورد، معلوم نیست.

فرشچی گفت: این موضوع در تمام دنیا به‌عنوان یکی از راهکارهای مدیریت آب و تامین نیاز آبی کشور مطرح است اما باید دید آیا این کار تنها گزینه است.

وی گفت: مطالعات ارزیابی استراتژیک راهبردی که ما مطرح می‌کنیم حتماً پیوست اجتماعی خواهد داشت، مسائل اقتصادی، سیاسی، فنی و زیست‌محیطی نیز حتماً در آن گنجانیده شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما