شناسهٔ خبر: 30583196 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته خبری//۲۳ دی ماه

از برپایی کرسی های علمی تا فرصت سازی برای آزاداندیشی

برگزاری کرسی های علمی ترویجی، انتشار کتاب «جریان شناسی تفسیری» و برگزاری نشست های «فلسفه دین» و برگزاری پیش نشست های همایش «نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی» از مهمترین رویدادهای حوزه اندیشه در ۲۳ دی ماه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: حوزه اندیشه و بویژه علوم انسانی 23 دی ماه روز پرکاری را پشت سر گذاشت.

 

آنچه در ادامه می آید مروری است بر این اخبار:

 

بررسی مبانی فکری سیاسی روشنفکری دینی متجدد

 

کرسی علمی- ترویجی «مبانی فکری سیاسی روشنفکری دینی متجدد» توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در قم برگزار می‌شود.

 

در این کرسی علمی عبدالحسین پورفرد به عنوان ارائه‌دهنده، حجج‌اسلام محسن مهاجرنیا و قاسم ترخان به عنوان ناقد حضور دارند.

 

دبیر علمی این کرسی، حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری است.

 

 

کرسی علمی ـ ترویجی «مبانی فکری سیاسی روشنفکری دینی متجدد»، سه‌شنبه، 25 دی ماه جاری از ساعت 9 تا 11 با حضور استادان حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار 15 خرداد، کوی شهید میثمی برگزار می شود.

 

گفتنی است، حضور علاقه‌مندان در این کرسی بلامانع است.

 

«هویت مادی روحی انسان از منظر قرآن و الزامات سیاسی پذیرش آن» بررسی می شود

 

 

 

کرسی علمی ترویجی با عنوان «هویت مادی روحی انسان از منظر قرآن و الزامات سیاسی پذیرش آن» به همت گروه علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.

 

این کرسی روز سه‌شنبه، ۲۵ دی‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار می‌شود. در این کرسی علمی حجت‌الاسلام «محمد عابدی»، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ارائه مقاله می‌پردازد. همچنین حجج‌الاسلام «محمدتقی سهرابی‌فر »و  «عبدالصمد تیزچنگ» نیز ناقدی این کرسی علمی را بر عهده دارند.

 

سلسله نشست های فلسفه دین برگزار می شود

 

 

 

اولین دوره در حوزه «فلسفه دین تحلیلی» در نخستین هفته بهمن سال جاری آغاز به کار می کند. در این نشست ها شماری از استادان و پژوهشگران فلسفه و فلسفه دین خنرانی خواهند کرد.

 

این نشست ها  یک هفته در میان در روزهای سه شنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در  تالار حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، خیابان دکتر صادق آئینه وند ( ۶۴ غربی ) برگزار خواهد شد.

 

برنامه این نشست ها به شرح ذیل اعلام شده است:

 

جلسه اول ٨ بهمن/ سید امیر اکرمی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) درباره موضوع «فلسفه دین؛ گذشته و حال»؛

جلسه دوم ۱۶ بهمن/ غزاله حجتی(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) درباره موضوع «معرفت شناسی اختلاف نظر دینی»؛

جلسه سوم ۳۰ بهمن/علی صادقی(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) درباره موضوع «معنایِ بی‌معناییِ دین و اخلاق در تراکتاتوس»

جلسه چهارم  ۱۴ اسفند/ امیرحسین خداپرست (انجمن حکمت و فلسفه ایران) درباره «معرفت‌شناسی فضیلت‌گرایانه‌ی باور دینی»

جلسه پنحم ۲۷ فروردین سال 1398/محمود مروارید (پژوهشگاه دانش های بنیادین) درباره موضوع «صادق سازی و آموزه بساطت الهی»

 

گفتنی است گروه فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری دانش آموختگان فلسفه دین، اقدام به برگزاری نشست های دوره ای در حوزه های مختلف فلسفه دین می کند.

 

«جريان شناسی تفسير سلفی» منتشر شد

کتاب «جريان شناسي تفسير سلفي» ‌ازسري كتاب های هشت گانه جريان شناسي تفسير، به همت گروه قرآن پژوهي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با حمايت شورای عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف) پاييز امسال چاپ و منتشر شد.

 

حجت الاسلام «علي فتحي»، عضو هيئت علمي گروه قرآن پژوهي و نگارنده این اثر در مقدمه كتاب، هدف از تأليف آن را معرفي جريان سلفي معاصر، آشنايي با سير تحول و تطوّر آن جريان از آغاز تا كنون و تحليل پيامدهاي فرهنگي و اجتماعي آن در جامعه اسلامي بيان كرده است.

 

 

 

 


در چكيده اين كتاب مي‌خوانيم: جريان سلفيه، به‌ويژه سلفيه وهابي با شعار پيروي از سلف، همواره اقدامات نسنجيده خود را به قرآن و سنت مستند دانسته است و با تكيه بر ظاهرگرايي افراطي و رد هرگونه تفسير وتأويل ضابطه‌مند، عقلاني و عميق، تفيسرهاي سطحي وسست از قرآن ارائه كرده است. اين كتاب، ضمن تبيين فرايند تاريخي جريان سلفيه، با استناد به منابع برجسته تفسيري آن، شاخص ها، مباني و روش‌هاي مهم سلفيه، به ويژه سلفيه افراطي و تكفيري را در فهم وتفسير كتاب و سنت بيان و پيامدهاي فكري فرهنگي آن را واكاوي و نقد كرده‌ است. 


گفتنی است اين اثر براي دانش پژوهان تفسير و علوم قرآني، كلام، اديان و مذاهب اسلامي و ديگر علاقه‌مندان به اين گونه مباحث مفيد خواهد بود. كتاب «جريان شناسي تفسير سلفي» در ۳۱۸ و با قيمت ۲۱ هزارتومان در انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و يا نمايندگي‌هاي اين انتشارات در سراسر كشور قابل خريد است. همچنين علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به سايت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشاني www.rihu.ac.ir آن را خريداري کنند.

 

نشست اقتصاد مقاومتی تنها الگوی عملیاتی در فرآیند چهل سالگی انقلاب برگزار می‌شود

گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سلسله پیش‌نشست‌هایی در راستای همایش «نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی» برگزار می‌کند.

به همین منظور بیست‌ و‌ سومین پیش‌نشست علمی در راستای همایش مذکور با موضوع «اقتصاد مقاومتی تنها الگوی عملیاتی در فرآیند چهل سالگی انقلاب بر اساس مبانی اسلامی» با همکاری اقتصاد اسلامی پژوهشگاه و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در قم برگزار خواهد شد.

در این پیش‌نشست علمی، حجت‌الاسلام دکتر احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه به ارائه مطالب خود خواهد پرداخت.

پیش‌نشست علمی «اقتصاد مقاومتی تنها الگوی عملیاتی در فرآیند چهل سالگی انقلاب بر اساس مبانی اسلامی»، روز دوشنبه، 24 دی‌ماه از ساعت 13 تا 15 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار 15 خرداد، کوی شهید میثمی برگزار می‌شود.

همایش «نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی» هفته آخر بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد.

حضور علاقمندان در این نشست بلامانع است.

نظر شما