شناسهٔ خبر: 30582220 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

تیم منتخب تاریخ باشگاه پرسپولیس

جواد محمدپور

صاحب‌خبر -
در این یادداشت مروری داریم بر تیم منتخب تاریخ باشگاه پرسپولیس؛ با ما همراه باشید

 

آرایش تیم: 3-3-4

 

دروازه بان : احمدرضا عابدزاده

عابدزاده در سال 73 به پرسپوليس پيوست و تا سال 80 که از فوتبال خداحافظي کرد در پرسپوليس ماند، در سال 74 با پرسپوليس فاتح ليگ آزادگان شد و رکورد ويژه هجده بازي بدون گل خورده را به نام خود ثبت کرد. عابدزاده سه بار ديگر با پرسپوليس قهرماني در ليگ آزادگان را تجربه کرد(در سال هاي 76 و 78 و 79) و يک بار هم قهرمان جام حذفي شد.
گلري باهوش و با اعتماد به نفس مثال زدني و فوق العاده زياد و خونسرد پرسپوليس در مقاطعي به دليل مصدوميت جايش را به داود فنايي زاز يا به صورت چرخشي وارد ميدان مي شدند.
در دي ماه 84 در شرايطي که عابدزاده چندسالي بود که فوتبال را کنار گذاشته بود، ديداري تحت عنوان بازي خداحافظي وي بين پرسپوليس و بايرن مونيخ برگزار شد و عابد زاده در آن مسابقه دقايقي به ميدان رفت.
عابدزاده 107 بازي براي پرسپوليس انجام داد. بزرگان دروازه باني سال هاي دور پرسپوليس مثل وحيد قليچ و بهروز سلطاني از احمدرضا عابدزاده به عنوان برترين گلر تاريخ باشگاه ياد کرده اند.

 

دفاع راست : مهدی مهدوی کیا

مهدوي کيا در سال 74 سر از پرسپوليس درآورد، وضعيت مهدي در پرسپوليس، اوايل چندان جالب نبود اما با آمدن استانکو وضعيت به کلي تغيير کرد تا او ضمن تثبيت موقعيت خود در باشگاه محبوبش به تيم ملي اميد ايران راه پيدا کند. دو فصل متوالي با تيم پرسپوليس و با مربيگري استانکو فاتح ليگ آزادگان در سال هاي 75 و 76 شد.مهدوي کيا با پرسپوليس تا يک قدمي قهرماني جام باشگاه هاي آسيا هم پيش رفت اما به آن نرسيد، در مالزي علي رغم شايستگي سوم شدند و در هنگ کنگ در شرايطي که مهدوي کيا مصدوم شده بود چهارم.در پايان نيم فصل اول ليگ 90-91 مهدوی کیا پس از حدود 12 سال به پرسپوليس بازگشت. با نایب قهرمانی در جام حذفی مهدوي کيا با تلخي هرچه تمام تر و در ورزشگاهي سرد و افسرده چهار گوشه زمين را بوسه زد و از فوتبال خداحافظي کرد.

دفاع میانی : محمد پنجعلی

پنجعلی يک مدافع بتمام معنا و يک ستون پايدار براي تيم پرسپوليس و تيم ملي بود، اين مدافع 181 سانتي متري از جمله مدافعان مستحکم و مشهور فوتبال کشورمان در دهه شصت بود، يک شماره 5 بي نظير، در اين فوتبال هرگز وصله ناجوري به نچسبيد. شايد برخي از بازيکنان استقلال و پرسپوليس بين هواداران تيم رقيب منفور باشند، اما پنجعلي اينطور نبود و هواداران هر دو تيم او را دوست دارند.قهرماني جام در جام آسيا در سال 1370 (1991 ميلادي) مهمترين دستاورد بين المللي پنجعلي بود، پنجعلي 4 بار با پرسپوليس قهرمان باشگاه هاي تهران شد، سال هاي 70،69،66 و 62 ليگ باشگاه هاي تهران که در آن زمان به دليل شرايط کشور و تعطيل بودن ليگ سراسري معتبر ترين تورنومنت فوتبال ايران محسوب مي شد با قهرماني تيم پرسپوليس به پايان رسيد.

 

دفاع میانی : سیدجلال حسینی

حسینی پس از سه قهرمانی متوالی با سپاهان در سال 91 به پرسپوليس پيوست. ، در فصل اول به بحران مانوئل ژوزه و تيم نه چندان بالانسش خوردند و در نهايت فصل را با رتبه نازل هفتمی و البته نایب قهرمانی جام حذفی به پایان رسید اما دومین مقطع حضورش در پرسپولیس سرتاسر افتخار بود. حسینی به بهترين شکل رهبری مردان برانکو را در دو قهرمانی مقتدرانه متواليشان در ليگ برتر  و البته دوقهرمانی در سوپرجام ايران انجام داد و پس از سال ها ناکامی برای هواداران با تيم رويايی و فوق العاده شان خوشي و شيرينی به ارمغان آوردند، تيمي که دو فصل متوالی به نيمه نهايي ليگ قهرمانان رسيد و در مرتبه دوم فيناليست شد و شايد اغراق نباشد اگر بگويم بهترين تيم باشگاهي تاريخ فوتبال ايران است.  او حالا محبوب ترين چهره داخل زمين برای هوادارن است، حسيني اولين کاپيتان تاريخ باشگاه است که حضور در فينال ليگ قهرمانان آسيا را تجربه می کند.

دفاع چپ : مجتبی محرمی

يکی از بهترين چپ پاهای تاريخ فوتبال ايران و يکی از شاخص ترين ستارگان دهه شصت فوتبال ايران بود که زمانی مرد شماره يک فوتبال ايران محسوب می شد و فوتبال دوستان را به واسطه نمايش خيره کننده اش در زمين به تحسين وادار می کرد،  محرمی به عنوان چپ پايي قهار شناخته می شود اما در واقع او با هر دوپا به خوبی بازی مي کرد، مدافع متعصبی که پیشنهاد های رنگارنگ و سنگین زیادی را رد کرد و در پرسپولیس ماند. محرمی با پرسپولیس قهرمان جام در جام آسیا، لیگ آزادگان، جام حذفی و لیگ باشگاه های تهران(سه بار شده است).

هافبک دفاعی : کریم باقری

هافبک همه فن حريف فوتبال ايران؛پس از درخشش در کشاورز باقري با يک قرار داد گران قيمت راهي پرسپوليس شد، باقري در سال 75 اولين مقطع حضورش در پرسپوليس را تجربه کرد و همان سال با پرسپوليس با سرمربيگري استانکو با 6 امتياز اختلاف نسبت به بهمن کرح و 9 امتياز اختلاف نسبت به سپاهان قهرمان ليگ آزادگان شد. بعد از بازگشت به پرسپوليس در سال 1381 تا 5 سال در خط دفاعي ايستاد و براي پرسپوليس در دفاع آخر بازي کرد ولي سپس به خط هافبک برگشت. باقري تا پايان دوران بازيگري خود در سال 89 در پرسپوليس ماند.کريم باقري زنده هزارمين گل تاريخ باشگاه پرسپوليس در ادوار مختلف ليگ ايران است. او يکي از ارکان قهرماني پرسپوليس در سال 1387 با تيم شکست ناپذي افشين قطبي بود.او در 178 بازي براي پرسپوليسي ها بازي کرد و 29 بار موفق به گلزني شد. کريم باقري بي شک يکي از محبوبترين بازيکنان تاريخ فوتبال ايران و باشگاه پرسپوليس است.

هافبک بازیساز : علی پروین (کاپیتان تیم)

مردي با کارنامه اي کم نظير از عناوين و افتخارات همراه با چهار دهه محبوبيت بين نسل هاي مختلف.  هفده سال حضور, در مقام بازيکن و هفده سال در مقام سرمربي, او را نماد باشگاه محبوب تهران ساخت رکورد هايي افسانه اي و بواقع تکرار ناشدني به علاوه کسب عناوين متعدد و متوالي  و  کلکسيوني از جامها و کاپ ها و.....تسلط, قدرت رهبري و مديريت و در خدمت تيم بودن پروين در زمين شاخصه هاي اصلي بازي او بود.اغراق نيست اگر پروين را بکن بائر آسيا بدانيم، مردي موفق چه در باشگاهي چه در دوره مربيگري و چه در تيم ملي.

هافبک هجومی : علی کریمی

هافبک خوش تکنیک سال های نه چندان دور پرسپولیس که دریبل زدن بازیکنان حریف و برتری در یک به یک ها برایش شوخی و تفریح بود. علی کریمی با پرسپولیس دوبار قهرمان لیگ و یک بار قهرمان جام حذفی شد. یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران که بی شک از بهترین و با استعداد ترین بازیکنانی است که قاره کهن به خودش دیده است. کريمي با 127 بازي ملي پس از نکونام و دايي سومين بازيکن باسابقه تيم ملي است و با 38 گل ملي پس از دايي و باقري و مشترکا با نکونام سومين گلزن برتر تاريخ تيم ملي است.

وینگر راست : حسین کلانی

کلاني از فرهيخته ترين و باسواد ترين چهره هايي است که فوتبال ايران به خود ديده است. یکی از بهترین مهاجمان فوتبال ایران در دهه پنجاه. کلاني در پنجمين دوره  جام ملتهاي آسيا در سال 1372 با 5 گل عنوان آقاي گلي را کسب کرد، کلانی با پرسپولیس فاتح جام تخت جمشید و لیگ منطقه ای شد. در آن روزها با صفرایرانپاک و همایون بهزادی مثلثی وحشتناک تشکیل داده بودند که هرکدام به تنهایی پتانسیل آقای گل شدن در هر تورنومنتی را داشتند. بهزادی معمولا در نوک پیکان خط حمله قرار می گرفت و کلانی و ایرانپاک در جناحین. کلانی دوبار در سال های 49 و 50 آقای گل لیگ شد.

وینگر چپ : همایون بهزادی

هرچند پست تخصصی او مهاجم هدف است و معمولا در نوک خط حمله قرار می گیرد اما او در ابتدا یک گوش چپ بود و پتانسیل بازی در این پست را هم دارد. همایون بهزادی را پدر معنوی باشگاه پرسپولیس می دانند؛ همایون خان محبوب ترین بازیکن عصر خودش بود. بهزادی رابا لقب سرطلایی میشناسیم. بهزادي از محبوبترين فوتباليست هاي ايران  در دهه ي چهل و پنجاه شمسي با افتخارات متعدد از جمله فتح دو دوره  جام ملتهاي آسيا , آقاي گل جام ملتهاي آسيا , قهرمان تورنمنت کوروش کبير و .....به شمار مي رود. بهزادی پس از پیوس و پروین سومین گلزن برتر تاریخ باشگاه پرسپولیس است. بهزادی اولین بازیکنی است که در دربی تهران هتریک کرده است.

مهاجم نوک : فرشاد پیوس

پیوس بهترین گلزن تاریخ باشگاه پرسپولیس با 153 گل و بهترین گلزن باشگاهی تمام ادوار ایران با 212 گل زده است. فرشاد پیوس بهترین میانگین گلزنی را دربین تمام مهاجمان تاریخ باشگاه پرسپولیس را دارد.  دارد و در 211 بازی موفق به زدن 153 گل و ثبت آمار 0.7 گل شده است. پیوس در تمام ادوار مسابقات لیگ ایران 277 بار به میدان رفته است. مهاجمی که همیشه بوی گل می داد. او صاحب رکورد های فراوان در پرافتخارترین تیم لیگ ایران است. بهترين گلزن تاريخ پرسپوليس در رقابت هاي آسيايي با 11 گل، بهترين گلزن تاريخ پرسپوليس در ليگ سراسري با 52 گل در 94 بازي، بهترين گلزن تاريخ پرسپوليس در جام حذفي با 22 گل در 30 بازي، بهترين گلزن تاريخ پرسپوليس در ليگ تهران با 65 گل در 70 بازي، بيشترين هتريک در تاريخ پرسپوليس با 13 هتريک از جمله رکوردهای فرشاد آقای گل است.

سرمربی : برانکو ایوانکوویچ

اولین مربی تاریخ باشگاه پرسپولیس که این تیم را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند، برانکو در شرایطی که پرسپولیس حال و روز خوشی نداشت این تیم را تحویل گرفت و کاری کرد کارستان. او پرسپولیس را دوبار با اقتدار کامل قهرمان لیگ ایران کرد و دو فصل متوالی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسید و دوبار هم فاتح سوپرجام ایران شد. برانکو بالاترین میانگین امتیاز را در لین مربیان تاریخ باشگاه دارد و انواع و اقسام رکوردهارا در لیگ جا به جا کرد.

تیم ذخیره:

  • دروازه بان

بهروز سلطانی

  • مدافع ها

ابراهیم آشتیانی

جعفرکاشانی

افشین پیروانی

محراب شاهرخی

  • هافبک ها

حمید استیلی

محمد مایلی کهن

حمید درخشان

  • مهاجم ها

ناصر محمدخانی

صفر ایرانپاک

محمود خوردبین

ترکیب تیم:

 

جدول افتخارات بازیکنان تیم منتخب تاریخ پرسپولیس

  نام بازیکن پست قهرمانی لیگ قهرمانی جام حذفی قهرمانی سوپرکاپ قهرمانی لیگ تهران قهرمانی جام حذفی تهران قهرمانی جام در جام آسیا
1 احمدرضا عابدزاده دروازه بان 4 1 - - - -
2 مهدی مهدوی کیا دفاع راست 2 - - - - -
3 محمد پنجعلی دفاع میانی - 1 - 4 - 1
4 سید جلال حسینی دفاع میانی 2 - 2 - - -
5 مجتبی محرمی دفاع چپ 1 1 - 3 - 1
6 کریم باقری هافبک دفاعی 2 2 - - - -
7 علی پروین هافبک بازیساز 2 1 - 3 1 -
8 علی کریمی هافبک هجومی 2 1 - - - -
9 حسین کلانی وینگر راست 2 - - - - -
10 همایون بهزادی وینگر چپ 2 - - - - -
11 فرشاد پیوس مهاجم نوک 2 2 - 4 1 1

 

 

 

تیم منتخب تاریخ استقلال

از سلطان و سر طلایی فوتبال ایران تا موشک و جادوگر؛ 80 اسطوره بزرگ تاریخ باشگاه پرسپولیس تهران(قسمت چهارم و پایانی - معرفی بیست نفر اول)

80 اسطوره بزرگ تاریخ باشگاه پرسپولیس تهران (قسمت سوم)

80 اسطوره بزرگ تاریخ باشگاه پرسپولیس تهران (قسمت دوم)

80 اسطوره بزرگ تاریخ باشگاه پرسپولیس تهران (قسمت اول)

به مناسبت زادروز سرطلایی فوتبال ایران و پدر معنوی پرسپولیس، همایون بهزادی

به مناسبت زادروز بهترین گلزن تاریخ باشگاه پرسپولیس؛نگاهی به کارنامه فرشاد پیوس

نظر شما