شناسهٔ خبر: 30570292 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کوربین دست‌بردار نیست

رهبر حزب کارگر در تلاش است تا با جلوگیری از رأی آوردن طرح برگزیت در پارلمان این کشور خود را به صندلی نخست‌وزیری انگلستان نزدیک‌تر کند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، برگزیت همچنان به نقطه آسیب دولت ترزا می در انگلستان تبدیل شده است. در همه‌پرسی 2016 میلادی، رأی شهروندان انگلستانی مبنی بر خروج از اروپای واحد، منجر به استعفای دیوید کامرون از قدرت شد.

این بار نیز قرار است ترزا می به دومین قربانی حزب محافظه‌کار در راه برگزیت تبدیل شود. اگرچه نخست‌وزیر انگلستان سعی دارد اوضاع را طبیعی و مطلوب جلوه دهد و از توافق به‌دست‌آمده میان لندن و بروکسل دفاع کند، اما در این مسیر با موانع سختی روبه‌رو است. یکی از این موانع، هم‌حزبی‌های ناراضی ترزا می و دیگری، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر است.

جرمی کوربین نه‌تنها از توافقات به‌دست‌آمده میان نخست‌وزیر انگلستان و مقامات اروپایی رضایت ندارد، بلکه خواستار استعفای ترزا می، تشکیل دولت جدید و برگزاری مذاکرات جدید با اروپا است.

جرمی کوربین، دولت ترزا می را در حل‌وفصل معمای برگزیت ناتوان توصیف کرده و خواستار برگزاری انتخابات سراسری جدید شده است. رهبر حزب کارگر، معتقد است که باید دولت جدیدی در لندن مستقر شود و مذاکرات برگزیت را با بروکسل هدایت و مدیریت کند. این در حالی است که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دیگر مقامات اروپایی به مقامات انگلستانی در این خصوص اتمامِ‌حجت داده‌اند.

اروپای واحد بارها اعلام کرده که اروپا دیگر امتیازی به لندن در مذاکرات برگزیت نخواهد داد و مذاکرات فی‌مابین، در دوران نخست‌وزیری ترزا می به اتمام رسیده است. این به معنای مانع سختی است که جرمی کوربین در مقابل اروپا (در صورت استقرار در مسند نخست‌وزیری انگلستان) پیش رو دارد. سؤال اصلی اینجاست که رهبر فعلی حزب کارگر چگونه می‌خواهد چنین معمای سختی را حل کند؟

صورت‌مسئله در این خصوص چندان پیچیده نیست. جرمی کوربین معتقد است که با استقرار دولت جدید، انگلستان می‌تواند از لابی‌های خود در سایر حوزه‌های امنیتی و سیاسی، در راستای اعمال فشار بر اروپا برای استمرار مذاکرات برگزیت استفاده کند. نخستین گام در این خصوص، جلوگیری از رأی مثبت پارلمان به طرح ترزا می است زیرا در این صورت، خروج نرم انگلستان از اروپا رخ خواهد داد و دیگر فضایی برای مذاکرات دوباره با بروکسل مهیا نخواهد شد. ازاین‌رو کوربین خطاب به نمایندگان حزب کارگر اعلام کرده است که از رأی مثبت به طرح ترزا می در مجلس عوام خودداری کنند.

بسیاری از تحلیلگران مسائل انگلستان معتقدند که در صورت رأی منفی پارلمان به طرح نخست‌وزیر انگلستان، وی عملاً دیگر جایی در خانه شماره 10 داونینگ استریت نخواهد داشت و باید سمت خود را ترک کند. از این رو نخستین گام کوربین، جلوگیری از تصویب طرح برگزیت (طرح فعلی و نهایی شده ترزا می) در مجلس عوام است. در این خصوص، مواضع مشترکی میان نمایندگان وابسته به حزب کارگر و مخالفان درون‌حزبی ترزا می در حزب محافظه‌کار وجود دارد.

بی‌دلیل نیست که ترزا می نسبت به نتیجه رأی‌گیری پارلمان انگلستان در روزهای آتی هراسان است. کوربین معتقد است که منافع قشر جوان انگلستانی و کسانی که در این کشور خواستار ادامه تحصیل و کار در دیگر نقاط اروپا هستند به‌خوبی در نظر گرفته نشده است.

در هر حال، اظهارات و مواضع اخیر کوربین به معنای اعلام آماده‌باش رسمی و علنی وی به ترزا می محسوب می‌شود. وی معتقد است که مدیریت بحران برگزیت، در صورت رأی مثبت مجلس عوام به طرح ترزا می دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. نمایندگان مجلس عوام در ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در خصوص توافق برگزیت رأی‌گیری خواهند کرد. نتیجه این رأی‌گیری تا حدود زیادی آینده سیاسی حزب کارگر و جرمی کوربین را در لندن مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام/4093/

نظر شما