شناسهٔ خبر: 30569966 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بی بهانه شاد شدند و شادکردند

صاحب‌خبر -




پرستو رفیعی
خبرنگار
روز گذشته فیلمی کوتاه از شادی سربازان یگان موزیک نیروهای مسلح در فضای مجازی دست به دست می‌شد به گونه‌ای که در چشم برهم زدنی به یکی از پربیننده‌ترین ویدئو‌های روز مبدل شد. این فیلم کوتاه هم مانند بسیاری از فیلم و عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی واکنش‌های زیادی به همراه داشت. این بار اما برخلاف گذشته کمتر کسی هتاکی می‌کرد و کمتر کسی لب به کنایه باز می‌کرد. انگار مردم هنرمندان این فیلم کوتاه را فرزندان خود می‌دانستند تا حدی که بنابرگفته سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بسیاری از کاربران فضای مجازی اعم از تلگرام و توییتر و... درخواست کرده‌اند با این سربازان برخورد انضباطی صورت نگیرد. به همین بهانه با سردار موسی کمالی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید:
ماجرای این فیلم کوتاه چه بوده و آیا شما برای این سربازان تشویق یا تنبیهی در نظر گرفته اید؟
این فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد مربوط به مراسم روز سرباز بود که عده‌ای از سربازان یگان موزیک در حال تمرین برای اجرا در مقابل یکی از یگان‌های سپاه بودند که در کنار تمرین به شادی نیز پرداخته‌اند. البته برخی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این فیلم واکنش‌هایی نشان دادند و سعی داشتند برای این کار حاشیه‌هایی بسازند. لذا عده‌ای از مردم و کاربران مجازی در تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام و حتی از طریق ارسال پیامک تقاضا داشتند که با این سربازان برخورد تنبیهی نداشته باشیم. در پاسخ به این افراد باید بگویم آنها نگران نباشند، با این سربازان هیچ تنبیه و برخورد انضباطی صورت نخواهد گرفت. ما امیدواریم سربازان ایران غم نبینند و به کوری چشم دشمنان همیشه شاد، دلخوش، سرزنده و سلامت باشند.
در خصوص تشویق هم باید بگویم آنها همان موقع در جشنواره سرباز مورد تشویق قرار گرفتند و دیگر نیازی به تشویق مجدد ندارند.
به نظر شما در شرایط کنونی انتشار این فیلم کوتاه با توجه به این‌که زمان زیادی از مراسم روز سرباز گذشته است با هدف و دلیل خاصی انجام شده است؟
متأسفانه برخی بویژه در فضای مجازی جو‌سازی می‌کنند و سعی دارند با سوء‌استفاده و حاشیه‌سازی از شیطنت چند جوان، این فیلم را به دستاویزی برای تفرقه بین نیروهای ارتش، سپاه و ناجا تبدیل کنند که خوشبختانه با تدبیر و هوشیاری این نقشه‌ها عملی نخواهد شد.
ستاد کل نیروهای مسلح برای افزایش نشاط و تقویت روحیه سربازان چه برنامه‌هایی دارد؟
سربازان از سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند و در تمامی برهه‌ها در صیانت و پاسداری از ایران اسلامی صادقانه و مخلصانه خدمت می‌کنند. از این رو ستاد کل نیروهای مسلح با هدف بهینه‌سازی اوقات فراغت آنها دستورالعملی را صادر کرده است که براساس آن، سربازان در زمینه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی و همچنین فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند. از سوی دیگر تلاش شده است در جشن‌های مختلف از جمله روز سرباز که روز دوم هفته دفاع مقدس است، از سربازان برگزیده در رشته‌های مختلف تقدیر و تجلیل به عمل آید. لذا برگزاری مراسم شاد برای سربازان در اعیاد و مناسبت‌های مختلف امری طبیعی است و موضوع تعجب‌آوری نیست.
آیا برای افزایش مهارت‌های سربازان به عنوان آینده سازان کشور برنامه‌هایی را در نظر گرفته اید؟
شعار ما مهارت آموزی به سربازان است در این راستا هم تلاش شده سربازانی که برای گذراندن خدمت سربازی وارد نیروهای مسلح شده‌اند حداقل یک مهارت بیاموزند. سال گذشته این برنامه برای 100 هزار سرباز اجرا شد و در سال‌جاری برای 200 هزار سرباز برنامه‌ریزی شده است. تلاش می‌شود طی دو یا سه سال آینده هر سربازی که وارد نیروهای مسلح وارد می‌شود حداقل با یک تخصص خدمت خود را به پایان برساند و البته این سربازها پس از خروج رها نخواهند شد تا سرباز بتواند شغل مناسبی بیابد.
شما می‌دانید که سربازان ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارند و می‌توانند در برخی از برنامه‌ها و تصمیم گیری‌ها مشارکت و نقش آفرینی اثربخشی داشته باشند برای استفاده از چنین نیروهایی چه طرح‌هایی در دست اجراست؟
مشاور سرباز موضوع دیگری است که هر فرمانده و مسئول واحد یک مشاور از میان سربازان خواهد داشت تا از این طریق سربازان در بحث تصمیم گیری‌های مربوط به خودشان نقش داشته باشند.
سرباز معلم هم موضوع دیگری است که باعث می‌شود سربازانی که مهارت دارند بخشی از خدمت خود را در خارج از پادگان انجام دهند.

نظر شما