شناسهٔ خبر: 30568488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

پامپئو:

تحریم‌ها علیه ایران سخت‌تر می‌شوند

صاحب‌خبر - تا زمانی که ایران و نوابش از سوریه خارج نشوند، آمریکا هیچ کمک مالی برای بازسازی مناطق تحت کنترل دولت اسد پرداخت نمی‌کند

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در یک دانشگاه آمریکایی در قاهره پایتخت مصر به سخنرانی پرداخت و ادعاهای قبلی علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.پامپئو در اظهاراتی خلاف وعده ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، گفت: «تا زمانی که نبرد با تروریسم به پایان نرسیده، عقب‌نشینی نمی‌کنیم. (علی‌رغم اینکه) رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم گرفته تا نیروهایمان را به خانه بازگرداند ولی ماموریت ما تغییری نمی‌کند». وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه حملات هوایی این کشور علیه مواضع داعش ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: «همچنین ما از اقدامات اسرائیل در متوقف کردن تهران از تبدیل کردن سوریه به لبنان دوم، حمایت می‌کنیم».
پامپئو در ادامه ادعاهای خود، با تاکید بر اینکه اقدامات خود علیه ایران را ذره‌ای تسهیل نمی‌کنند، گفت: «در یازدهم فوریه، رژیم ایران ۴۰ ساله می‌شود... تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این رژیم، سخت‌ترین در نوع خود در تاریخ هستند و سخت‌تر نیز می‌شوند. تا زمانی که تهران مثل یک کشور عادی رفتار کند.» به گزارش فارس، وی با ادعای اینکه از طریق روش‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنند تا آخرین نیروی ایرانی را از سوریه خارج کنند، تصریح کرد: «تا زمانی که ایران و نوابش از سوریه خارج نشوند، آمریکا هیچ کمک مالی برای بازسازی مناطق تحت کنترل دولت اسد پرداخت نمی‌کند»

>پاسخ ظریف
به اظهارات همتای آمریکایی‌اش
درهمین راستا محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی قاهره پاسخ گفت. وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود در این ارتباط نوشت: «هر جا و هر گاه که آمریکا دخالت می‌کند، هرج و مرج، سرکوبگری و نفرت ایجاد می‌شود. آن روز که ایران بخواهد برای تبدیل‌شدن به یک کشور "نرمال" به تقلید از دولت‌های دست‌نشانده آمریکا و "مدل‌های حقوق بشری" مایک پامپئو رو بیاورد روزی خواهد بود که جهنم یخ ببندد (کنایه از هیچ‌وقت(.بهتر است آمریکا با از دست‌دادن ایران کنار بیاید.»

>رژیم آمریکا دچار نوعی یاس
و عصبانیت مزمن شده است
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با رد سخنان و اتهامات بی‌بنیان وزیرامور خارجه آمریکا در قاهره گفت: آمریکا و به خصوص رژیم افراطی کنونی آن به خاطر خصومت دیرینه با ملت ایران و مخالفت با همه اقدامات دولت قبل از خود و در اثر سوءاستفاده از سوی محافل بدنام و ناکام و فریب خوردن توسط جریان‌ها و لابی‌های خاص، راهی در پیش گرفته است که هیچ نفعی در این رفتار برای آمریکا متصور نیست. وی افزود: این رژیم از یک توافق جامع و مشروع که محصول مذاکره بود خارج شده و اکنون از اینکه نمی‌تواند جایگزینی برای آن پیدا کند دچار نوعی یاس و عصبانیت مزمن شده است. قاسمی تصریح کرد: این یک تناقض بزرگ است که آمریکا از یک سو خصومت با ملت ایران را به اوج خود رسانده و از سوی دیگر ریاکارانه خود را طرفدار گفت‌وگو نشان می‌دهد. آقای پامپئو یکبار دیگر به صراحت اعلام کرد که رژیم آمریکا دشمن ایران است و این دشمنی جز دشمنی با مردم ایران نیست. او باید بداند و به درستی فهم کند که ما در مقابل دشمنان ایران و ایرانی با تمام توان از منافع ملی و راهبردی خود دفاع خواهیم کرد.سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه تاکید کرد: ایران همواره نشان داده است که خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان خود است؛ اما رفتار آمریکا نشان می‌دهد که به دنبال تفرقه‌افکنی و ایجاد یک هرج و مرج جدید در این منطقه است که لزوم حفظ هوشیاری تمامی ملت‌های منطقه در مقابل نیرنگ و سیاست‌های تفرقه‌انگیز مقامات آمریکایی را دوچندان می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما