شناسهٔ خبر: 30568398 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سه هفته تعطیلی دولت آمریکا ۳.۶ میلیارد دلار هزینه در برداشته است

تعطیلات گران برای لجاجت ترامپ

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: تعطیلی دولت آمریکا که باعث بی‌حقوق ماندن ۸۰۰ هزار کارمند فدرال این کشور شده دیروز (شنبه) وارد بیست و دومین روز خود شد و به این ترتیب در طول تاریخ این کشور رکورد زد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، امتناع دموکرات‌ها با درخواست تامین اعتبار ۵.۷ میلیارد دلاری برای دیوار مورد نظر «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری آمریکا باعث شده تا دولت فدرال آمریکا فلج شود؛ چرا که ترامپ از امضای بودجه برای وزارتخانه‌های غیرمرتبط با این مناقشه سر باز زده است.
تعطیلی دولت فدرال آمریکا تا روز جمعه برای اقتصاد این کشور هزینه‌ای بالغ بر ۳.۶ میلیارد دلار در پی داشته است. به گزارش اسپوتینک، «بس آن بووینو»، اقتصاددان ارشد موسسه آمریکایی استاندارد و فقر گفت: تخمین می‌زنیم که این تعطیلی در هر هفته باعث ضرر ۱.۲ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی شده باشد. این شاید برای بزرگترین اقتصاد دنیا کم باشد اما برای آنهایی که تلاش می‌کنند تا هزینه‌های زندگی خود را بدون درآمد و دستمزد پوشش دهند، بسیار است.
این موسسه اقتصادی همچنین اعلام کرده که تداوم تعطیلی برای دو هفته دیگر هزینه‌ای بالغ بر شش میلیارد دلار در پی خواهد داشت که از درخواست ۵.۶ میلیارد دلاری ترامپ برای ساخت دیوار مرزی بیشتر می‌شود. با این وجود رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر وضعیت فوق‌العاده ملی را به عنوان راهی برای تضمین تامین اعتبار برای ساخت دیوار مرزی و پایان تعطیلی دولت اعلام نمی‌کند.
«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری آمریکا در حالی این مساله را مطرح کرده که گفته به جای آن می‌خواهد منتظر شده و اقدام کنگره را ببیند. ترامپ در جریان نشستی درباره وضعیت امنیتی در مرزهای جنوبی در کاخ سفید گفت: ما می‌خواهیم کنگره کارش را انجام دهد. آنچه در حال حاضر نمی‌خواهیم انجامش دهیم، اعلام وضعیت اضطرار ملی است.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، بخش‌های اصلی در دولت فدرال آمریکا در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ و پس از آن به حالت نیمه تعطیل درآمدند که بودجه آنها همزمان با درگیری و تنش میان ترامپ و دموکرات‌های کنگره بر سر تامین اعتبار برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک منقضی شد. ترامپ خواستار بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری برای تامین اعتبار مذکور است. ترامپ بر دیدگاهش مبنی بر اینکه حق دارد وضعیت اضطرار ملی اعلام کند، تاکید کرده و گفت: من به این زودی‌ها این کار را انجام نمی‌دهم.
وی همچنین تاکید کرد که آماده بررسی اصلاح مهاجرتی است، اما تنها زمانی این کار را انجام می‌دهد که تامین بودجه برای ساخت دیوار مرزی را به دست آورده باشد. همچنین ترامپ در چالشی جدید علیه منتقدان ایده ساخت دیوار و نحوه احداث آن تصویری از بخش جدید دیوار مرزی با مکزیک را منتشر کرد که فلزی بوده است.
ترامپ در توییت روز جمعه بار دیگر رسانه‌هایی که از نظر او اخبار جعلی منتشر می‌کنند را دروغگو خواند چرا که این رسانه‌ها مدعی شده‌اند که دولت ترامپ هیچ دیوار جدیدی نساخته است. به همراه توییت جدید، ترامپ تصویری از بخش جدید فلزی دیواری که ساخته شده است، منتشر کرد؛ وی تاکید کرده است، این دیوار بسیار بلند، محکم و زیباست و هیچکس نمی‌تواند از آن بالا برود.
کاهش محبوبیت ترامپ
نظرسنجی جدید صورت گرفته توسط پایگاه هیل و هریس ایکس نشان می‌دهد که میزان محبوبیت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در بحبوحه تعطیلی کنونی دولت به ۴۴ درصد رسیده است. براساس این نظرسنجی میزان محبوبیت ترامپ در دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۷ درصد بود که در حال حاضر با سه درصد کاهش به ۴۴ درصد رسیده است. براساس این نظرسنجی میزان کلی عدم محبوبیت ترامپ به ۵۶ درصد رسیده است.
این نظرسنجی جدید بین تاریخ ۸ تا ۱۱ ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی صورت گرفته که در آن ۳۰۱۵ تن شرکت داشتند و به سوالاتی درباره مسائل مربوط به سیاست عمومی و رویدادهای کنونی پاسخ دادند. درصد خطای این نظرسنجی جدید مثبت و منفی ۱.۷۸ درصد برآورد شده است.
 

نظر شما