شناسهٔ خبر: 30568342 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نگاهی به زندگی شهید شمایلی؛

کارمند بانکی که معاون لشکر شد

شهید حبیب الله شمایلی کارمند بانک بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارش را رها کرد و به عضویت کمیته درآمد. مدتی پس از آغاز جنگ به عضویت سپاه درآمد و سرانجام در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: شهید «حبیب الله شمایلی» معاون لشکر ۷ ولیعصر (عج) یکی دیگر از گوهر‌های پاکی بود که در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید. در ادامه فرازی از زندگی‌نامه و وصیت‌نامه این سردار رشید را می‌خوانید.  

حبیب الله شمایلی در سال ۱۳۳۳ دیده به جهان گشود. او در خانواده‌ای مذهبی رشد کرد. حبیب الله در تظاهرات شکوهمند امت یکپارچه مردم حضور و در پیروزی انقلاب نقش داشت. او در آن دوران کارمند بانک بود. کارش را رها کرد و به عضویت کمیته درآمد. مدتی از ازدواجش نگذشته بود که جنگ شروع شد. به سرعت خودش را به جبهه رساند. شش ماه نخست جنگ را همراه با نیرو‌های ارتش مقابل دشمن ایستاد، اما چندی بعد به سپاه پاسداران پیوست و نبرد با استکبار را در لباس مقدس سپاه آغاز کرد.

هر کجا که عملیاتی به مشکل برمی‌خورد و یا نیاز به ازخودگذشتی بود، حبیب الله آنجا حاضر می‌شد. او همرزم سرداران بزرگی همچون بقایی، حسن درویش، عبدالعلی بهروزی بود.

کارمند بانکی که معاون لشکر شد

در عملیات آزادسازی هویزه مسئول قبضه خمپاره انداز ۱۲۰ و در عملیات ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در جبهه شوش مسئول دو قبضه خمپاره انداز ۸۱ بود. در عملیات فتح المبین فرماندهی دو گردان را در لا به لای تپه‌های ۱۰۳، ۱۰۴ و ۱۰۷ جبهه شوش به عهده داشت.

وی در مرحله اول و دوم عملیات بیت المقدس، با سه گردان در تپه‌های ۱۸۱ و ۱۸۲ در جبهه‌های فکه (غرب شوش) مسئول محور بود. در مرحله سوم عملیات بیت المقدس با سمت فرماندهی گردان رو به روی پاسگاه زید عراق وارد عرصه کارزار شد. در تمام عملیات فتح المبین و بیت المقدس در تیپ ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) مسئولیت داشت. در چهار مرحله عملیات رمضان، معاون تیپ علی بن ابی طالب (ع) بود که میدان عمل ما همه در محور پاسگاه زید بود و تا مثلث‌های اول عراق عملیات داشت. از ۲۰ مرداد ۱۳۶۱ با تشکیل تیپ ۱۵ امام حسن مجتبی (ع)، تیپ ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) را تحویل داد و به عنوان مسئول طرح و عملیات تیپ مشغول به کار شد. از اسفند ۱۳۶۱ تا آبان ۱۳۶۲ مسئولیت ستاد تیپ را پذیرفت و در آذر ۱۳۶۲ دوباره مسئول طرح و عملیات تیپ شد که تا پایان عملیات خیبر و شهادت سردار عبدالعلی بهروزی در این سمت فعالیت می‌کرد. از تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۶۳ به عنوان قائم مقام تیپ منصوب شد و تا عملیات بدر و مدت‌ها بعد از آن در این مسئولیت باقی ماند. او در عملیات کربلای ۵ معاون لشکر ۷ ولیعصر (عج) را بر عهده داشت.

او در فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، فکه، والفجر مقدماتی، خیبر و والفجر ۸ حماسه آفرید و در کربلا‌های مکرر حضور یافت و بالاخره در کربلای ۵ روحش به پرواز درآمد و سبک‌بال به سوی معشوق شتافت. حمید شمایلی برادر حبیب الله نیز پیش از این در عملیات بدر به شهادت رسیده بود.

در فراز‌هایی از وصیت نامه شهید حبیب الله شمایلی آمده است: «همواره از خون شهیدانی که هدف‌شان جز استقرار حکومت الله بر روی زمین نبوده پاسداری کنید و زمانی که قدری به مسائل دل خوش کرده و زرق و برق ظاهری دنیا می‌خواهد شما را فریب دهد، بیشتر بیاندیشید که چرا این‌ها (شهیدان) حاضر شدند تمام هستی و نیستی خود را فدا کنند و از دنیا بروند؟ آیا هدف‌شان جز این بوده که می‌خواستند قوانین انسان‌ساز قرآن و اسلام در دنیا پیاده شود؟

سختی، دوری، کمبود، نارسایی، و سایر عوامل طبیعی بود، چون هدف بزرگ و مسئولیتی که به دوش امت ما افتاده و انتظاری که محرومان دنیا از انقلاب ما دارند، عظیم می‌باشد سختی، دوری، کمبود، نارسایی، و سایر عوامل طبیعی بود، ما باید صبر و استقامت را از رسول الله (ص) و امامان معصوم (ع) آموخته، زیرا آنان به وعده خداوند ایمان و یقین کامل داشته‌اند، خداوندا انقلاب ما را تا پیوند آن با انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) مستدام بدار.»

انتهای پیام/ 131

نظر شما