شناسهٔ خبر: 30568133 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

کارشناس شیلات تاکید کرد؛

تایید سلامت تیلاپیا توسط سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و داروی آمریکا و فائو

نجفی کارشناس شیلات با انتقاد از آرای غیرعلمی و غیرکارشناسانه مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در کشور، گفت: سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) و سازمان خواربار جهانی (فائو) سلامت تیلاپیا را تأیید کرده اند.

صاحب‌خبر -

محمد حسین نجفی کارشناس شیلات و تولیدکننده آبزیان در گفتگو با مقاومتی نیوز در خصوص شایعات اخیر پیرامون ماهی تیلاپیا گفت: مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در کشور به هر قیمتی می خواهند با ارائه دلایل غیرعلمی و غیرکارشناسانه تولید این ماهی در کشور صورت نگیرد.

جنگ با ماهی ارزشمند تیلاپیا

وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر هجوم همه جانبه یکسری شایعات و درک های غلط از کیفیت گوشت ماهی تیلاپیا نیل و قرمز در بین رسانه ها ایجاد شده است، گفت: این خبر خوبی برای طرفداران و علاقمندان به پرورش این گونه ماهی است زیرا اهمیت تولید و مصرف آن به قدری در نظر مردم و مسئولین جدی شده است که رقبای بازار این ماهی که عمدتا مرغداران و سردابی کاران هستند را برآن داشته تا با تمام قوا به جنگ این ماهی ارزشمند بروند.

سازمان های بین المللی ارزش غذایی ماهی تیلاپیا را تایید می کنند

این کارشناس شیلات و تولیدکننده آبزیان در پاسخ به شایعات اخیر افزود: این منبع پروتئینی (ماهی تیلاپیا) طبق تأیید سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) و همچنین سازمان خواربار جهانی (فائو) یکی از مهمترین گونه‌های پرورشی در آینده نزدیک خواهد بود که می تواند نیاز بخش اعظم غذایی جمعیت هشت میلیارد نفری جهان را برآورده سازد.

وی در پاسخ به جنجال رسانه ها در خصوص قابل اعتماد بودن این منبع پروتئینی گفت: باید گفت علم پزشکی و سلامت دارای پیچیدگی های زیادی است که هرچه در آن وارد شویم، رسیدن به انتهای آن محال به نظر خواهد رسید. این که این گونه ماهی پرورشی با گونه هایی مثل سالمون مقایسه شود ولی مزایای آن نسبت به گوشت مرغ و گاو و گوساله و سایر منابع پروتئینی گفته نشود، به معنای مدرک زدگی است.

میزان چربی موجود در تیلاپیا باید با گوشت طیور مقایسه شد

نجفی گفت: پیشنهاد می کنم که عزیزان محقق و جستجو گری که از مضرات گوشت تیلاپیا سخن ها رانده اند، ماهی ارزشمند تیلاپیا را با منابع دیگر پروتئینی مثل گوشت مرغ و گاو و گوساله و بوقلمون مقایسه کنند و چربی آن را با چربی همان گونه ها و نوع رژیم غذایی جامعه ما که سرشار از مصرف روغن های گیاهی است، بسنجند.

وی افزود: تولید ماهی تیلاپیا در کشور می تواند تنوع محصولات شیلاتی را بالا ببرد و سبب افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور شود.

این کارشناس شیلات و تولیدکننده آبزیان  در پایان با بیان اینکه در حاشیه خزر ماهیان زیادی از جمله قزل آلا، کپور، بیگهد، و فیتی فاگ که کیلویی ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد، گفت: چرا مصرف کننده را می خواهند به سمتی سوق دهند که تنها از یک گونه آبزی مصرف کند در حالی که ممکن است افراد مختلف جامعه میل به مصرف آبزیان  مختلف داشته باشند.

نظر شما