شناسهٔ خبر: 30562472 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درگیری ها در الحدیده یمن از سر گرفته شد

تهران - ایرنا - درگیری نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن و نیروهای جنبش انصار الله امروز (شنبه) در شهر بندری الحدیده واقع در غرب یمن از سرگرفته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری 'روسیا الیوم' ، در ساعات ابتدایی امروز صدای توپخانه و رگبار در قسمت جنوبی شهر و در ساحل دریای سرخ به گوش رسید.
«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز گذشته در خصوص آخرین وضعیت نقض توافقنامه استکهلم اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی طی 48 ساعت گذشته 89 بار آتش بس را در الحدیده نقض کرده است.
این در حالی است که «محمد علی الحوثی» رییس کمیته عالی انقلابی یمن تاکید کرد که انصار الله به توافق آتش بس سوئد پایبند است و باید طرف مقابل نیز آن را اجرا کند.
در پی مذاکرات طرف های یمنی و اعلام مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ، آتش بس در این کشور از بامداد سه شنبه (27 آذر) آغاز شد، اما با این حال مقام های یمنی تاکنون از نقض مکرر آتش بس از سوی نیروهای متجاوز و مزدوران سعودی خبر داده اند.
چهارمین دور مذاکرات صلح یمن 15 آذر ماه با میانجیگری گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد آغاز شد و نمایندگان دولت نجات ملی و دولت فراری یمن پنجشنبه (22آذر) پس از یک هفته مذاکره، درباره آتش بس در شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند و برای عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از شهر و بندر الحدیده نیز مهلت14 روزه تعیین شد.
تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن بست رسیده است، نخستین نشست صلح دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.
دومین دور مذاکرات صلح نیز پس از چندین ماه وقفه، در اردیبهشت سال 1395 در کویت به جریان افتاد که با کارشکنی ائتلاف سعودی به بن بست رسید.
خاورم*9469*1436*

نظر شما