شناسهٔ خبر: 30560798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

لایحه اصلاح قانون انتخابات، راه نهادینه شدن مردم سالاری

تهران- ایرنا- لایحه جامع انتخابات با اصلاح بسیاری از ابهامات از قبیل چگونگی تعیین صلاحیت نامزدها، نحوه تامین مالی آنان و شفاف سازی هیات های اجرایی، راه نهادینه شدن مردم سالاری در انتخابات ایران را هموار می‌سازد.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** کدخدایی: معلوم نیست روند اصلاح قانون انتخابات به مرحله بعد برسد
«شفقنا» در گفت و گو با عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان آورد: روند اصلاح قانون انتخابات خیلی کُند پیش می‌رود و معلوم هم نیست که به انتخابات بعدی برسد یا نه.

کدخدایی اظهار کرد: درخواست ما از مسؤولان و نمایندگان محترم این است که قوانین انتخاباتی را اصلاح کنند تا زمانی که این قوانین انتخاباتی اصلاح نشود قطعاً ما این مشکلات را خواهیم داشت. ما از دولت و مجلس این مساله را درخواست کرده‌ایم چون دولت باید لایحه دهد و مجلس تصویب کند. مرتب هم از تریبون‌های عمومی و هم در محافل خصوصی درخواست کرده‌ایم و در هر صورتی هم که لازم شده است حاضریم کمک کنیم ولی متاسفانه روند اصلاح قانون انتخابات خیلی کُند پیش می‌رود و معلوم هم نیست که به انتخابات بعدی برسد یا نه.

** گفت و گوی تاریخی آیت الله هاشمی: طولانی ترین گفت و گو با یک رسانه که معرف عمق بینش و دردها و آرزوهای اوست
«شفقنا» گزارش داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1391 بلندترین گفت و گوی خود با یک رسانه را در قالب گفت و گوی مکتوب 223 صفحه ای با شفقنا به انجام رساند. این گفت و گوی تاریخی نشان از تسلط خیره کننده، هوش سیاسی، قدرت تحلیل، شناخت و آینده نگری ایشان دارد به گونه ای که این گفت و گو پس از 6 سال هنوز سرشار از نگته های خواندنی و آموزنده است.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، از شخصیت های سرشناس و موثر سیاسی مذهبی جهان اسلام است که در مقاطع حساس و تعیین کننده تاریخی به ویژه پس از انقلاب اسلامی در ایران و عرصه ی بین الملل ایفای نقش کرده و دیدگاه ها، تحلیل ها و پیش بینی هایش از جهان اسلام همواره مورد توجه بوده است. او این روزها کمتر به سخنرانی و گفت وگو می پردازد اما همواره در ذهن جامعه حضور دارد. حسرت از برخی فرصت سوزی ها و اشتباهات در جهان اسلام و اقدامات افراطیون از فحوای کلام او آشکار است اما این روحانی سرشناس شیعه و سیاستمدار کهنه‏‏‎کار ایرانی به آینده و اصلاح بسیاری از مسایل در عرصه جهان اسلام امیدوار است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش شفقنا درباره تشکیل تمدن اسلامی و دلایل عظمت و انحطاط مسلمین بیان می کند: قبل از پرداختن به موضوع اصلی بحث (تمدن اسلامی)، باید به شرایط، ویژگی‌ها و امتیازات اسلام به عنوان ظرف آن مظروف یعنی تمدن اسلامی بپردازیم که این بحث در برگیرنده بسیاری از سوالاتی است که مطرح شده است. از لحاظ شرایط زمانی، اسلام پس از ادیان زمینی و آسمانی آن روزگار به ویژه یهود و مسیحیت آمده که پیام‌آوران آن دو دین، دو پیامبر اولی‌العزم بوده‌اند. تاکید بر اولی‌العزم بودن پیامبران ادیان یهود و نصارا به دلیل برجسته کردن این نکته است که هر دو دین، آسمانی و صاحب کتاب بودند. هرچند بعدها و در مسیر پیاده کردن قوانین دچار تحریفات عدیده شده‌اند.

پس اسلام در زمانی از سوی پروردگار آمده که انسان آن روز با توجه به جمیع شرایط، نسبتا به بلوغ اخلاقی و تحت تعالیم پیامبران اعصار مختلف به مرحله‌ای از رشد انسانی رسیده بود. با این نگاه اسلام باید در ایدئولوژی و جهان بینی خود، چیزی فراتر از ادیان گذشته و همگام با شرایط رشد فکری بشریت باشد که براساس اسناد متواتر آیات و روایات چنین است.


از لحاظ شرایط مکانی نیز اسلام در منطقه‌ای ظهور و بروز یافت که اگرچه ساکنان آن در سال های دور پیروان دین حنیف حضرت ابراهیم بودند، اما کم کم به مرحله‌ای در بت‌پرستی رسیده بودند که خانه کعبه به صورت رسمی محل نگه‌داری بت‌های لات، منات، عزی و… بود. مردمی که بجز برای تجارت، آن هم به صورت محدود با دنیای اطراف خویش و پیروان ادیان دیگر هیچ ارتباطی نداشتند و به صراحت اسناد، در زمان بعثت اسلام، باسوادهای حجاز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسیدند.

** عده ای با نگاه‌های متصلب خود دائم باعث عقب ماندن کشور می‌شوند
مرتضی مبلغ، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با«شفقنا» مطرح کرد: معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دوران اصلاحات در خصوص حضور عناصر تندرو در کشور می‌گوید و مشکل بسیار اساسی کشور را میدان داری عناصر تندرو در کشور می‌داند که این تندروها در همه زوایای کشور حضور دارند و با نگاه‌های متصلب و عقب مانده خود دائم باعث عقب ماندن کشور می‌شوند و در عین حال معتقد است که گفت و گو و آشتی ملی است که می‌تواند کشور را نجات دهد در غیر این صورت به سمت ناکجا آباد خواهیم رفت.

* با توجه به اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم اگر بخواهیم ارزیابی از این چهل سال داشته باشیم شما مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را چه می‌داند؟
مبلغ: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود که اهداف مشخصی را دنبال می‌کرد که در همان شعار معروف انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی متبلور است. کشور ایران قبل از انقلاب به یک معنی به مثابه مستعمره دول غربی و در دهه‌های آخر هم به عنوان مستعمره دولت ایالات متحده عمل می‌کرد و از طرف این کشور هم ماموریت هایی در منطقه داشت و سیاست‌های کلان آن رژیم با هماهنگی کامل دولت‌ها به ویژه دولت آمریکا دنبال می شد؛ همچنین اهداف منطقه‌ای را در رابطه با منافع غرب و آمریکا تأمین می‌کرد. همه کشورهای منطقه از دولت ایران به عنوان ژاندارم منطقه یاد می کردند و نگاهشان یک چنین نگاهی بود که این رژیم ماموریت دارد نقش ژاندارمی را برای غرب و آمریکا ایفا کند. استقلال به این معنی بود که کشور از زیر یوق سیاست های خارجی و تامین منافع نامشروع دول غربی و آمریکایی نجات پیدا کند.

در مورد آزادی هم مردم به دنبال این بودند که از آن استبداد خشن و دیرپایی که در کشور حاکم شده بود و در رژیم پهلوی به اوج خود رسیده بود نجات پیدا کنند و به آزادی واقعی دست پیدا کنند چیزی که از زمان مشروطه این آزادی خواهی شروع شد و با فراز و نشیب‌های گسترده‌ای مواجه شد تا در انقلاب اسلامی توانست در قالب یک انقلاب تمام عیار، آزادی را محقق کند و از زیر یوق استبداد خارج شود. مردم همواره به دنبال این بودند که نظام سیاسی‌ای مستقر شود که تلفیقی از آموزه های دموکراسی و دین مداری باشد

در مورد جمهوری اسلامی هم باید گفت جامعه ایران جامعه ای است که مشخصا دو هویت بارز را همواره در تاریخ معاصر داشته است: یکی هویت آزادی خواهی، پیشرفت و تعالی طلبی، ورود به دوران مدرنیته و استفاده از مواهب آن و تناسب و سازگاری با این شرایط که در یک نظام سیاسی جمهوری و دموکراتیک متبلور می شد و هویت دوم هم هویت دینی و اعتقادی مردم و جامعه ایران بود. بالاخره جامعه ایران جامعه‌ای که اعتقاد به آموزه های اسلامی دارند که عمیقاً جزو فرهنگ ملی آنها شده است. بنابراین در نظام سیاسی هم مردم همواره به دنبال این بودند که نظام سیاسی‌ای را مستقر کنند که این نظام سیاسی هم آن هویت اولشان را بتواند محقق و دنبال کند و هم هویت دومشان را یعنی تلفیقی بین آموزه های مربوط به دموکراسی و جمهوریت و دین مداری و آموزه‌های دینی باشد که در قالب جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرد. این سه محور بزرگترین دستاوردهای انقلاب بوده که به تبع آن به تدریج گام‌های بعد اضافه و پیشرفت هایی حاصل شد.

* انقلاب اسلامی ایران در این چهل سال با چه کاستی هایی مواجه شده است؟ آیا این کاستی‌ها به اندازه ای بوده که اهداف اصلی انقلاب را تحت تاثیر قرار دهد؟
مبلغ: متقابلاً در این زمینه ما با مشکلات عدیده‌ای در طول این چهار دهه مواجه بودیم که نتوانست آنطور که باید و شاید اهداف مردم را محقق کند. در کنار این دستاوردها با کمبودها و کاستی های مختلفی مواجه بوده و هستیم که بخشی از این دستاورها را مخدوش کرده یا اجازه تحقق باید و شاید آنها را نداده است و در هر سه زمینه این مشکلات را مشاهده می‌کنیم. کاستی‌های این چهار دهه را می شود حول همان شعارهای اساسی انقلاب که جزو دستاوردهای مهم بوده است، برشماریم.

** رحیم‌پور ازغدی فقط انتقاد می‌کند تا در ردیف متفکرین قرار گیرد
وبسایت خبری «عصر ایران» در گفت و گو با محمد تقی فاضل میبدی نوشت: انتقادات اخیر حسن رحیم‌پور ازغدی از مراجع تقلید و روحانیت و حوزه‌های علمیه واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی و برخی از مدرسان حوزه را در پی داشته است. متن زیر گفت‌وگویی است با محمدتقی فاضل میبدی درباره نقد رحیم‌پور ازغدی بر مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه. آقای فاضل میبدی در زمرۀ روحانیان اصلاح‌طلب است و قاعدتاً به تقابل آقایان مکارم شیرازی و رحیم‌پور ازغدی «از بیرون» نظر می‌کند.

* بحث «سکولاریسم در حوزه‌ علمیه» دقیقاً ناظر به چه تحولی در حوزه است؟
- به نظر من کسانی که حوزه را متهم به سکولاریسم می‌کنند معنای این واژه را نفهمیده‌اند. برای سکولاریسم معانی مختلفی ذکر شده و در نگاه آقایان، اگر خوش‌بین باشیم، یعنی جدایی دین از سیاست. یعنی نمی‌خواهند بگویند حوزه بی‌دین شده است.

چون سکولاریسم به معنای بی‌دینی نیست. اگر مراد این افراد از سکولاریسم در حوزه، معنای اول (جدایی دین از سیاست) این مفهوم باشد، هیچ عیبی نیست. بالاخره اگر ما به آزادی فکر و بیان در حوزه معتقد باشیم، ممکن است برخی از علمای حوزه نگاه دیگری به مساله حکومت و سیاست داشته باشند. چنانکه برخی از آقایان به این‌جا رسیده‌اند که در سیاست نباید وارد شد؛ همچنان که بسیاری از مراجع سلف در سیاست وارد نمی‌شدند. نمونۀ این مراجع، آقایان خویی و خوانساری و مراجع ثلاث قبل از آقای بروجردی و همین طور خود آقای بروجردی و پیشترها مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری و مرحوم نایینی است.

اما اگر منظور منتقدین این باشد که این علما کلاً سیاست و حاکمیت را نفی می‌کنند، به نظر من چنین چیزی الان در حوزه نمود چندانی ندارد. البته برخی به کلی مخالف هر گونه ورود حوزه به فضای سیاسی‌اند و برخی هم مثل مرحوم امام خمینی(ره) معتقدند حوزه باید وارد سیاست شود و در آن دخالت کند. این دو تفکر هم در حوزه وجود دارد ولی وجود این تفکرات گوناگون به معنای متهم کردن و محکوم کردن حوزه نیست.

* آقای رحیم‌پور ازغدی در انتقاد از مراجع تقلید، به آنها می‌گوید شما یک سری حرف تکراری را مطرح می‌کنید و از روی دست همدیگر، با اختلافاتی جزئی، رساله می‌نویسید و این کار مهمی نیست؛ چراکه بسیاری می‌توانند چنین کاری انجام دهند.

- این آقایی که اسمش را بردید، خودش هم تا به حال هر چه گفته، حرف‌هایی تکراری بوده است. این اشکال اول از همه به خودش وارد است. این آقا فقط انتقاد می‌کند. گاهی از غرب و مدرنیته، گاهی از سروش، گاهی از حوزه و مراجع. به نظر من این آقا تا به حال هیچ حرفی جز انتقاد از این و آن نداشته است.در واقع حرف ایجابی ندارد. متفکر کسی است که طرحی ارائه بدهد. او معتقد است این مقولات باید در بستری عقلایی مطرح شوند و حرکت کنند. ولی این آقا چون متفکر نیست و می‌خواهد خودش را در شمار متفکرین قرار دهد، دائماً انتقاد می‌کند.

کسی که انتقاد می‌کند باید طرحی هم ارائه بدهد. باید مفهوم‌سازی کند و نظری ارائه بدهد و بگوید نسخه‌ای که من می‌پیچم این است. اما جدا از این نکته، بنده هم به عنوان یک شخص حوزوی، بر این باورم این دروسی که در حوزه تدریس می‌شود، روش تدریس در حوزه، و نگاهی که در حوزه نسبت به جامعه و جهان وجود دارد، قابل نقد است. این حرف درست است. یعنی الان حوزه‌های علمیه، و رویکردشان به اسلام و دنیای کنونی، باید نقد شوند.

اجتهاد در حوزه‌های علمیه به همان سبک سنتی دنبال می‌شود و وضعیت به گونه‌ای نیست که حوزویان بتوانند بگویند ما در این جای فقه نوآوری داریم. ما الان در فقه با چالش های جدی‌ای روبرو هستیم که مهم‌ترین آنها بحث حقوق زنان است. الان در فقه ما بین حقوق زنان و حقوق مردان تساوی وجود ندارد ولی در دنیای کنونی این نظر جا افتاده است.

** 4 اتفاق مثبت جشنواره فجر امسال
پایگاه خبری «عصر ایران» در مطلبی نوشت: جشنواره فیلم فجر ملی امسال از 10 بهمن شروع خواهد شد، اگر از سر انصاف به سیاست‌ها و اقدامات تیم برگزاری کننده تا امروز نگاه کنیم شاهد چند اتفاق مثبت هستیم:

1 - بازگشت بخش نگاه نو (فیلم اولی‌ها)
سال گذشته در اقدامی عجیب بخش نگاه نو (فیلم اولی‌ها) از جشنواره فجر حذف شد و 3 فیلم اولی با سایر فیلم‌ها در رقابت قرار گرفتند، بعد از اتمام جشنواره این اقدام آماج سیل اعتراضات و انتقادات قرار گرفت به این دلیل که این سیاست منجر به حذف جوانگرایی و فرصت سوزی برای استعدادهای جوان شد و از طرف دیگر خلا شور و حال حضور فیلمسازان جوان در جشنواره کاملا محسوس بود. امسال با حضور 10 فیلم از فیلمسازان معروف به «فیلم‌ اولی» نوید شور و حالی جدید و اتفاقاتی مثبت را در جشنواره سی و هفتم می‌دهد.

2 - نحوه زمان‌بندی نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه
امسال هم ساعت و روز نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه جشنواره فجر بر اساس قرعه کشی مشخص شد. سال‌های گذشته که بدون قرعه کشی برنامه نمایش فیلم‌ها اعلام می‌گشت، کلی جنجال، اعتراض و انتقاد به نمایش برخی فیلم‌ها صورت می‌گرفت. این اتفاق انجام قرعه کشی آن هم با حضور جمع زیادی از اهالی رسانه و نمایندگان فیلم‌ها باعث شده بسیاری از این حرف و سخن‌ها خاتمه یابد و دیگر قصد و غرض افرادی خاص یا مطرح ساختن تئوری توطئه، محلی از اعراب نداشته باشد.

3 - مجریان نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها
پنج مجری آشنا به سینما نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های حاضر در جشنواره را در سینمای اهالی رسانه برگزار خواهند کرد. امسال منصور ضابطیان، احسان کرمی،فرزاد حسنی، محمود گبرلو و حمیدرضا مدقق مسئولیت اجرای نشست‌‌ها را برعهده خواهند داشت.سال گذشته تمامی این جلسات را محمود گبرلو برگزار کرد. امسال با این ترکیب 5 نفره شاهد تنوع در این بخش هم هستیم . نکته جالب توجه این که این قضیه هم به شکل قرعه رقم خورد و هر فیلمی بر اساس قرعه در روزی قرار گرفت که مجری آن مشخص بود.

4 - انتشار لیست متقاضیان کارت سینما رسانه
بعد از ثبت نام اهالی رسانه برای درخواست صدور کارت حضور در جشنواره فجر امسال، اسامی تمامی متقاضیان و رسانه‌های مربوطه آنها منتشر شد و به شکلی شفاف معلوم شد چه افرادی و از طرف کدام رسانه در سینمای رسانه حضور خواهند داشت. امسال بنابر اعلام روابط عمومی جشنواره 1285 نفر از اصحاب رسانه و منتقد سینما، متقاضی حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شدند، که از این میان 1051 نفر به عنوان اصحاب رسانه و 234 نفر به عنوان منتقد، درخواست خود را ثبت کرده‌اند. با این شفاف‌سازی جای هیچ حرف و سخنی باقی نخواهد ماند و اگر هم کارتی برای افراد غیر مرتبط صادر شود مسئولیت آن با تیم برگزار کننده خواهد بود.

** چه عواملی باعث شد محمدرضا گلزار، جای عادل فردوسی‌پور را بگیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی «تابناک» با اشاره به نظرسنجی معنادار صداوسیما و یک شوک به برنامه «نود»؛ با درج تیتر فوق نوشت: مرکز افکارسنجی صداوسیما در تاریخ دهم دی یک نظرسنجی با نمونه آماری 404 نفر از افراد 15 سال و بالاتر ساکن شهر تهران به انجام رسانده که نتایج آن قابل تأمل است. بر اساس این نظرسنجی، مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار با 49 درصد بیننده و برنامه‌های «حالاخورشید» با اجرای رضا رشیدپور با 39 درصد، «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور با 38 درصد از شبکه سه و به «خانه برمی‌گردیم» با 31 درصد در رتبه‌های بعدی این نظر سنجی قرار دارند.

مسابقه «برنده باش» که یک «بازی پول» است، فاقد هیچ خلاقیت و نوآوری است و یک کپی از مدلی است که در دیگر کشورها اجرا شده و حتی پیش از این، ایرج نوذری نیز با مشارکت یک شرکت در سال‌های دور برای تلویزیون اجرا می‌کرد. بر این اساس می‌توان گفت فاصله «برنده باش» با رده‌های دوم و سوم این نظرسنجی بیش از آنکه به جذابیت این برنامه بازگردد به افول دیگر برنامه‌ها به ویژه «نود» بازمی‌گردد. اکنون این پرسش مطرح است که چه اتفاقی باعث شده شاهد این تغییر چشمگیر باشیم و محمدرضا گلزار جای عادل فردوسی‌پور را بگیرد؟

آیا شوک تازه به برنامه نود و فردوسی‌پور، منجر به بازنگری در این روند خواهد شد یا همه از این وضع راضی هستند و روند عبور از فردوسی‌پور به گونه دیگری طی می‌شود؟ زمان نشان خواهد داد که نود در چند سال چه شرایطی را پشت سر خواهد گذاشت و پربیننده‌ترین و پول‌سازترین برنامه تاریخ تلویزیون ایران چه فرجامی خواهد داشت.

** اگر انتصاب داماد من غیر قانونی است، برکنارش کنند
سایت خبری تحلیلی «تابناک» در گفت‌وگو با مسعود پزشکیان، نوشت: نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و در برنامه «اینجا» با عنوان بررسی پرونده آقازادگی و با محوریت شایسته‌سالاری یا آقازادگی به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخت.

اما گفته‌های این نماینده مجلس در صداوسیما با واکنش‌های بسیاری همراه بود. بسیاری بر این اعتقاد هستند که جمشید تقی زاد مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری باید چند روز قبل بر اساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، از سمت خود خداحافظی می‌کرد،اما وی همچنان به‌عنوان رئیس صندوق در حال ادامه فعالیت است و دلیل این فعالیت‌ها نیز حمایت ویژه نایب‌رئیس مجلس از این فرد است.

گفته می‌شود تقی زاده پس از دست دادن حمایت نمایندگانی که در روی کار آمدنش نقش بسزایی داشتند، برای بقای خود اقدامات غیرمتعارفی انجام داده است و پس از قوت گرفتن زمزمه‌های برکناری ایشان از صندوق بازنشستگی کشوری، در اقدامی غیرحرفه‌ای، داماد پزشکیان را به عنوان قائم‌مقام شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌گردی و جهانگردی منصوب نموده است.

اما مسعود پزشکیان در این خصوص در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: اگر کسی کار خلافی انجام داده، باید با آن برخورد شود و اگر وزیر هم با توصیه من یک بازنشسته را به کار گرفته است باز باید بروید و از وزیر درباره آن سؤال کنید. هرکسی در این کشور خلاف کرده، بی‌خود کرده است.

** یونسی: مشی امام راحل همواره موکدا این بوده که مبادا اکثریت جامعه به حقوق اقلیت تعدی کنند
پایگاه خبری «جماران» در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی، نوشت: دستیار سابق رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها با اشاره به اینکه مشی امام راحل همواره موکدا این بوده که مبادا اکثریت جامعه به حقوق اقلیت تعدی کنند، گفت: در دولت آقای روحانی اعلام منشور حقوق شهروندی در این جهت و تأسیس یک نهاد در دولت، با عنوان دستیاری ویژه در امور اقوام و اقلیت های دینی و قومی،‌ جهت رسیدگی و تضمین و نهادینه کردن حقوق قانونی و شهروندی ایرانیان اقلیت دینی و مذهبی و قومی بود که برای اولین بار ایجاد شد.

حجت الاسلام یونسی، با اشاره به نظر حضرت امام خمینی(س) درباره هموطنان اقلیت‌ دینی و قومی و مذهبی اظهار داشت: امسال در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم که امام پیش و پس از این پیروزی در سخنرانی‌های خودشان مکرراً نظرشان را درباره اقلیت‌های دینی، قومی و مذهبی در ایران اعلام داشتند و تأکید کردند که همه ایرانیان اعم از مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی و از هر قوم و قبیله‌ و دینی از حقوق شهروندی مساوی برخوردارند و هیچ‌کس به دلیل انتسابش به مذهب یا دینی از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نخواهد بود.

وی یادآور شد: همین نظر مبارک امام راحل در قانون اساسی نیز متجلی شد و اقلیت‌های دینی از حقوق رسمی و قانونی و شهروندی برخوردار شدند و در ده سالی که امام رهبری جمهوری اسلامی را برعهده داشتند، مشی خود را اینچنین قرار دادند و کمال احترام را برای رهبران اقلیت‌ها قائل بودند، بر رعایت حقوق آنان،‌ تأکید می کردند و آنها را به حضور پذیرفته و تکریم می‌نمودند.

دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد آیت‌الله هاشمی درباره اقلیت‌ها نیز اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله هاشمی چه زمانی که در مجلس بودند و چه دوره ای که رئیس‌جمهور شدند، بهترین و نزدیک ترین رابطه را با هموطنان اقلیت‌ مذهبی و دینی و قومی داشتند. ایشان در مقام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بیش از هر مسئول دیگری، مشی امام را در این رابطه مورد توجه قرار داده و به دنبال نهادینه کردن آن بودند و در جایگاه‌ها و موقعیت های مختلف، رفتار و برخورداری محبت آمیز و توام با رعایت حقوق شهروندی، با رهبران اقلیت‌های مختلف در کشور داشتند.

** دفاع رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مذاکره با طالبان
پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفتگوی اختصاصی باحشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نوشت: هر وقت جمهوری اسلامی ایران به سوی مذاکره و به خصوص مذاکره با دشمنان خود حرکت کرده بلوغ سیاسی خود را نشان داده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون متبوع وی در جریان مذاکرات ایران با طالبان قرار دارد یا خیر، گفت: قرار نیست همه افراد در جریان همه مسائل قرار بگیرند. اما کمیسیون این اصل که جمهوری اسلامی در دیپلماسی خود با افغانستان حدی ندارد را در جریان بوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی ها که با جنگ با طالبان دو دهه نکبت و بدبختی را در منطقه تحمیل کردند اولین کشوری بودند با طالبان در قطر مذاکره کردند و در عین حال نام این گروه را در لیست گروه های تروریستی سازمان ملل متحد قرار دادند. اما ایران کشوری است که از مذاکره با هدف ایجاد امنیت در منطقه استفاده می کند.

فلاحت پیشه معتقد است: هر وقت جمهوری اسلامی ایران به سوی مذاکره و به خصوص مذاکره با دشمنان خود حرکت کرده بلوغ سیاسی خود را نشان داده است. قضایای سوریه، عراق و یمن نشان داد که دیپلماسی ایران ثبات ساز است و در واقع برخلاف دیپلماسی بی ثبات کننده کشورهایی مثل آمریکا و عربستان دیپلماسی ایران ثبات ساز است.

وی یادآور شد: آمریکایی ها در چهار دهه اخیر به دنبال آشفتگی و بحران در مرزهای ایران با استفاده از سلفی گری اسلامی بوده اند و در این مسیر ابتدا القاعده با عنوان مقابله با اشغال افغانستان تشکیل شد؛ سپس دو افسر امنیتی سازمان سیا با همکاری افسران امنیتی پاکستان و حمایت عربستان طالبان را شکل دادند. آمریکا اکنون هم به دنبال انتقال حوزه جغرافیایی داعش به افغانستان است. آنها دنبال این هستند داعش که دیگر در عراق و سوریه جایگاهی ندارد را به افغانستان منتقل کنند.

فلاحت پیشه افزود: جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه بحران در افغانستان نگران است و به همین دلیل است که دیپلماسی فعالی را به کار گرفته تا تحولات افغانستان غیرافغانی نشود و تروریست هایی که مرام و عقیده سعودی و راهبرد آمریکایی دارند در مرزهای ایران لانه نکنند. مضاف بر این‌ها ایران رابطه رو به رشدی با افغانستان دارد که در این راستا و در شرایط مناسب، مراودات ایران با افغانستان به پنج میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که مجموع صادرات غیرنفتی ایران به 28 کشور اروپایی نصف مبادلات ایران با افغانستان هم نیست.

** مساله پیچیده‌ «قیمت جدید خودرو»
تارنمای خبری «فرارو» در گفت و گو با عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو نوشت: این روز‌ها صحبت از بازار خودرو از جمله موضوعاتی است که نه تنها مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته بلکه مجلس و دولت و حتی نهاد‌های دیگر هم در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ به طوری که روز گذشته نمایندگان مجلس در جلسه علنی به بررسی راه‌های ساماندهی این بازار پرداختند و مدتی قبل شورای عالی هماهنگی اقتصادی به بررسی ترخیص خودرو‌های وارداتی پرداخت. در این میان تصمیم بر این شده است که تعداد محدودی خودرو برای کاهش بحران در بازار، وارد کشور شود. اما با این وجود همچنان نارضایتی از خودرو‌های داخلی و قیمت‌گذاری‌ها بر قوت خود باقی مانده است.

بهرام شهریاری تحلیلگر مسائل حوزه صنعت خودرو عنوان کرد: «واقعیت این است که صنعت خودرو ما هیچوقت یک صنعت پویا نبوده و تا امروز در سطح مونتاژ باقی مانده است. اگر طی این سال‌ها به واسطه تلاش‌های یک جریانی صنعت قطعه‌سازی ایجاد شده است، اصلا به معنی این نیست که ما در صنعت خودرو به خودکفایی رسیدیم. دلیلش این است که ما هیچ‌وقت نتوانستیم خودمان یک خودرو طراحی کنیم. درباره سمند هم تقریبا ماجرا از همین قرار بود. یک حرکتی آغاز شد و ماشینی به نام سمند ایجاد شد، اما خیلی سریع متوقفش کردند؛ بنابراین ما اصلا خودروساز نداریم و صرفا یک سری مونتاژکار داریم که سال‌هاست به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

او تصریح کرد: «ولی با اینحال صنعت خودروی ما از سال 72 شکل گرفته است و تا سال 84 هم مسیر نسبتا درست و مناسبی را طی کرد، اما بعد از این سال کاملا دچار انحراف شد. این انحرافات هم به دلیل سوءمدیریت‌هایی بود که در آن دوره رخ داد و افرادی بر سر کار آمدند که به هیچ عنوان نه برایشان صنعت خودرو اهمیت داشت و نه توانایی لازم برای مدیریت این صنعت را داشتند؛ بنابراین ما به سمت واردات قطعات از کشور‌هایی مانند چین حرکت کردیم و آن هم در جهت درستی نبود و صرفا در راستایی سودجویی صورت می‌گرفت.»

عضو هیئت مدیره انجمن خودرو سازان گفت: «از طرف دیگر طبیعتا طی این سال‌ها سطح توقع مردم هم بالا رفته است و انتظاراتی دارند. مثلا آن‌ها تکنولوژی جدیدتری می‌خواهند، به دنبال طراحی‌های زیباتر هستند صنعت خودروسازی ما دچار مشکلات بسیار زیاد است و دلیلش هم این است که اولا اقتصاد ما عمدتا به صورت هدفمند حرکت نمی‌کند؛ یعنی ما اصلا برنامه توسعه صنعت و یا صنعت خودرو را نداریم و اصلا نمی‌دانیم که صنعت خودروی ما باید به کجا برسد.» «دلیل دوم این است که صنعت خودروی ما دولتی است.»

این تحلیلگر حوزه صنعت خودرو درباره جلسه اخیر مجلس برای ساماندهی بازار خودرو گفت: «به نظر من اصلا نمایندگان مجلس و باقی مسئولان مسیر را گم کرده‌اند. زیرا آن‌ها صرفا به دنبال این هستند که یک سری درمان‌های موقت پیدا کنند و اصلا به این فکر نمی‌کنند که مشکلات صنعت و بازار خودرو بسیار گسترده‌تر از آن تصوری است که این مسئولان دارند. اگر مجلس و دولت به فکر ساماندهی و اصلاح صنعت خودرو و بازار آن هستند، باید اولا در سیاست‌های کلان خود یک بازنگری درست و دقیق انجام دهند؛ دوم، صنعت خودرو سازی و به طور کلی صنعت را کاملا به بخش خصوصی واگذار کنند و سوم، باید در‌های کشور را به سمت بیرون باز کنند تا صنعتگران بتوانند با کشور‌های دیگر در ارتباط باشند از تجربیات و الگو‌های آن‌ها استفاده کنند.»

** تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت، مانع اشتغال جوانان تحصیلکرده شده است
جامعه خبری تحلیلی «الف» گزارش داد: کشور در حالی با معضل بیکاری جوانان به خصوص جوانان تحصیلکرده دست و پنجه نرم می کند که در برخی حوزه‌ها قانون با انحصاری کردن بازار، مانع اشتغال جوانان تحصیلکرده شده است. در حال حاضر به دلیل تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت، سالانه به طور متوسط تنها 3 درصد از متقاضیان موفق به اخذ پروانه وکالت می‏‌شوند.

بر اساس جزییات گزارش طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 97، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال حدود 24 درصد بوده و سهم بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه از کل بیکاران حدود 3 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ بیکاری در کشور 11.7 درصد بوده است. بنابراین، بیکاری جوانان فارغ ‏التحصیل یکی از چالش ‏های جدی کشور است. یکی از رویکردهای مهم در حل مسئله بیکاری، شناسایی و رفع موانع اشتغال است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و دولت در این خصوص فاقد یک برنامه مشخص است.

خدمات حقوقی ظرفیت مغفول اشتغالزایی در کشور- خدمات حقوقی، یکی از حوزه ‏های جذاب سرمایه ‏گذاری و ایجاد اشتغال است که بیش از یک درصد ارزش افزوده اقتصادی در سطح جهان مربوط آن است. با این وجود، اما علی‏رغم حجم بالای تقاضا برای دریافت خدمات حقوقی، بازار خدمات حقوقی در کشور به طور کامل شکل نگرفته‏ و تعداد کسب و کارهای ایجاد شده در این بخش بسیار معدود است. در حال حاضر، خدمات حقوقی در کشور منحصر به وکالت در دادگاه شده و انواع دیگر آن به صورت گسترده ارائه نمی‏شود. این در حالی است که در دنیا تنها 30 درصد خدمات حقوقی از نوع وکالت در دادگاه بوده و 70 درصد آن در قالب‏های دیگر و به منظور پاسخ به سایر نیازهای اقتصادی و اجتماعی توسعه یافته است.

** ایران خودرو دیگر محصول زیر 40 میلیون ندارد
پایگاه خبری تحلیلی «مشرق» گزارش داد: ایران خودرو 10 میلیون تومان روی قیمت هر یک از محصولاتش کشید تا از این پس، این شرکت دیگر خودروی زیر 40 میلیون تومان نداشته باشد.

از چند ماه قبل، صنعت خودروسازی کشور به علت التهابات ارزی و توقف تامین قطعه از سوی شرکت‌های رنو و پژو، دچار مشکل شد و تولید خودرو به شدت کاهش یافت. در این مدت خودروسازان به شدت به دنبال اخذ مجوز دولت برای گران کردن محصولاتشان بودند که نهایتاً این مجوز را دریافت کردند. در چند هفته اخیر به تدریج افزایش قیمت با محصولات کم‌تیراژ شروع شد و روز چهارشنبه هم ایران خودرو تمامی محصولات پرتیراژ خودش را 30 درصد گران کرد.

هرچند مسؤولان وزارت صنعت، اعلام قیمت‌های جدید خودرو را به ابلاغیه ستاد تنظیم بازار مشروط ساخته بودند، اما روز چهارشنبه ایران خودرو پیش‌قدم شد و در حالی که ستاد تنظیم بازار هنوز به صورت رسمی، گزارشی از تصمیم خود برای افزایش قیمت انواع خودروهای پرتیراژ را اعلام نکرده قیمت 14 محصولش را افزایش داد.

سایپا تاکنون قیمت جدید پراید و تیبا را اعلام نکرده اما با توجه به افزایش 30 درصدی محصولات ایران خودرو، قطعاً گرانی محصولات سایپا نیز در همین حد خواهد بود. بدین ترتیب قیمت پراید به 30 میلیون تومان افزایش خواهد یافت تا دیگر در بازار ایران خودروی زیر 30 میلیون تومان نداشته باشیم.

قرار بر این بود که ستاد تنظیم بازار، سه‌شنبه 18 دیماه، موضوع بررسی قیمت‌های خودرو را در دستور کار قرار داده و برای آن تصمیم‌گیری کند، اگرچه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم هفته گذشته وعده داده بود که تا پایان هفته قبل، نرخ‌ها را اعلام نمایند. اما در حالی که شرکت ایران خودرو قیمت جدید برای محصولات خود اعلام کرده که به طور رسمی از سوی متولی اصلی قیمت‌گذاری یعنی سازمان حمایت اعلام نشده است.

ایران خودرو سرانجام روز چهارشنبه مجوز افزایش قیمت انواع خودروهای زیر 45 میلیون تومانی خود را از دولت دریافت کرد و تغییرات قیمتی خودروهای پژو 206، خانواده سمند، پژو 405، رانا و پژو پارس سال را در لیست دی ماه خود منتشر کرد. براین اساس تغییرات قیمتی در محصولات ایران خودرو بیش از 10 میلیون تومان در انواع محصولات بوده است.

** تیم ملی ایران هیچکس را غافلگیر نکرد / ویتنام سطح توان ما را تعیین می‌کند
وبسایت خبری «مشرق» در گفت و گو با اصغر شرفی، مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران، نوشت: مربی تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات جام جهانی 1978 آرژانتین درباره شرایط تیم ملی فوتبال کشورمان رودرروی حریفی از شرق آسیا به تحلیل وضعیت گروه D پرداخت و گفت: آنچه ما از تیم ملی مان توقع داشتیم همین بود که یمن را با گل‌های بالا شکست بدهد که داد. تیمی که ما در جام جهانی دیدیم و از بازی‌هایش مقابل اسپانیا، مراکش و پرتغال لذت بردیم کمتراز این بازی می‌کرد باید تعجب می‌کردیم. تازه این تیم بعد از جام جهانی خیلی هم اردو داشت و چند دیدار تدارکاتی هم بازی کرده بود.

آنچه باعث می‌شود تیم ملی ما یکدست، با هدف و منظم بازی کند وحدت تاکتیکی تیمی است که بین نفرات تیم می‌بینیم. ما با 9 نفر حمله می‌کنیم، با 9 نفر دفاع می‌کنیم و با 11 نفر توپ را درون میدان به گردش درمی آوریم. در حمله همیشه یک دفاع عقب زمین می‌ماند و در بازگشت تیم به عقب، یک نفر آن جلو هست. در حین بازی سازی نیز حتی دروازه بان تیم هم در این کار دخالت دارد. این وحدت، هارمونی بالایی به تیم ملی می بخشد که منجر به ارائه بازی زیبا می‌شود. حریف را هم مستأصل می‌کند.

در مسابقه دوم می‌توانیم عیار واقعی تیم ملی مان را بهتر بشناسیم و متوجه شویم که تیم ملی ما خیلی قوی بوده یا یمن ضعیف است. گرچه بازیکنان ویتنام سرعتی بودند و دوندگی بالایی داشتند ولی مشخصه بارز این تیم به گردش درآوردن سریع توپ در میدان بود. آنها روبروی عراق با سه، چهار ضرب توپ را به پشت محوطه 18 قدم عراق می‌رساندند و همین باعث شده بود عراقی‌ها کمی خشن بازی کنند و حتی ویتنامی‌ها را بزنند. باید عناصر توپ گیر و ارسال کننده را مهار کرد تا ارتباط این دو را قطع کنیم.

** خوب، بد، زشت فضای مجازی ؛ تکلیف ما با این پدیده منحصر به فرد چیست
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» با درج عناوین «از نماینده مجلسی که برای پدرش بارگاه ساخت تا دخترکی که در سیرجان کتک خورد ؛ چرا دیگر هیچ حرفی نگفته و هیچ سری نهان نمی ماند/ خوب ، بد ، زشت فضای مجازی ؛ تکلیف ما با این پدیده منحصر به فرد چیست؟» گزارش داد: هیچ حرفی نگفته و هیچ سری نهان نمی ماند؛ به یمن وجود فضای مجازی. از اعتراض به یک پوستر و تبلیغات محیطی شهرداری گرفته تا رفتار نمایندگان مجلس با مردم. آن دوران که شرح ماوقع در خراسان یا ولایات دیگر به دارالخلافه نمی رسید؛ گذشته است. زمانه ای که هر آقازاده و وزیر و وکیل هرطور می خواست می تاخت و کسی جلودارش نبود نیز هم. امروزه کار به کاردان که همانا مردم باشند، سپرده شده است. مردمی که اگرچه منسب دولتی در نظام حکومتی ندارند اما وجدانشان بیدار است و از قضا، بخت نیز یارشان. بخت یارشان است که در عصر ارتباطات زندگی می کنند و به برکت پیشرفت علم و تکنولوژی از هیچ رویدادی بی خبر نمی ماند. عصری که هیچ نماینده مجلسی نمی تواند بدون سر و صدا برای پدرش بارگاه بسازد، سیلی به مامور دولت بزند یا به یک کارمند گمرک و خبرنگار ناسزا بگوید و اهانت کند.

بدیهی است که توسعه فضای مجازی مثل هر امر دیگری می تواند با آسیب ها و مخاطرات اجتماعی همراه باشد اما محسنات و ویژگی های مثبت آن به قدری می چربد که به جای کوک کردن ساز مخالفت با آن به فکر تقویت نقاط قوت و راهکاری برای کاستن از آسیب ها باشیم. مصداق این تلاش همان ابزاری است که وزیر جوان سعی دارد به والدین معرفی کند تا به واسطه آن بر عملکرد فرزندان خود در فضای مجازی نظارت داشته باشند.

سوءاستفاده برخی افراد از این وادی و تلاش برای ترویج جرایم و مفساد گونان از این طریق نباید موجب آن شود که از خیر ویژگی های مثبت فضای مجازی بگذریم. خشک و تر را باهم خواهیم سوزاند اگر در نظر نداشته باشیم که همین شبکه های اجتماعی چه نقشی موثری در اطلاع رسانی بازی می کنند و چطور در بزنگاه ها پژواک صدای مردم می شوند.

** میلیاردرهای ایرانی میلیونر می‌شوند
وبگاه «خبرآنلاین» با واکاوی طرح حذف چهار صفر از پول ملی، گزارش داد: همتی، رییس کل بانک مرکزی که این روزها با اقدامات پیاپی نهاد تحت تصدی‌اش در بازارهای پولی و مالی بر صدر اخبار نشسته است، هفته گذشته خبر از اجرای طرحی داد که هر چند تازه نبود اما فضای رسانه ای ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد. او از ارائه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی ایران به دولت خبر داد و وقتی همهمه ها در این خصوص بالا گرفت، اعلام کرد که این طرح حداقل دو سال دیگر اجرایی خواهد شد.

هر چند حذف صفر از واحد پول ایران موافقانی جدی دارد اما بررسی‌ها نشان از آن دارد که شمار مخالفان این طرح به تدریج با ورود کارشناسان و اساتید اقتصاد دانشگاه رو به افزایش است.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه را می‌توان در جرگه موافقان ارزیابی کرد. وی می‌گوید : این اقدام می تواند مبادلات اقتصادی ایران را تسهیل کند. شهباز حسن پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی نیز با اشاره مصوبه دولت در جریان بررسی لایحه بانک مرکزی در خصوص حذف 4 صفر از پول ملی، گفت: این بهترین اقدام در راستای ساده‌سازی اعداد است.

با این وجود کم نیست شمار کارشناسانی که این طرح را طرحی فاقد مبنا و مفهوم مشخص برای اقتصاد می دانند. طهماسب مظاهری در این زمینه گفته است در شرایط فعلی اولویت اقتصاد ما اصلاح زیرساخت های پولی و بانکی است نه حذف صفر از پول ملی، همچنین در حال حاضر دولت ظرفیت حذف صفر از پول ملی را به شکل صحیح ندارد و ممکن است دچار انحراف و کج روی شود. دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی اما نظری متفاوت ارائه کرده است. وی می گوید: به عنوان نظر شخصی اجازه دهید حرفی در این باره نزنم و نظر وزارتخانه را کار کنیم و آنجا اعلام خواهم کرد.

** حذف صفر از پول ایران شبیه جراحی پلاستیک است، فقط ظاهر تغییر می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی «رویداد 24» در گفت و گو با استیو هنک استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز نوشت: هفته گذشته عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی ایران از احتمال اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی رونمایی کرد. این خبر با واکنش‌های متعددی از سوی اقتصاددان‌ها همراه بود. وزیر اقتصاد و دارایی در واکنش به این سیاست از ابراز نظر شخصی خود درباره این سیاست سرباز زد و عملا نشان داد نسبت به اجرای چنین سیاستی مشکوک است.

«استیو هنک» استاد دانشگاه اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز که پژوهش‌های متعدد او در زمینه اقتصاد و تورم ایران توجه زیادی را به خود معطوف کرده درباره تاثیر کاهش تعداد صفر‌های ارز ملی ایران به عنوان سیاستی ضد تورمی و تاثیر آن بر عناصری نظیر نرخ تورم و نرخ برابری ارز گفته طرح حذف 4 صفر از پول ایران مانند سپردن اقتصاد ایران به تیغ جراح پلاستیک است. ظاهر عوض می‌شود، اما در واقع هیچ تغییر مهمی رخ نمی‌دهد.

«هنک» مثالی زد و گفت: «ابرتورمی به مراتب بزرگتر در مجارستان رخ داده بود. آن‌ها تورم 207 درصدی را در ماه جولای سال 1946 تجربه می‌کردند. این تجربه با اصلاحات ارزی در آگوست 1946 همراه شد. بدین ترتیب ارز «پنگو» جای خود را به «فورینت» داد. در واقع 400 اوکتیلیون «پنگو» (4 با 29 صفر روبه روی آن) معادل یک «فورینت» شد.» «مجارستان در واقع 29 صفر را از واحد پولی خود حذف کرد. این بزرگترین کاهش صفر از یک ارز ملی در تاریخ جهان بوده که همچنان معتقدم یک تغییر صوری بوده است.»

در دورانی که پول‌های ملی با پشتوانه اعتماد مردم به جای طلا و نقره اعتبار میگیرند، دولت‌ها باید ارزش پول را برای جلب اعتماد عمومی دستکاری کنند. یکی از ابزار‌های دستکاری، تورم است. دولت می‌تواند با افزایش قابل توجه توزیع پول بر تورم تاثیرگذار باشد. ابزار دیگر اصلاحات اقتصادی است. با این روش دولت‌ها می‌توانند پول ملی را کاملا تغییر دهند، اما این کار به دلیل مقاونت مردم زمان بر است. در نتیجه دولت‌ها به سمت حذف صفر قدم برمی‌دارند. اقدامی که معمولا به واسطه هایپر تورم تثبیت می‌شود.

حذف صفر پول ریشه در سیاست‌های داخلی دارد. دولت‌ها به دنبال کاهش تورمند، چون به رای رای دهندگانی که با وضعیت اقتصادی آن‌ها را ارزیابی می‌کنند نیاز دارند. در نتیجه زمان نزدیک شدن به انتخابات‌ها در اتخاذ این سیاست اهمیت دارد. این سیاست به رای دهندگان این سگنال را می‌دهد که دولت در تغییر وضعیت مصمم است. اما همیشه برای دولت‌هایی که از یک حزب تشیکل شده‌اند این نگرانی وجود دارد که به شکست‌های این سیاست به عنوان شکست دولت و حزب حاکم استناد شده و علیه آن‌ها در انتخابات مورد بهره برداری قرار بگیرد.

** جلوی خواستگاری از دختران زیر 18 سال گرفته شود
وبسایت خبری «رویداد24» در گفت و گو با اعظم آهنگر جامعه شناس اجتماعی نوشت: قانون منع کودک همسری سرانجام پس از رفت و آمد‌های بسیار میان نمایندگان مجلس و بررسی‌های بیش از دوسال، در مجلس رای نیاورد، اما نمایندگان مطرح کننده طرح همچنان بر نظرشان پافشاری دارند و سعی دارند نمایندگان مخالف را با خود همراه کنند تا مانع ازدواج کودکان با سنین پایین شوند.

این قانون در حالی در ایران تصویب نمی‌شود که سازمان ملل ازدواج زودهنگام را ازدواج زیر ١٨سالگی می‌داند. عربستان در روز‌های گذشته قانون منع ازدواج کودکان را تصویب و ازدواج دختران زیر 15 سال را به طور کامل ممنوع و ازدواج دختران و پسران زیر 18 سال را منوط به اجازه دادگاه و مراجع تشخیص دهنده کرده است.

آسیب شناسان معتقدند دخترانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند، رشد عقلی و شخصیتی کاملی ندارند و عموما اطلاعی از زندگی مشترک و زناشویی ندارند که بخواهند تصمیم گیری صحیحی در این رابطه داشته باشند، علاه بر این که برخی از آن‌ها توسط خانواده و به دلیل شرایط مالی سختی که دارند ازدواج می‌کنند.

برخی کارشناسان، اما نظرات متفاوتی در این رابطه دارند، یکی از این جامعه شناسان بر این عقیده است اصولا حتی نباید به «خواستگاری» دختران زیر 18 سال رفت، اما این برای تمامی جامعه صدق نمی‌کند و در برخی از شهر‌ها دختران از سن کم برای زندگی مشترک و زناشویی آماده می‌شوند تا در سن 14 یا 15 سالگی ازدواج کنند. به همین دلیل نباید یک قانون را برای همه اجرایی کرد.

اعظم آهنگر جامعه شناس مسائل اجتماعی با اشاره به دلایل برخی از نمایندگان مجلس برای عدم تصویب طرح کودک همسری، می‌گوید: گفته شده برخی از نمایندگان اعلام کرده‌اند که نظرسنجی کردیم و متوجه که افرادی که در سنین پایین ازدواج کرده‌اند از زندگی خود رضایت بیشتری دارند، خب اگر واقعا نظرسنجی شده و به چنین آمار و اطلاعاتی دست پیدا کرده‌اند، اطلاعات نظرسنجی را اعلام کنند.

عضو موسسه تحقیقات اجتماعی ادامه داد: اگر دختران ما در کمتر از سن 18 سال به بلوغ عقلی برای ازدواج رسیده‌اند، بهتر است اجازه رای دادن یا حتی افتتاح حساب را هم داشته باشند. چون قطعا دختری که به بلوغ عقلی برای ازدواج و تشکیل زندگی رسیده است، می‌تواند رای هم بدهد.

آهنگر می‌گوید دختران با فرهنگ‌های متفاوت بزرگ می‌شوند. در برخی قومیت‌ها و شهرستان‌ها دختران را به نوعی تربیت می‌کنند که در سن 14 یا 15 سالگی همه جوره آماده ازدواج باشند، ما باید به عرف و فرهنگ مناطق نگاه کنیم و قوانین را برهمین اساس بگذاریم. منطقی نیست که در مرکز بنشینیم و بخواهیم برای کل کشور یک نسخه بنویسیم.

این آسیب شناس گفته بهتر است کمیته‌ای تشکیل شود و دخترانی که در سن پایین قرار است ازدواج کنند، همانطور که برای آزمایش خون و ... به مراکز مختلف مراجعه می‌کنند به این کمیته هم مراجعه کنند و کارشناسان پس از بررسی‌های لازم اعلام کنند که این دختر رشد عقلی لازم را دارد و خانواده به دلایلی نظیر فقر و اعتیاد پدر و ... قصد شوهر دادن او را ندارد و رشد عقلی او را تایید کند.

** آغاز به حاشیه کشیده‌شدن تاکسی‌های اینترنتی
پایگاه خبری «598» با درج عنوان «در گزارشی از اقدام عجیب شرکت اسنپ؛ ادغام اسنپ بانوان و اسنپ آقایان!» نوشت: اتفاق عجیبی که اخیرا در برخی شهرها گزارش شده است، پیشنهاد راننده خانم برای مسافران مرد است؛ شرکت اسنپ تا پیش از این به منظور خدمات‌رسانی به بانوان، بخشی را تحت عنوان «اسنپ رز» طراحی کرده بود و بدین گونه بانوانی که قصد داشتند از تاکسی اینترنتی استفاده کنند به این بخش مراجعه می کردند، از سوی دیگر بانوانی که قصد داشتند تحت سامانه «اسنپ» مسافرکشی کنند می‌توانستند با خیال راحت در بخش «اسنپ رز» ثبت نام کرده و فقط مسافران خانم را جابجا نمایند.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، نرم افزار اسنپ که طی چهار سال اخیر مورد استقبال مردم واقع شده است، توانسته بخشی از مشکلات حمل و نقل شهری را مرتفع نماید؛ از طرفی طبق آخرین آمار ارائه‌شده، در بستر این نرم افراز بیش از هزار و 100 شغل مستقیم و حدود 700 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

طبق قوانین ابلاغ شده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، هر مجموعه‌ای که بخواهد کالا یا خدماتی را از طریق فضای مجازی به فروش برساند و تراکنش مالی داشته باشد، می بایست از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت احراز هویت و تأیید صلاحیت شود. شرکت اسنپ نیز همچون بسیاری دیگر از شرکت های اینترنتی فعالیت خود را در بستر فضای مجازی طراحی کرده است؛ اما ظاهرا نبود نظارت کافی در این حوزه منجر به ترویج رویکردهای ضدفرهنگی و به حاشیه کشیده شدن کسب و کارهای اینترنتی شده است.

اتفاق عجیبی که اخیرا در برخی شهرها گزارش شده است، پیشنهاد راننده خانم برای مسافرین مرد است؛ شرکت اسنپ تا پیش از این به منظور خدمات‌رسانی به بانوان، بخشی را تحت عنوان «اسنپ رز» طراحی کرده بود و بدین گونه بانوانی که قصد داشتند از تاکسی اینترنتی استفاده کنند به این بخش مراجعه می کردند، از سوی دیگر بانوانی که قصد داشتند تحت سامانه «اسنپ» مسافرکشی کنند می‌توانستند با خیال راحت در بخش «اسنپ رز» ثبت نام کرده و فقط مسافرین خانم را جابجا نمایند.

با اینحال طی تماسی که خبرنگار 598 با شرکت اسنپ گرفت، مشخص گردید که مدیران این تاکسی اینترنتی تصمیم به ادغام راننده‌های خانم و آقا گرفته و حتی در برخی شهرها از مدت‌ها پیش این سیاست به اجرا درآمده است اما تعداد بانوانی که مبادرت به ثبت‌نام در اسنپ‌اکو کرده‌اند فعلا محدود است.

حال اما ادغام کردن اسنپ بانوان با آقایان (به عبارتی همسفر شدن بانوان با راننده مرد و همسفر شدن آقایان با راننده خانم) می‌تواند آغازی باشد بر ایجاد حواشی احتمالی در سطح شهرهای مختلف؛ از طرفی اجرای چنین سیاست اشتباهی توسط شرکت اسنپ با بن‌مایه های فرهنگی جامعه ایران همخوانی ندارد، بر همین اساس در بلندمدت با شکست مواجه خواهد شد.

پژوهشم**1699**9131

نظر شما