شناسهٔ خبر: 30555155 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادعای رویترز مبنی بر کاهش شدید صادرات نفت ایران در ماه ژانویه بر اساس آمار ناقص

رویترز در گزارشی بدون در نظر گرفتن خبرهای پیشین خود و با استناد به آماری که موسسات رهیابی نفتکش‌ها آنها را کامل نمی‌دانند، مدعی شد صادرات نفت خام کشور برای سومین ماه در ماه ژانویه به شدت کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، درحالی که مشتریان نفتی در حال ازسرگیری خرید نفت از ایران هستند و اعلام کرده بودند که از ژانویه یا فوریه به خرید نفت از ایران می پردازند و خاموشی سیستم های رهیابی نفتکش ها پس از اعمال مجدد تحریم ها، مانع لو رفتن آمار دقیق صادرات نفت کشور شده است، رویترز علی رغم نداشتن رقم دقیق محموله های نفتی ایران مدعی شد صادرات نفت خام کشور برای سومین ماه در ماه ژانویه به شدت کاهش یافته است.

این رسانه انگلیسی نوشت علی رغم دریافت معافیت مشتریان نفتی ایران از تحریم ها، صادرات نفت خام ایران در ماه نوامبر به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و به رقم دور قبلی تحریم ها در بازه زمانی 2012 تا 2016 بازگشته است.

رویترز با اذعان به اینکه صادرات نفت ایران نسبت به ماه گذشته افزایش یافته، به نقل از آمارهای رهیابی نفتکش ها و منابع صنعتی مدعی است محموله های نفتی ایران همچنان در ماه دسامبر کمتر از یک میلیون بشکه در روز باقی مانده و بعید است که در ماه ژانویه (ماه جاری میلادی) از این رقم تجاوز کند.

این درحالی است که یکی از منابع آگاه رویترز گفته است: «من انتظار دارم در نیمه دوم ماه ژانویه با ازسرگیری دوباره خرید مشتریان آسیایی، رقم صادرات نفت ایران اندکی افزایش یابد.»

این خبرگزاری بدون به اشاره خبرهای روز گذشته خود مبنی ازسرگیری خرید نفت کره جنوبی و ژاپن از ایران ادامه داد یکی از خریداران نفت ایران تایوان است که علی رغم دریافت معافیت سال گذشته میلادی اعلام کرد که به علت نبود سازوکار پرداخت پول، از ایران نفت نخریده است.

و در جایی دیگر تنها از ترکیه نام میبرد و می نویسد برخی خریداران نفت ایران که در ماه نوامبر از خرید کنار کشیده بودند در حال بازگشت هستند. ترکیه واردات نفت از ایران را پس از یک ماه توقف در ماه نوامبر، ازسرگرفت. میزان خرید ترکیه کمتر از نصف میزان پیش از اعمال مجدد تحریم هاست.

به نوشته رویترز، ایران گفته است میزان صادراتش آنقدر که برآورد می شد، کاهش نیافته است زیرا نفت خود را به خریداران جدید می فروشد. اما از افشای نام این خریداران به علت تحریم ها خودداری کرد.

کم شدن صادرات نفت ایران به توافق کاهش تولید اوپک در سال 2019 کمک می کند هرچند که ایران از آن معاف شده اما موجب افزایش قیمت نفت می شود.

یک منبع آگاه در شرکتی که محموله های ایران را رصد می کند، گفت: «ما یک افزایش اندک نسبت به ما دسامبر را پیش بینی می کنیم.» وی افزایش صادرات ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر را 50 هزار بشکه در روز برآورد کرد.

میزان صادرات نفت ایران در صورت در نظر گرفتن میعانات گازی (نوعی نفت بسیار سبک) به همراه نفت خام بیشتر خواهد شد. شرکت کپلر که محموله های نفتی را دنبال می کند، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه دسامبر را 1.35 میلیون بشکه در روز عنوان کرد.

این رسانه انگلیسی در این بخش گزارش خود اذعان می کند که سرنوشت برخی محموله های ایران مشخص نیست و می نویسد، به گفته منابع صنعتی، دنبال کردن صادرات نفت ایران از زمان آغاز دوباره تحریم ها دشوارتر شده است زیرا کشتی ها سیستم های رهیابی را خاموش کردند و برخی محموله ها را مخفی نگه می دارند.

بر اساس آمارهای ریفینیتیو ایکون، محموله های شامل میعانات گازی در ماه دسامبر به حدود 650 هزار بشکه در روز رسید هرچند که این رقم شامل تمام نفتکتش هایی که سیستم رهیابی خود را خاموش کرده اند نمی شود.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما