شناسهٔ خبر: 30553591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بیماری‌های خونی و فلج مغزی را شکست دهید!

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: اگر در خانواده‌ای کودکی مبتلا به سرطان خون وجود دارد، بایستی حتما خون بند ناف نوزاد جدید را ذخیره سازی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مرتضی ضرابی، مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: شرکت بن یاخته‌های رویان مرکز جمع آوری سلول‌های بنیادی خون بند ناف از سال 84 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر در کل کشور دفاتر نمایندگی وظیفه جمع آوری خون بند ناف را عهده دار هستند.

 

وی افزود: در اوایل دهه 80 به دنبال نخستین تحقیقاتی که درباره سلول‌های بنیادی در دنیا صورت پذیرفته بود، مرحوم کاظمی آشتیانی محققانی را مامور به دریافت اطلاعات کرد و در نهایت به این جمع بندی رسید که یکی از عرصه‌های مهم در بحث پزشکی، بحث سلول‌های بنیادی است که می‌تواند مورد توجه واقع شود اما به دلیل برخی ملاحظات اخلاقی در این زمینه، این فرد نامه‌ای خطاب به رهبری نوشت و از ایشان کسب تکلیف کردند.

 

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان بیان کرد: رهبری اعلام کردند «به دوستان بگویید با همت و پشتکار هدف‌های بزرگ تحقیقات را ادامه دهند و این ثروت هنگفت انسانی را برای ملت و کشور خود تولید نمایند، باید مراقب باشند که ساختن قطعات یدکی انسان به ساختن انسان منتهی نشود».

 

وی با اعلام اینکه کشور ما در زمره 10 کشور برتری است که دانش سلول‌های نبیادی را در اختیار دارد، گفت: سلول بنیادی سلولی است که هم قدرت تکثیر و نوزایی دارد و همچنین می‌تواند به سلول‌های دیگر تمایز یابد، بنابراین هر سلولی سلول بنیادی نیست ولی همه بافت‌های بدن برای خود سلول بنیادی را دارند.

 

ضرابی تصریح کرد: مغز و استخوان سلول بنیادی خون ساز را داراست به همین دلیل بیش از 50 سال در سراسر دنیا از سلول‌های بنیادی مغز و استخوان برای بیماری‌های خونی استفاده شده و پیوند مغز و استخوان انجام می‌شود.

 

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان با بیان اینکه بند ناف و جفت مجرای ارتباطی بین مادر و جنین طی دوران بارداری است، اذعان کرد: خون موجود در بند ناف و جفت مملو از سلول‌های بنیادی است که اگر این خون جمع آوری شود، می‌تواند منبعی برای سلول‌های بنیادی باشد، از همین رو بانک‌های خون بند ناف در سراسر دنیا شکل گرفت.

 

وی تاکید کرد: اولین پیوند خون بند ناف در سال 1988 در فرانسه صورت پذیرفته که نمونه بند ناف خواهر به برادر بیمار پیوند شد و از پس امکان ذخیره سازی خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت.

 

ذخیره سازی 110 هزار نمونه خون بند ناف در مجموعه رویان

ضرابی با بیان اینکه دو نوع بانک خون بند ناف تحت عنوان عمومی و خصوصی داریم، گفت: در بانک عمومی خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند نمونه خون بند ناف نوزاد را اهداء می‌کنند ولی در بانک خصوصی متقاضیان با عقد قرارداد نمونه خون بند ناف را برای خود نگه‌داری می‌کنند؛ در حال حاضر قریب به 110 هزار نمونه خون بند ناف را در مجموعه رویان ذخیره سازی کردیم که بزرگترین ظرفیت سلول‌های بنیادی خون بند ناف در سطح خاورمیانه است.

 

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان اظهار کرد: خون گیری در بیمارستان با روش ساده‌ای صورت می‌پذیرد و نمونه بلافاصله به آزمایشگاه مرکزی در تهران ارسال می‌شود و کار جدا سازی سلول بنیادی صورت می‌پذیرد، این در حالی است ک این اقدام طی چند سال اخیر نیز در خراسان رضوی انجام می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه سلول‌های بنیادی در تانک‌های ذخیره سلول که حاوی نیتروژن مایع است و در منهای 196 درجه به مدت 25 سال نگهداری می‌شود، افزود: در دنیا قریب به 800 هزار نمونه در بانک‌های عمومی و چهار میلیون نمونه در بانک‌های خصوصی ذخیره سازی شده و از این میزان 40 هزار پیوند با استفاده از خون بند ناف در دنیا انجام شده است.

 

ضرابی تصریح کرد: ما بانک شاخص‌های ژنتیکی سلول را که 70 هزار دیتا دارد را در بانک خون بند ناف رویان دارا هستیم، علاوه بر دفاتری که بانک خون بد ناف رویان در کشور دارد، دو دفتر در عمان و عراق فعال هستند و نمونه‌های خون بند ناف در کشور ما ذخیره سازی می‌شود که جزو دستاورد‌های ما در بحث سلول‌های بنیادی است.

 

پرده جنینی بهترین ضخم پوش برای سوختگی شدید و ضخم پای دیابتی‌ها

وی بیان کرد: ما به جز خون بند ناف از سایر ضمائم زایمانی نیز استفاده می‌کنیم، زمانی که نوزادی متولد می‌شود بند ناف، جفت و پرده جنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرده جنینی ضخم پوش بسیار خوبی است که در سوختگی‌های شدید، ضخم پای افراد دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

 

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان با بیان اینکه در حال حاضر توانمدی فراوری پرده جنینی را دارا هستیم، گفت: بند ناف دارای سلول بنیادی مزانشیمی است که می‌تواند به سلول‌های عصبی، ماهیچه‌ای و استخوانی تبدیل شود که برای بیماران فلج مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ضرابی تاکید کرد: 54 درصد نمونه‌های خون بند ناف که ذخیره سازی شده حاصل تولد نوزان پسر و 46 درصد حاصل تولد نوزادان دختر است، 86 درصد زایمان‌هایی که خون بند ناف جمع آوری شده سزاریان و تنها 14 درصد متعلق به زایمان طبیعی بوده است؛ بیش از 400 بیمارستان در کشور نمونه‌گیری خون بند ناف را انجام می‌‌دهند، در زایمان طبیعی حجم خونی که دریافت می‌شود بیشتر است از همین رو به بانوان توصیه می‌کنیم برای اخذ خون بند ناف ترجیحا زایمان طبیعی داشته باشند.

 

30 پیوند موفق توسط نمونه‌های خون بند ناف

وی اظهار کرد: ما از نمونه‌های خون بند ناف رویان قریب به 30 پیوند انجام دادیم که بیشتر این عمل‌ها مربوط به بیماری‌های خونی همچون تالاسمی، سرطان خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، بیماری‌های مادر زادی و کم خونی بوده است؛ کارن کودکی است که در سن پنج سالگی مبتلا به نارسایی مغز و استخوان شد و نمونه بند ناف خودش برای درمان خودش استفاده شد و در حال حاضر قریب به سه سال از این پیوند موفقیت آمیز گذشته است، همچنین کودک دیگری که مبتلا به سرطان خون بود، توانست از نمونه خون بند ناف برادر خود برای پیوند استفاده شد.

 

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: توصیه ما به تمامی افرادی که در آستانه تولد فرزند هستند این است که به طور حتم در بانک خون بند ناف ثبت نام کنند، خانواده‌هایی که در خانواده خود فردی دارند که کودک مبتلا به سرطان خون است، بایستی حتما خون بند ناف نوزاد را ذخیره سازی کنند.

 

وی با بیان اینکه بسته به نوع بیماری و تعداد کیسه‌های خون بند ناف فریز شده می‌توان از نمونه برای درمان استفاده کرد، اذعان کرد: برای بیماری‌های غیر خونی می‌توان از هر بسته خونی در چند نوبت استفاده کرد؛ اگر به هر دلیل کودکی مبتلا به بیماری‌ای شد که درمان آن با سلول‌های بنیادی باشد، هم خود کودک و هر فردی که با او تطابق ژنتیکی داشته باشد، می‌تواند از آن بهره گیرد.

 

درمان 70 بیماری با سلول‌های بنیادی

ضرابی تصریح کرد: محققان در مطالعات خود دریافته‌اند که امکان درمان بیش از 70 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود دارد، در حال حاضر در دنیا برای بیماران اوتیسم، فلج مغزی، دیابت نوع یک، سکته مغزی، سکته قلبی، آرتوروز شدید در حال تحقیقات برای درمان توسط سلول‌های بنیادی هستند و تا دو سال آینده بخشی از این بیماری‌ها درمان می‌شود.

 

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان خبر داد: کارآزمایی در رابطه با 120 کودکان مبتلا به فلج مغزی در ایران صورت پذیرفت و سلول‌های بنیادی خون بند ناف به آن‌ها تزریق شد که خوشبختانه نتایج فاز اول بسیار خوب بود و در فازدوم از اول دیماه آغاز شد، امیداریم با تعیین نتایج، درمان برای تمامی بیماران فلج مغزی حاصل آید.

 

ضرابی ادامه داد: خوشبختانه بیش از 13 هزار نمونه خون بند ناف را در خراسان رضوی ذخیره کردیم و با همکاری بیمارستان بنت الهدی که فعال در جمع آوری بند ناف بوده و تنها بیمارستانی است که اقدام به ذخیره سازی پرده جنینی کرده است؛ هزینه اولیه برای نگه داری خون بند ناف در بانک خصوصی سه میلیون و 200 هزار تومان است و هر سال 140 هزار تومان باید پرداخت کند.

 

وی با بیان اینکه تلاش ما حفظ سلامت مادر و نوزاد با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های لاعلاج است، بیان کرد: ما نیاز به دریافت خدمات از خارج کشور نداریم بلکه سالانه از 31 کشور مراجع برای درمان ناباروری، سلول درمانی و ذخیره سلول بنیادی به مرکز پژوهشگاه رویان مراجعه می‌کنند.

 

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: اگر بخواهیم یک نمونه سلول بنیادی بند ناف را از کشوری دیگر برای پیوند به ایران بیاوریم بایستی 35 تا 40 هزار دلار هزینه کنیم، این در حالی است که در اگر فردی برای دریافت سلول بنیادی به مجموعه رویان مراجعه کند ولی آن سلول بنیادی را نداشته باشیم، باید به هیئت امنای ارزی اعلام کنیم و آن‌ها ناچار هستند این میزان بودجه را برای ورود یک سلول بنیادی اختصاص دهند، ما در صدد هستیم که امکان صادرات محصولات سلولی را فراهم کنیم.

 

ضرابی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت ایجاد شده در بانک بند خون رویان استفاده شود و بیماران در سایر کشورها با استفاده از سلول‌ها ایرانی درمان شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما