شناسهٔ خبر: 30550796 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رژیم صهیونیستی در فروش جنگنده های اف 16 به کرواسی ناکام ماند

تهران - ایرنا - رژیم صهیونیستی پس از مخالفت واشنگتن با تحویل جنگنده های 'اف 16 ' به کرواسی، در فروش این جنگنده ها ناکام ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، رژیم صهیونیستی قرار بود مارس (اسفند- فروردین) گذشته طبق توافقی جنگنده های ارتقا یافته اف 16 را به کرواسی بفروشد و در این مدت منتظر اجازه آمریکا برای فروش این جنگنده ها به طرف سوم بود.
پس از ماهها تاخیر، هفته گذشته وزارت دفاع کرواسی به رژیم صهیونیستی تا 11 ژانویه (21 دی) مهلتی برای روشن کردن توافق خود با وزارت خارجه آمریکا داد.
تارنمای روزنامه صهیونیستی 'تایمز آو اسرائیل' نوشت: 'دامیر کرستیچویچ' وزیر دفاع کرواسی اعلام کرد که در جریان این قرارداد اسرائیل برای جلب توافق مقامات آمریکایی برای فروش اف 16 ضمانت هایی به این کشور داده بود.
وزارت دفاع کرواسی در بیانیه ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در توافق با آمریکا برای فروش 12 فروند هواپیما به کرواسی ناکام مانده و ظاهرا توافق 500 میلیون دلاری لغو خواهد شد.
'اودی آدام' معاون کل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در جریان نشستی در زاگرب گفت: شرایط به ما اجازه نداد بخاطر مشکلات غیرقابل پیش بینی که خارج از کنترل هر طرفی است، به این توافق دست پیدا کنیم.
واشنگتن نسبت به فروش این جنگنده ها اعتراض داشت، ظاهرا به این دلیل که طرح ارتقا یافته جنگنده ها توسط رژیم صهیونیستی آنها را برای خریداران جذاب تر کرده بود.
آمریکا اعلام کرده که رژیم صهیونیستی باید سیستم های ارتقا یافته از جمله سیستم های ردیابی که برای این جنگنده ها به کار برده از روی جنگنده هایی که حدود 30 سال پیش دریافت کرده را حذف کند.
این سیستم های بکار گرفته شده در جنگنده ها عامل مهمی در تصمیم کرواسی برای خرید این هواپیماها از رژیم صهیونیستی بود.
به نوشته تایمز آو اسرائیل، ماه گذشته شبکه های خبری تلویزیونی گزارش دادند که دولت 'دونالد ترامپ' نسبت به استفاده اسرائیل از سیستم های الکترونیکی پیشرفته برای جلب توجه کرواسی به این جنگنده ها، عصبانی است.
مقامات رژیم صهیونیستی گفته اند که آمریکا معتقد است، این رژیم به صورت ناعادلانه از فروش جنگنده های ساخت آمریکا سود می برد.
خاورم**3234**1651

نظر شما