شناسهٔ خبر: 30548789 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

ادامه واکنش‌ها به پولی شدن تردد در تونل‌های تهران

در طرح پولی شدن استفاده از تونل‌ها،خودرو‌ها برای کاهش هزینه، ناگزیر می‌شوند از مسیر‌های جایگزین استفاده کنند. این کار باعث افزایش مصرف سوخت و تشدید گره‌های ترافیکی و در نتیجه آلودگی بیش‌تر می‌شود.

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز | 

یکی از مشکلات بزرگی که در سال‌های اخیر شهرداری تهران را درگیر خود کرده است موضوع کسب درآمد پایدار به منظور کاستن از صدمات کسری بودجه است که متاسفانه به رغم تمامی تلاش‌ها هنوز راه‌کار مناسبی برای آن پیدا نشده و شهرفروشی نیز مشکلی را در این راستا حل نکرد. هفته گذشته بود که معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران با اعلام این مطلب که استفاده از 5 تونل شهری پولی خواهد شد. بازخوردهای زیادی را متوجه خود ساخت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، اولین واکنش‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که در آن ذوالقدر، نماینده تهران، گفت: پولی شدن تونل‌های شهر، مغایر اصل عدالت اجتماعی است. برای حمایت از مردم در شرایط اقتصادی فعلی، اجرای این طرح به صلاح نیست.

وی افزوده است: خودرو‌ها برای کاهش هزینه، ناگزیر می‌شوند از مسیر‌های جایگزین استفاده کنند. این کار باعث افزایش مصرف سوخت و تشدید گره‌های ترافیکی و در نتیجه آلودگی بیش‌تر می‌شود.

در این بین اعضای شورای شهر تهران به دلیل قرابت بیش‌تر با مردم حساسیت افزون‌تری به این موضوع نشان دادند به گونه‌ای که، حجت نظری، عضو شورای شهر تهران با رد ادعای پولی شدن تونل‌های شهری پایتخت در توئیتر خود نوشته است: اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل‌های شهری صرفا ایده‌ای است که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده. مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و باشناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاددر صورت ارائه به شورای شهر رد می‌شود."

در ادامه اعتراضات به پولی شدن 5 تونل در تهران، سخنگوی شورای شهر اما با رخ کشیدن تقسیم مسئولیت‌ها در شهر، گفته است: مرجع تصویب عوارض شهر و بهای خدمات شورای شهر است. لایحه تعیین بهای خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده است وبنابراین شورا هنوز در رد و قبول آن نظری ارائه نکرده است.

پس از ارسال لایحه از شهرداری، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش تین‌نیوز، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک هفته گذشته پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن 5 تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود.

 بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود 3 هزار تومان خواهد بود.

 مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می کند شامل طول تونل، داشتن معاینه‌فنی و معاینه‌فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

براساس این گزارش و با ادامه پیدا کردن واکنش‌ها به پولی شدن تردد در برخی تونل‌های شهر، گفته می‌شود شهرداری در ابلاغیه‌ای اعلام کرده که برخلاف مصلحت عمومی حرکت نمی‌کند.

مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهردارى تهران به دنبال انتشار خبرى مبنى بر پیشنهاد پولى شدن عبور از تونل‌هاى شهرى از سوى معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهردارى تهران، توضیحات زیر را ارائه داده است.

 طرح اخذ بهاى تردد از تونل‌هاى شهرى در قالب لایحه از سوى معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهردارى تهران پیشنهاد شده و صِرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شوراى محترم اسلامى شهر تهران مستلزم تایید آن در شهردارى تهران است. این طرح هنوز به استحضار و تایید دکتر حناچی شهردار تهران نرسیده و صرفاً در مرحله پیشنهاد است.

 هر گونه طرحى که در دوره جدید مدیریت شهرى به اجرا در مى‌آید، در راستاى مصلحت و منفعت عمومى جامعه خواهد بود و در این دوره هیچ‌گونه طرحى که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمى‌شود.

مدیریت شهرى با درک شرایط دشوار اقتصادى موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان مى‌داند و از اجراى هر گونه طرحى که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشوارى و بروز نگرانى براى شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد.

برخی از کارشناسان شهری، ابلاغ شهرداری را نوعی همراهی با مردم دانسته و عنوان می‌کنند هر طرحی پیش از علنی شدن باید به تائید سازمان‌ها وارگان‌های مسئول برسد.

نظر شما