شناسهٔ خبر: 30548430 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکنش کردهای سوریه به خبر آغاز خروج آمریکایی‌ها در میان گسیل تجهیزات جدید ترکیه

71592

سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه اعلام کرد، خروج واشنگتن از سوریه ممکن است کنترل این یگان‌ها بر نظامیان داعش را با دشواری همراه کند که از چند سال پیش آنها را بازداشت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نوری محمد، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد تحت حمایت آمریکا به محض آغاز خروج نیروهای آمریکا از شمال شرق سوریه با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه کرد.

یگان‌های مدافع خلق کرد ستون فقرات و بخش اصلی نیروهای سوریه دموکراتیک، هم‌پیمان اصلی آمریکا در مبارزه با داعش هستند و بر صدها زندانی داعشی کنترل دارند که در میان آنها شورشی‌های بیگانه از کشورهای اروپا نیز قرار دارند و دولتشان از باز پس گرفتن آنها امتناع می‌کند.

نوری محمد گفت: مطمئنا تروریست‌هایی که از آنها صحبت می‌کنیم تروریست‌های حرفه‌ای هستند و نقش بزرگی در گروه تروریستی داعش ایفا می‌کنند و در حال حاضر در این گروه حضور دارند.

وی هشدار داد، داعش همچنان خطرناک است و امکان تشکیل مجدد صفوف خود را دارد.

پیشتر یک مسؤول نظامی آمریکایی تصریح کرده بود، عملیات خروج این کشور از سوریه آن هم پس از گذشت چند هفته از حرف و حدیث درباره سرنوشت این نیروها در سوریه آغاز شده است.

کردهای سوریه به دلیل هراس از حمله ترکیه با خروج آمریکا و تنها گذاشتن آنها مخالف هستند زیرا آنکارا حضور شورشی‌های کرد در نزدیکی مرزهای خود را تهدید امنیتی بزرگی می‌داند، این کشور یگان‌های کردی که در سوریه می‌جنگند را امتداد حزب کارگران کردستان می‌داند، حزبی که از نظر دولت آنکارا تروریسم محسوب می‌شوند.

این در حالی است که کاروانی حامل تجهیزات نظامی جدید برای نیروهای ارتش ترکیه مستقر در مرزها با سوریه وارد استان غازی آنتپ در جنوب ترکیه شد.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد، این کاروان مسیر خود را از استان فوجه ایلی در شمال غرب ترکیه آغاز کرده و حامل تانک‌ها و خودروهای نظامی و دیگر تجهیزات است. این کاروان مسیر خود را از غازی آنتپ به سمت استان دیاربکر ادامه می‌دهد تا تجهیزات نظامی را در اختیار یگان‌های نظامی مستقر در مرزها با سوریه قرار دهد.

ترکیه که به دنبال دو عملیات نظامی "سپر فرات" و "شاخه زیتون" بر بخش بیشتری از مناطق استاب حلب کنترل یافته بیش از یک ماه است که برای آغاز عملیات گسترده جدیدی در سوریه مقدمه‌چینی می‌کند و اعلام کرده که هدفش از این حمله نابودی تروریست‌ها از جمله یگان‌های مدافع خلق کرد و داعش است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ۲۱ دسامبر اعلام کرد، به دنبال گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود تصمیم گرفته عملیات را به تاخیر انداخته و آن را طی ماه‌های آتی اجرایی کند اما روزهای گذشته ارتش ترکیه به دنبال گزارش‌ها درباره دستیابی گروه جبهة‌النصره به توافق با مخالفان مسلح مبنی بر کنترل بر استان ادلب واقع در شمال سوریه نزدیک مرزها با ترکیه، نیروهای خود را در مرز با سوریه مستقر کرده است.

انتهای پیام

نظر شما