شناسهٔ خبر: 30548320 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مطالعات متمرکز بلاکچين در دستور کار بانک مرکزي است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - دبيرکل بانک مرکزي از مطالعات متمرکز اين بانک براي بهره‌گيري از فناوري بلاک‌چين خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد طالبي با اعلام اين خبر گفت: بسياري از مشکلات موجود در دنياي مالي فعلي مانند جعل و کلاهبرداري با سيستم Encrypt (رمزنگاري) پيشرفته‌اي که در بلاک‌چين وجود دارد، کلاً متحول خواهد شد.
وي درباره اهميت و ضرورت بررسي‌هاي جدي راجع به تکنولوژي BlockChain، با اين مقدمه که بلاکچين تکنولوژي جديدي است که در دنيا مطرح شده و پيش‌‌بيني مي‌شود، تحول بزرگ در دنيا بعد از اينترنت باشد، اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌شود بلاک‌چين تمام ساختارهايي که توسط اينترنت ايجاد شد را وارد پاردايم جديدي کرده و تحولات چشمگيري را رقم بزند.
دبيرکل بانک مرکزي با بيان اينکه تحولات بزرگ در نظام مالي يکي از تغييراتي است که توسط تکنولوژي بلاک‌چين رقم خواهد خورد، اظهار داشت: پيش بيني مي‌شود که نظام مالي در عصر بلاکچين تا حد بسيار زيادي تغيير کند.
طالبي مهمترين خصوصيت بلاک‌چين را تغيير ساختارهاي متمرکز در نظام مالي توصيف و خاطرنشان کرد: بر مبناي اين تکنولوژي ساختارهاي مبني بر «نهادهاي اداره‌کننده نظامات مالي به صورت متمرکز» تغيير خواهد کرد و در قالب اصطلاحاً Distributed ledger technology که همان تکنولوژي بلاک‌چين هست، اداره خواهد شد.
وي افزود: نظامات مالي دنيا در حال حاضر بر نهادهاي متمرکز مبتني است؛ به عنوان مثال سوئيفت تمام تراکنش‌هاي بين کشورهاي دنيا و بانک مرکزي هر کشور نيز همه تراکنش‌هاي مالي درون آن کشور را اداره مي‌کند، اما تکنولوژي بلاک‌چين اين پاردايم را تغيير مي‌دهد. يعني ديگر نظارت متمرکزي وجود نخواهد داشت و هرچه هست در يک شبکه اتفاق مي‌افتد.
دبيرکل بانک مرکزي با بيان اينکه نظام مالي بعد از بلاک‌چين وارد دنياي جالبي خواهد شد، خاطرنشان کرد: مثلاً Crowd financing يا همان تامين مالي جمعي، پديده جديدي در حوزه مالي است و معتقدم با تکنولوژي بلاک‌چين شکل جديدي خواهد داشت و همچنين نظارت نهادهاي نظارتي، به طريق ديگري اعمال خواهد شد ضمن اينکه نحوه مشارکت و سرمايه‌گذاري و حضور افراد در نظام مالي در يک حالت Privacy (پوشيدگي و امنيت) بيشتري اتفاق خواهد افتاد.
طالبي پيش‌بيني‌ کرد: بسياري از مشکلات موجود در دنياي مالي فعلي مانند جعل و کلاهبرداري با سيستم Encrypt (رمزنگاري) پيشرفته‌اي که در بلاک‌چين وجود دارد، کلاً متحول خواهد شد.
وي با اشاره به اينکه بحث CryptoCurrencyها (رمز ارزهاي) جهان‌روا مطرح شده، ابراز داشت:‌ هم‌‌‌اکنون کشورها به سمت CryptoCurrencyهاي ملي حرکت کرده‌اند که تحولاتي را ايجاد خواهد کرد و همچنين بازارهاي سرمايه به سمت ابزارهايي رفته‌اند که مبتني بر بلاک‌چين است.
-->

نظر شما