شناسهٔ خبر: 30545114 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«یوآن» چین به ارز اصلی جهان تبدیل می‌شود

گروه جهان| مارک کارنی رییس بانک انگلیس پیش‌بینی کرده که طی چند سال آینده یوآن، دلار را به عنوان ارز غالب جهانی به چالش می‌کشد و شاید حتی بتواند جایگاه آن را اشغال کند.

صاحب‌خبر -

گروه جهان| مارک کارنی رییس بانک انگلیس پیش‌بینی کرده که طی چند سال آینده یوآن، دلار را به عنوان ارز غالب جهانی به چالش می‌کشد و شاید حتی بتواند جایگاه آن را اشغال کند. به گزارش راشا تودی، مارک کارنی گفته شاید روزی فرا برسد که یوآن چین جایگاه دلار را به عنوان اصلی‌ترین ارز در ذخایر جهانی تصاحب کند. کارنی در جریان نشست پرسش و پاسخ آنلاین بانک انگلیس افزود: «فکر می‌کنم بالاخره روزی فرا خواهد رسید که ارزی غیر از دلار در ذخایر ارزی ما پیدا شود.» او در ادامه اشاره کرد: «در کشورهای توسعه یافته، ارزش دارایی‌های مالی به فعالیت‌های اقتصادی گره خورده است و این امر باعث شده تا نظام مالی جهان پشت درهای اقتصاد جهانی گیر بیفتد؛ نظام مالی جهان در حال حاضر از رشد اقتصاد جهانی عقب مانده و با تمرکز نامتقارن دارایی‌های مالی در اقتصاد‌های پیشرفته مواجه شده است. وقتی نظم جهانی مجددا برقرار ‌شود، این عدم اتصال بین واقعیت و نظام پولی احتمالا کاهش می‌یابد و در این فرآیند، ارز‌های دیگری در ذخایر ارز خارجی بانک‌های جهانی پدیدار می‌شوند. در نگاه اول، انتظار می‌رود که از جمله این ارزها، ارز‌های ملی از قبیل یوآن چین باشند.»

یوآن از سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان پنجمین ارز جهانی در کنار دلار امریکا، یورو، پوند بریتانیا و ین ژاپن پذیرفته شد. این تصمیم باعث شد تا بانک‌های مرکزی جهان یوآن را وارد ذخایر ارزی خارجی خود کنند. با این حال به گفته جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت)، سهم یوآن از جریانات نقدی جهان تا پایان فوریه سال گذشته کمتر از ۲ درصد بوده است. دلار با سهم ۴۰ درصدی، همچنان محبوب‌ترین ارز در تراکنش‌های نقدی جهانی به شمار می‌رود. به‌ویژه در یک سال گذشته بسیاری از کشورها در مواجهه با یک‌جانبه‌گرایی‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، مجبور شدند از دلار فاصله بگیرند و وابستگی خود را به این ارز کاهش بدهند. کارنی در بخش دیگری از سخنانش گفت که دوره گذار از دلار به یک ارز دیگر و احتمالا یوآن، سریع نخواهد بود و این مساله را هیچ چیزی به اندازه تاریخ دلار به وضوح نشان نمی‌دهد؛ اقتصاد امریکا در اواسط قرن نوزده با پشت سر گذاشتن بریتانیا به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شد، اما دلار تا سال ۱۹۲۰ نتوانست جای پوند را به عنوان ارز غالب جهانی بگیرد.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما