شناسهٔ خبر: 30545017 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ترامپ رکورد تعطیلی دولت بیل کلینتون را شکست

امریکا در یک قدمی وضعیت اضطراری

بیش از 800 هزار امریکایی 22 روز است که چشم به دهان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا دوخته‌اند تا دولت را از تعطیلی خارج کند اما آقای رئیس جمهوری با کوبیدن مشت روی میز و ترک کردن جلسه‌ای که روز چهارشنبه به منظور گره گشایی از معضل تعطیلی دولت تشکیل شده بود، پاسخ چشم‌های منتظر را به بدترین شکل ممکن داد.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
 او سپس به ایالت تگزاس رفت و در جریان بازدید از مرزهای جنوبی امریکا با مکزیک به جای بیان اظهارات امیدوارکننده؛ به کنگره هشدار داد، اگر بودجه‌ای را که برای ساخت دیوار مرزی می‌خواهد تصویب نکنند، در کشور وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کند.
به‌گزارش نیویورک تایمز، ترامپ روز پنجشنبه و یک روز پس از آنکه از سومین جلسه خود با کنگره برای بررسی راهکارهای خروج دولت از تعطیلی با عصبانیت و کوبیدن مشت روی میز خارج شد، به تگزاس سفر و از مرزهای جنوبی امریکا با مکزیک دیدار کرد و در جریان این دیدار ضمن تأکید دوباره بر خطراتی که مهاجران برای امریکا دارند، به کنگره هشدار داد، در کشور وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کند. برخی منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود به نیویورک تایمز گفتند، کاخ سفید قصد دارد 13.9 میلیارد دلار از بودجه ارتش امریکا را که مربوط به بخش بازسازی خرابی‌های بعد از وقوع بلایای طبیعی نظیر طوفان، سیل و آتش‌سوزی است با اعلام وضعیت اضطراری ملی به ساخت دیوار مرزی اختصاص دهد. برخی تحلیلگران و کارشناسان حقوقی امریکا می‌گویند، تنها در صورتی که کشور در وضعیت اضطراری باشد امکان چنین جابه‌جایی بودجه وجود دارد و شاید به همین دلیل باشد که رئیس جمهوری امریکا در روزهای اخیر درباره اعلام وضعیت اضطراری در امریکا مدام هشدار می‌دهد. او روز پنجشنبه هم در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: ما می‌توانیم اعلام وضعیت اضطراری ملی بکنیم؛ هرچند نباید چنین کاری کرد. اگر نتوانیم با کنگره به توافق برسیم، به احتمال زیاد چنین کاری خواهیم کرد. من دلیلی نمی‌بینم، این کار را نکنم. البته مشاوران رئیس جمهوری و در رأس آنها جارد کوشنر، داماد ترامپ در حال حاضر اعلام وضعیت اضطراری را به نفع دولت نمی‌دانند زیرا به محض آنکه ترامپ اعلام وضعیت اضطراری ملی کند، دموکرات‌ها تلاش خواهند کرد این تصمیم او را به لحاظ حقوقی و قانونی به چالش بکشند، ترامپ پیشتر گفته بود، در این دعوای حقوقی و قانونی او دموکرات‌ها را شکست خواهد داد اما مشاوران رئیس جمهوری اصلاً این‌طور فکر نمی‌کنند و احتمال شکست ترامپ را در این دعوا بالا می‌دانند.
  800 هزار امریکایی 
قربانی بلندپروازی‌های سیاسی ترامپ
به عقیده تحلیلگران، پافشاری ترامپ برای اختصاص دادن بودجه به دیوار مرزی بیش از آنکه یک دغدغه امنیتی باشد یک بازی سیاسی با هدف جلب آرا در انتخابات بعدی ریاست جمهوری است و ترامپ می‌خواهد به هر قیمتی که شده وعده انتخاباتی خود یعنی کشیدن دیوار در مرز را عملی کند. از این‌رو برایش مهم نیست 800 هزار امریکایی بیکار شده؛ 22 روز است، حقوق نگرفته‌اند و تاریخ امریکا دارد طولانی‌ترین تعطیلی دولت را با رکود‌داری رئیس جمهوری تاجر مسلک تجربه می‌کند. پیش از این دولت بیل کلینتون با 21 روز تعطیلی دولت این رکورد را در دست داشت. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا که روز چهارشنبه از اینکه ترامپ جلسه بررسی راهکارهای خروج دولت از تعطیلی را ناتمام گذاشته و ترک کرده بسیار خشمگین شده بود، در جمع خبرنگاران گفت: «او [ترامپ] فکر می‌کند آنها [800 هزار امریکایی بیکار] می‌توانند از پدران‌شان تقاضای پول کنند اما آنها نمی‌توانند.» پلوسی با بیان این جمله به‌صورت تلویحی به رئیس جمهوری طعنه زد، چون خودش ثروتمند است درکی از بی‌پولی مردم امریکا ندارد. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، اتحادیه کارکنان خزانه ملی امریکا با ۱۵۰ هزار عضو متشکل از ۳۳ آژانس فدرال، سه‌شنبه گذشته با تأکید بر اینکه صدها هزار کارمند امریکایی مجبور به گرفتن مرخصی بدون حقوق شده‌اند، از دولت ترامپ شکایت کرد.
چاک شومر، رهبر اقلیت‌های سنا نیز روز چهارشنبه آنچه در جلسه رخ داده بود را برای خبرنگاران تشریح کرد و گفت: او [ترامپ] از پلوسی پرسید آیا با دیوار من موافقت خواهید کرد؟ پلوسی گفت، نه. او سپس از جایش بلند شد و با گفتن این جمله که، «پس چیزی برای گفت‌و‌گو باقی نمانده»، جلسه را ترک کرد.
ترامپ هم در توئیتی نوشت: جلسه دیدار با پلوسی و شومر را ترک کردم چون یک اتلاف وقت تمام عیار بود. این توئیت در حالی منتشر شد که مایک پنس معاون ترامپ در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد، دلیل آنکه رئیس جمهوری جلسه روز چهارشنبه را ترک کرده، طرح پیشنهادی پلوسی و شومر برای پایان دادن به تعطیلی دولت بوده که رئیس جمهوری به هیچ وجه از طرح آنها استقبال نکرد. این طرح برای بازگشایی وزارت خزانه‌داری است. مجلس نمایندگان امریکا که اکنون دموکرات‌ها در آن صاحب اکثریت هستند، روز پنجشنبه نیز برای بازگشایی وزارتخانه‌های ترابری و مسکن و کشاورزی طرح داد. اما کاخ سفید هشدار داد، در صورت تصویب این طرح‌ها در سنای امریکا و ارسال آنها برای امضای رئیس جمهوری، ترامپ آنها را وتو خواهد کرد.
   یک ادعای تکراری با سناریوی جدید
نکته قابل توجه دیگری که در اتفاق‌های مربوط به تعطیلی دولت امریکا ظرف چهارشنبه و پنجشنبه گذشته رخ داد، این بود که ترامپ ادعایش مبنی بر اینکه مکزیک بودجه ساخت دیوار مرزی را تأمین خواهد کرد، تکرار کرد اما این بار از پول گرفتن مستقیم از مکزیک چیزی نگفت بلکه گفت، در قالب امضای قراردادهای تجاری با مکزیک این پول تأمین می‌شود.
ترامپ به خبرنگاران گفت: «من نگفتم آنها [مکزیک] قرار است یک چک 10 یا 20 میلیارد دلاری به من بدهند. اگر کنگره این لایحه تجاری را تصویب کند آنها [از طریق این لایحه تجاری] چندین برابر بیش از مبلغ ساخت دیوار به ما پول پرداخت خواهند کرد.» این در حالی است که او پیش‌تر آشکارا گفته بود، مکزیک «طی یک پرداخت مستقیم» هزینه دیوار را خواهد پرداخت.
   افشاگری تازه در پرونده روس گیت
22 روزه شدن تعطیلی دولت امریکا در شرایطی است که پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات 2016 امریکا نیز همچنان داغ است و به تازگی اسنادی فاش شده که نشان می‌دهد، پل مانافورت، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ اطلاعات انتخاباتی – سیاسی را با یک عامل تجاری وابسته به سازمان اطلاعات روسیه به اشتراک گذاشته بود. این واضح‌ترین مدرک از احتمال همدستی ستاد ترامپ با روس‌ها در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ است.
 

کلمات کلیدی

رامپ رکورد تعطیلی دولت

امریکا در وضعیت اضطراری

رئیس جمهوری امریکا

نظر شما