شناسهٔ خبر: 30541555 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

عفو بین الملل خواستار تحقیق بین المللی درباره قتل خاشقجی شد

خبرگزاری ایرنا

مسئول امور کمپین‌های نمایندگی سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیق بین المللی درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد آل سعود شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، گوکسو اوزآهیسهالی که به مناسبت یکصدمین روز قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی در مقابل سرکنسولگری این کشور در استانبول ترکیه خطاب به خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: ماجرای قتل خاشقجی که مقابل چشم تمام جهان صورت گرفت باید در چارچوب تحقیقات بین المللی بررسی شود.
وی با بیان اینکه خاشقجی دوم اکتبر سال گذشته در ساختمان سرکنسولگری عربستان به قتل رسیده است، افزود: در نتیجه تحقیقات ترکیه، خاشقجی در ساختمان کنسولگری خفه ، کشته و همچنین جسد وی قطعه قطعه شده است.
اوزآهیسهالی به پیدا نشدن جسد خاشقجی که به شکلی وحشیانه به قتل رسید اشاره و یادآورشد: در یکصدمین روز کشته شدن وی، نام خیابانی که خاشقجی آخرین بار در آن دیده شده به «جمال خاشقجی» تغییر داده شد تا با این اقدام نمادین نشان دهیم که خواهان اجرای عدالت هستیم.
مسئول امور کمپین‌های نمایندگی سازمان عفو بین الملل در ترکیه همچنین با نمایشی خواندن تحقیقات آغاز شده در عربستان سعودی، گفت: مقامات سعودی تحقیقات نمایشی را در مورد این جنایت آغاز کرده اند و به این امر که عربستان سعودی روندی عادلانه و قابل اعتماد را دنبال کنند باور نداریم.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود خواستار ورود سازمان ملل متحد به ماجرای قتل خاشقجی شد.
به گزارش ایرنا، جمال خاشقچی 60 ساله، روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با 'خدیجه چنگیز' نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
این روزنامه نگار منتقد آل سعود بعد از انتخاب محمدبن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون رد شده است.
در پی خودداری آل سعود از تحویل متهمان به قتل خاشقچی، وزارت دادگستری ترکیه با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی، با اشاره به حضور متهمان در خارج از این کشور، این درخواست استرداد را برای صدور درخواست استرداد و پیگیری از طریق مجراهای دیپلماتیک به وزارت امور خارجه ترکیه ارسال کرد.
در این درخواست استرداد، افراد مشخصی که تعداد آنها 18 نفر بوده و در جریان قتل خاشقچی نقش داشته اند، به اتهام 'اقدام به قتل عمد، آزار و مثله کردن' به دادگاه فرا خوانده شده اند.
به رغم گذشت بیش از سه ماه از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از جسد خاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 نفر از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

نظر شما