شناسهٔ خبر: 30541458 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

همسويي فرانسه با آمريکا: ايران بايد برنامه موشکي خود را متوقف کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - وزارت خارجه فرانسه از جمهوري اسلامي ايران خواست هرچه سريعتر تمام فعاليت‌هاي موشکي‌اش را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاري آريا؛ "اگنس فون در مول" Agnès von der Mühll سخنگوي وزارت خارجه فرانسه امروز جمعه در يک کنفرانس مطبوعاتي با طرح اين ادعا که برنامه موشکي ايران همسو با قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل نيست، گفت: از ايران مي‌خواهيم تا فوراً فعاليت‌هاي مرتبط با موشک‌هاي بالستيک خود را که به منظور حمل تسليحات هسته‌اي است، متوقف کند!
اين در حاليست که قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل (قطعنامه تاييد برجام) هرگز ايران را ملزم به توقف برنامه موشکي خود نکرده است.
اين موضع‌گيري مقامات فرانسه کاملا در راستاي سياست‌هاي دولت «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا عليه تهران اتخاذ مي‌شود.
مقامات فرانسه که در مذاکرات هسته‌اي تلاش مي‌کردند، نقش پليس بد را ايفا کنند، اکنون حمايت خود را از برجام اعلام کرده‌اند و از ايران خواسته‌اند علي‌رغم تحريم‌هاي آمريکا در توافق هسته‌اي بمانند.
افزون بر اين، مقامات اروپايي و بخصوص فرانسه مدتهاست به مقامات ايران وعده ايجاد سازوکاري مالي جهت دور زدن تحريم‌هاي آمريکا را داده‌اند، با اين وجود، هنوز اقدامي عملي در اين راستا صورت نداده‌اند.
ايجاد سازوکار جديد مالي از سوي اروپا منوط به موارد بي‌شماري از جمله الحاق ايران به کنوانسيون‌هاي مختلف بين‌المللي و مالي شده است و بعيد نيست با موضع‌گيري‌هاي اخير فرانسه، ايجاد اين ساز و کار مالي به تعليق برنامه مشروع موشکي ايران گره بخورد.
موضع‌گيري جديد فرانسه عليه برنامه موشکي ايران يک هفته پس از آن صورت مي‌گيرد که «مايک پمپئو»، وزير خارجه آمريکا در بيانيه‌اي با اشاره به طرح ايران براي پرتاب سه ماهواره به فضا ادعا کرد که چنين فعاليت‌هايي ثبات و امنيت بين‌الملل را به خطر مي‌اندازد و آمريکا در قبال آن بيکار نخواهد نشست!
پمپئو در ادامه با تحريک‌آميز خواندن اين اقدامات و متهم کردن ايران به استفاده از برنامه فضايي خود به عنوان پوششي براي پيشبرد برنامه موشکي‌اش مدعي شد که ايران بايد براي رهايي از انزواي بيشتر اقتصادي و سياسي، تمام فعاليت‌هاي مرتبط با موشک‌هاي بالستيک را متوقف کند.
وزير خارجه آمريکا همچنين در همين راستا با انتشار توئيتي مدعي شد: «ايران قصد دارد ماهواره‌بر‌هايي با فناوري مشابه موشک‌هاي بالستيکِ قاره‌پيما را به فضا پرتاب کند. اين پرتاب‌ها باعث پيشرفت برنامه موشکي آن خواهند شد. آمريکا، فرانسه، انگليس و آلمان به صراحت اعلام کرده‌اند که اين در تضاد با قطعنامه 2231 شوراي امنيت است. ما در برابر تهديد امنيت بين‌الملل از سوي ايران بيکار نخواهيم نشست.»
«محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه کشورمان در واکنش به بيانيه همتاي آمريکايي خود در صفحه شخصي‌اش در توئيتر نوشت: پرتاب ماهواره‌بر توسط ايران و آزمايش‌هاي موشکي نقض قطعنامه 2231 نيستند. آمريکا مرتکب نقض فاحش همين قطعنامه شده و بنابراين، در جايگاهي نيست که کسي را درباره آن موعظه کند.
117
کليدواژه فرانسه موشک

نظر شما