شناسهٔ خبر: 30540111 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

ایران بیشترین ذخیره نمونه خون بند ناف خاورمیانه را دارد

13 هزار نمونه از این تعداد مربوط به استان خراسان رضوی است که توسط چند بیمارستان در مشهد اخذ و برای نگهداری به تهران ارسال شده است

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامتمدیرعامل بانک سلول های بنیادی بند ناف رویان گفت: ایران با ذخیره سازی 110 هزار نمونه خون بند ناف اکنون بیشترین ذخیره در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مرتضی ضرابی افزود: 13 هزار نمونه از این تعداد مربوط به استان خراسان رضوی است که توسط چند بیمارستان در مشهد اخذ و برای نگهداری به تهران ارسال شده است.

وی اظهار داشت: 54 درصد از خون های بند ناف ذخیره شده در بانک خون رویان حاصل تولد نوزادان پسر و 46 درصد مربوط به نوزادان دختر است و از سوی دیگر 86 درصد از آنها به دنبال سزارین و 14 درصد در زایمان طبیعی اخذ شده اند.

وی با بیان اینکه سلولهای بنیادی خون بند ناف قابلیت ذخیره سازی بین 20 تا 25 سال را دارد، گفت: هزینه اولیه نگهداری خون بند ناف در بانک خصوصی شامل 32 میلیون ریال می باشد و خانواده ها باید سالانه یک میلیون و 400 هزار ریال نیز هزینه شارژ بپردازند.

ضرابی افزود: ایران هم اکنون در زمره 10 کشور برتری است که سلولهای بنیادی را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: ذخیره سازی خون بند ناف از سال 1384 در کشور آغاز شده و هم اکنون 400 بیمارستان در کشور در این زمینه فعال هستند که بیمارستان بنت الهدای مشهد دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان در خراسان رضوی می باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی مهم ترین منابع سلولهای بنیادی را شامل خون بند ناف، مغز استخوان، خون محیطی، پالپ دندان و بافت چربی عنوان کرد و گفت: خون بند ناف یکی از مهم ترین منابع شناخته شده سلولهای بنیادی به شمار می رود.
ضرابی افزود: سلولهای بنیادی دو ویژگی مهم شامل قدرت تکثیر و نوزایی و تمایز پیدا کردن به سلولهای دیگر را دارا هستند.

وی تاکید کرد: سلولهای بنیادی در درمان بیماریهای مختلف نظیر اوتیسم، فلج مغزی، انواع سرطانها(Cancers)، اختلالات خونی، درمان ناباروری، سکته های مغزی و قلبی و بیماری دیابت کاربرد دارد.

وی گفت: تحقیقات نشان داده است که سلولهای بنیادی قابلیت درمان 70 بیماری را دارند.
ضرابی افزود: تاکنون 30 پیوند از طریق سلولهای بنیادی بند ناف و 120 پیوند برای بیماران فلج مغزی در قالب کار آزمایی بالینی در کشور انجام شده است.

خون بند ناف Cord blood که به عنوان خون(Blood) جفتی شناخته شده‌ است، در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد.

پس از تولد نوزاد، خون باقی‌ مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌ های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در حالی که این خون حاوی سلول‌ های بنیادی و سلول‌ های خونساز است که می‌ تواند برای درمان بیماریها استفاده شود.

سلول ‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می ‌شوند بسیار پر توان و نامیرا با دسترسی آسان هستند و همچنین در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌ شوند به ‌طوری ‌که با تزریق یا جایگزینی آنها در بافتهایی که آسیب جدی دیده اند می ‌توان به بهبودی و تشکیل سلول‌ های جدید بافت کمک کرد.ایرنا

نظر شما