شناسهٔ خبر: 30539701 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تداوم تظاهرات ضد دولتي در اردن

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مردم اردن بار ديگر با برپايي تظاهرات در امان (پايتخت)، لغو توافق گازي با اسرائيل، آزادي معترضان بازداشت شده و مبارزه با فساد را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري آريا، کنسرسيوم گازي اسرائيل و شرکت انرژي برق اردن در سپتامبر 2016 توافقي به ارزش 10 ميليارد دلار امضا کردند؛ مردم اردن پيش از اين نيز با برگزاري تظاهرات خواستار لغو توافق گازي با رژيم صهيونيستي شدند.
تظاهرکنندگان همچنين خواستار مبارزه با فساد و محاکمه عوامل آن و همچنين اصلاحات سياسي و اقتصادي شدند که شرايط زندگي شهروندان را بهبود بخشد.
مردم اردن پيشتر (14 دي) با برگزاري تظاهرات خواستار مبارزه دولت با فساد، لغو افزايش قيمت سوخت و عدم لغو يارانه نان شده بودند.
تظاهرات ضد دولتي در اردن
درخواست‌ها در اردن براي شکل گيري دور جديدي از اعتراض‌ها، افزايش يافته است.
جرقه اعتراض ها در اردن زماني زده شد که دولت پيشين اين کشور قيمت سوخت را افزايش داد و لايحه افزايش ماليات بر درآمد را براي تصويب در پارلمان آماده کرد. مردم معترض به خيابان ها آمدند و خواستار لغو اين لايحه و استعفاي «هاني الملقي» Hani Mulki (نخست وزير پيشين) شدند.
«هاني الملقي» 4 ژوئن استعفا کرد. پس از استعفاي «هاني الملقي»، «عمر الرزاز» Omar Razzaz، مامور تشکيل کابينه جديد در اين کشور شد.
به موجب طرح رياضت اقتصادي مورد تأييد صندوق بين‌المللي، اردن بايستي به منظور کاهش ميزان بدهي‌اش، بالغ بر 37 ميليارد دلار، به کاهش هزينه‌ها و افزايش ماليات‌ها روي آورد.
116/117
کليدواژه تظاهرات اردن

نظر شما