شناسهٔ خبر: 30538945 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بغداد به پمپئو: قطع رابطه با ایران در زمینه انرژی غیرممکن است

مایک پمپئو طی سفر به بغداد، در مسیر تلاشهای کشورش برای أخذ موافقت عراق در راستای التزام به تحریمهای ایران گام برداشت و بار دیگر با مخالفت عراقی ها مواجه شد. در رابطه با تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه، وزیر خارجه آمریکا به نحوی رفتار کرد که گویا قصد داشت نبض عراقی ها را در خصوص اقدامات احتمالی پیش رو بگیرد.

صاحب‌خبر -

الاخبار - رسانه عرب زبان - نوشت: در سفری که خارج از جدول زمانی اعلام شده برای سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه بود، پمپئو وارد بغداد شد؛ سفری که دارای دلایل خاص خود است. در بغداد، پمپئو با رئیس جمهور، برهم صالح، نخست وزیر، عادل عبدالمهدی، رئیس پارلمان، محمد الحلبوسی و وزیر خارجه عراق، محمد علی الحکیم، دیدار کرد.

وی در این دیدارها بر پایبندی کشورش به مبارزه با داعش و ادامه همکاری با عراق در این زمینه تاکید کرد و اشاره ای داشت به مساله خروج آمریکا از شرق سوریه، که برای انجام آن، چشم به همکاری و هماهنگی با عراق دوخته است.

در رابطه با تحریمهای امریکا علیه ایران، به گزارش منابع سیاسی آگاه و نزدیک به ریاست جمهوری عراق، سران دولت عراق بار دیگر از وزیر خارجه آمریکا خواستند که این کشور را از اجرای تحریمها علیه ایران معاف کنند، در این میان، مسئول آمریکایی از نگرانی کشورش در مورد افزایش نفوذ ایران در منطقه صحبت کرد و از عراقی ها خواست به تلاشهای خود برای تحقق استقلال این کشور در زمینه انرژی ادامه دهند.

اما عادل عبدالمهدی در پاسخ به این دعوت پمپئو گفت: «موضع ما واضح است؛ با ایران و کشورهای همسایه براساس تبادل منافع، همکاری می کنیم؛ که تامین گاز و برق، مهمترین منفعت ما در رابطه با ایران هستند».

عبدالمهدی با رد فشارهای امریکا برای قطع همکاری با تهران در زمینه انرژی، خطاب به مهمان آمریکایی خود تصریح کرد: «ایران همسایه مهم ماست و در زمینه های مختلف به عراق کمک می کند»./ انتخاب

 

نظر شما